Antagligen håller jag på med det svåraste som finns just nu. Jag skriver en bok om att skapa bra innehåll. Jag menar, hur dum får jag bli? Snacka om att sätta sig själv under lupp och fundera på vad jag håller på med. Innehållsmarknadsföring är visserligen fortfarande högst aktuellt, men att skriva en hel bok… Lyckligtvis har jag stöd och hjälp av en grupp som precis som jag har som mål att ställa ut på Bokmässan i Göteborg i höst. Du hittar våra gemensamma ansträngningar under Västeråsboxen. 

Ändå är det precis så jag alltid gör. Jag sätter press på mig själv och ribban så högt jag kan. Det är ju precis samma sak med att hålla mina kurser i presentationsteknik. Även där måste jag ju både tala om vad och hur det kan/ska göras och jag måste leverera. Det är betyder ju inget om jag inte kan leva upp till mina egna råd och direktiv.

Så frågan som jag slåss med just nu är hur man fortsätter att producera bra innehåll, dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år. Det räcker liksom inte att göra bra innehåll en gång. Det kommer du inte långt med i den virtuella världen. Alla ser och noterar att det var en engångsföreteelse, alltså inte mycket värt.

Jag slåss också med vad jag vet att alla experter säger och min egen uppfattning som är lite motstridig, men bara lite. Alla hävdar att du först måste bestämma målgruppen och ta reda på vad de vill ha? Vad är det för bra innehåll som de söker, vad är det för problem de vill ha lösta? Ok, jag förstår, det är klart att jag måste lösa mina kunder problem. Men måste jag utgå från dem?

Jag menar – det jag kan, det kan jag. Det enda jag kan göra är att sprida min kunskap och min erfarenhet, se till att det publiceras i rätt kanaler och be mina goda ambassadörer hjälpa mig att dela vidare.

Så här får ni mina tankar runt att fortsätta producera och publicera bra innehåll.

 

1 Du måste bestämma dig för att fortsätta

Antagligen det svåraste och lättaste samtidigt. Det är ungefär som när jag tror att jag har bestämt mig för att äntligen börja träna eller gå ner i vikt. Tycker eller tror jag inte att det är tillräckligt viktigt kommer jag heller inte att prioritera uppgiften. Men det är bara kontinuitet som kommer att få dig att öka din följarskara och skapa relationer till kunder och potentiella kunder.

Att publicera online är lika viktigt som när vi tidigare gick i tryck. Kundtidningen kom ut x antal gånger per år. Det var ju inte så att ni hoppade över ett nummer eller två för att ni inte orkade, hade tid eller lust. Skulle det ut en tidning så fanns det en deadline när materialet måste vara klart. Så är det med innehåll online också.

Bestämmer ni er för att börja förse era kunder och intressenter med bra innehåll så är det bara att fortsätta. Det visar sig att många har en god intention, men alldeles för många slutar redan efter någon månad. Det är därför jag bl.a. inte ännu har gått ut i etern med min Podcast. Jag vill så gärna och har så mycket att säga, men kan inte riktigt lova att jag klarar att leverera tillräckligt många episoder än.

Gör ett schema och håll dig till det. Det håller inte att vara en publicist som kommer och går, bara för att din verksamhet är så. Låt plattformen du väljer avgöra hur ofta du behöver publicera innehåll. För bloggartiklar kanske det räcker med en i veckan medan du väljer att posta inlägg på Instagram varje dag. Det är ok, bara du gör det.

 

2 Utforska fler sätt att producera innehåll på

Även om mycket av min bok kommer att fokusera på det skrivna ordet är det långt ifrån allt innehåll som skapas via ord. Det finns mer än bloggartiklar och nyhetsbrev som är klassat som innehåll. Jag nämnde nyligen podcast, lyssnandet är precis lika innehållsrikt som skrift.

Vi måste förstås komma ihåg videon/film också. Det finns många olika sätt att skapa rörliga bilder. Med streaming direkt från flera av våra sociala mediekanaler så ökar möjligheten ännu mer. Det behöver inte vara en film med genomtänkt synopsis och redigerade övergångar, anpassad musik och en behaglig speakerröst. Det kan mycket väl vara här och nu.

Vad händer på kontoret, i butiken, i verkstan eller på konferensen? Dela med dig. Det är också innehåll.

Tänk också på att samma innehåll kan omvandlas till andra format. Ett blogginlägg kan bli en Keynote-presentation som du publicerar på Slideshare och en infograf som publiceras på Pintereset. Det ena ger det andra som ger det tredje.

 

3 Låt ditt varumärke vara tydligt rakt igenom

Innehållet som du skapar är en direkt reflektion av den verksamhet som du bedriver. Är du slarvig med det du publicerar kommer du att uppfattas som slarvig i allt annat du levererar också. Det är viktigare än du tror att du är tydlig med vem som är avsändare.

Hur uppfattas ditt varumärke? Som proffsigt, allvarligt, intensivt, kreativt, lite halvgalet kanske t.o.m. tråkigt? Ibland kan tråkigt vara bra. Vissa varumärken ska helt enkelt inte vara för roliga, då uppfattas de som för oseriösa. Det viktiga är att du vet och att du anpassar språk och tonläge efter det. Är det ok att skämta och vara ironisk eller inte? Är du aggressiv och utmanar dina kollegor eller följer du strömmen?

Låter du allt du producerar spegla de värderingar som företaget står för, desto bättre. De som läser vill veta, de vill knyta an och känna igen sig. Det är så vi skapar starka relationer och i en förlängning goda ambassadörer och nya kunder.

 

4 Hitta källor att hämta inspiration ur

Inom retoriken talar vi om topos, som betyder källa. Var kan du hitta källor till inspiration och nya uppslag på ämnen? Det är en konst i sig att fundera på var jag kan hämta min kunskap. Ursprungligen handlar det om var du kan hitta dina argument. Det kan vara plånboksargument, känsloargument, auktoritet, värdegrund m.fl. Men här och nu funderar jag på hur jag hämtar uppslag till nya inlägg.

Om jag tittar tillbaka på mitt bibliotek av artiklar så är det många artiklar som har skrivits flera gånger. Jag menar att flera artiklar handlar om samma sak. Lyckligtvis har jag hållt samma linje och utgått från samma perspektiv. Det vore iochförsig spännande att hitta artiklar som jag skrivit där jag motsäger mig själv. Vad hände här? Varför tyckte jag annorlunda? Men, nej… inte än så länge.

Däremot behöver jag hela tiden bli påmind om vad det är som diskuteras idag, vad min omgivning bryr sig som och vad som händer i vardagen. Utifrån mina kärnämnen som är kommunikation och marknadsföring hittar jag ständigt uppslag till fler artiklar.

Men här är några idéer.

Besök en sida med fria fotografier. Jag menar det. Jösses vad ett foto kan få din fantasi att sätta igång. Även om du inte väljer att använda just den bilden kan jag lova att bilder alltid sätter igång tankar. Det är för övrigt en övning jag brukar ha i mina utbildningar inom presentationsteknik. Prova ska du få se, ta ett kort, ett vykort, en bild i en tidning och börja berätta vad du ser. Knyter du sedan an till ditt eget ämne har du snart början på ett nytt inlägg.

Flipboard är kanske den app som ger mig mest av det jag vill ha. Jag har själv valt intresseområden och har en hel katalog av artiklar, designade för mig som jag varje morgon bläddrar igenom (eller nästan varje morgon). Det har blivit som min morgontidning. Det finns fler ställen att söka på, men en nyhetssite eller en branshsite kan vara en bra idé. Vad är det som diskuteras där ute idag? Eller helt enkelt bläddra igenom ditt Twitterflödet.

Ibland behöver du göra precis tvärtom – du behöver komma ifrån allt mediabrus och få lugn och ro i både kropp och knopp. En lång promenad eller krypa ihop i soffhörnet med bästa musiken i hörlurarna. Se till att du har din mobil och padda långt ifrån dig så att du slipper frestas att börja surfa. Var i nuet, låt tankarna sväva fritt. Av någon anledning är det alltid något oväntat som dyker ut.. Ha gärna papper och penna tillgängligt så att du kan skriva ner dina idéer.

Sätt dig helt enkelt ner vid den vita skärmen och börja… det är alltid en start

 

5 Håll fokus på uppgiften

Jag vet hur svårt det är att hålla fokus på det som just för tillfället känns mindre inspirerande. Kreativiteten finns helt enkelt inte där, tiden verkar knapp och du har för mycket som snurrar i huvudet. Det är lätt att börja surfa runt på Sociala Medier och plötsligt har det gått x antal timmar. Jag menar, är det fler än jag som har tänkt: ”jag ska bara läsa den här artikeln, sen tar jag itu med uppgiften.”?

Problemet med att skjuta på uppgiften är att det bara leder till ännu mer stress och ännu mindre kreativitet. Det blir som en ond cirkel. Det bästa är förstås om du alltid kan ha ett antal uppslag, påbörjade artiklar och innehåll som ligger på lut. Den här artikeln såg inte ut så här från början. Jag hämtade den från mitt arkiv med opublicerat innehåll, byggde om och ut texten och vips så fick jag en hel artikel. (vips och vips, det tar alltid sin modiga tid)

Normalt när jag är i gång skriver jag 4-5 artiklar rakt av, i Word eller i mitt fall Pages. Jag bryr mig inte så mycket om hur långt det blir, bilder, illustrationer eller annat runt omkring. Jag kanske inte ens har en riktig rubrik. Men har jag uppslag skriver jag – finns kreativiteten där så skriver jag. Det kanske tar en halv dag, men det brukar det vara värt.

Sen tar jag en artikel åt gången, omarbetar, lägger till länkar och illustrationer, planerar för publicering och vanligtvis, schemalägger. Den här artikeln skrivs en tisdag, men jag tror att inte kommer att publiceras förrän på torsdag nästa vecka. Den som lever får se.

Nu ska jag kavla upp ärmarna och ägna mig åt den riktiga utmaningen, den långa texten, åt boken.

 

Vill du ha uppdateringar på hur det går med boken – då kan du anmäla dig här.

Ja, jag vill veta hur det går med boken!

 

 

 

 

 

 

%d bloggare gillar detta: