I dagarna har jag föreläst om ditt digitala varumärke, om att ha en hollistiskt syn på företagets webbnärvaro och om de olika kanalval och verktyg du har som företagare i det sociala medielandskapet. Men en sak som jag inte har berört så mycket är det här… som jag gör nu – bloggandet. Från början var bloggandet förknippat med de unga tjejer som genom att exponera sitt liv, visa upp kläder och accessoarer kunde leva på sitt skrivande. Idag har bloggandet utvecklats. Idag kan vi identifiera fler bloggare, t.ex.
Den privata, vardagliga bloggaren
Det är alla dem som skriver om sitt dagliga liv utifrån erfarenheter och intressen. Det är iakttagelser, tyckande och tankar runt livet och intressen som de är involverade i. En del är mer flitiga och andra gör inlägg med mindre kontinuitet. Det som utmärker dem är att de gör det i första hand för sin egen skull. Om det mot förmodan blir några följare som kommenterar och tycker till är det bara bonus men inte målet.
Den professionelle bloggaren
Andra bloggar för att nå en större mängd följare och på något sätt kunna tjäna pengar på sitt bloggande genom innehållet eller genom att skapa trafik till andra e-handelsidor. De skriver om sin speicalistkompetens, säljer e-böcker på sin site och håller kanske webinars. De har ett tydligt mål med sitt bloggande och söker ständigt nya följare.
Företagsbloggarna
Till sist har vi företagsbloggarna som skriver i sitt företags namn för att stärka varumärket, skapa leads och förhoppningsvis öka sin försäljning. Jag läser t.ex. regelbundet Hubspot och Mashable. De liknar den professionelle bloggaren, men utgår från ett bredare perspektiv och är inte lika personbundet.
Personligen ligger jag någonstans mellan den professionelle och företagsbloggarna. En del tycker verkligen att det är svårt att komma igång och funderar alldeles för länge på vad de ska skriva om . Det är bara att börja… Det brukar lösa sig efter vägen, och ditt första inlägg kommer ju med största sannolikhet inte ha miljontals läsare, så det kanske inte gör något om det är lite trevande från början. Men jag tänkte att några tips på vägen skulle kunna vara bra:
- Börja med ett bra verktyg
Du kanske tror att ingen alls kommer att bry sig om vad du skriver, men det är bättre att du är beredd på att du kan få genomslagskraft. Det går aldrig att veta vad som slår igenom och vad som blir oläst. Det är bättre att börja från en plattform som du kan växa och hantera. Det bästa är om du har en plattform (ett verktyg) där du kan koppla ett eget domännamn. Som jag har gjort här hos WordPress. - Skapa bra innehåll
Eller hur? Hur enkelt som helst? Men om du vet vem du vill nå och vad du vill förmedla och helst har stor passion för så är det oftast lättare än vad du tror. För om du tycker att något är spännande och fascinerande att rota ner sig i, är sannolikheten ganska stor att någon mer tycker det. - Lär dig att skriva en bra rubrik
Personligen tycker jag att det här är svårast av allt. Jag skriver oftast alldeles för långa rubriker och med alldeles för mycket känsla istället för riktat innehåll. Du har nämligen bara några sekunder på dig för att fånga läsarens uppmärksamhet. Och om det är rubriken som syns när du sprider innehållet på Twitter och Facebook, är det viktigt att du har en lockande rubrik. - Strukturera din text
Se till att det är överskådligt när det väl kommer på plats. Ha lagom långa stycken, punkter och mellanrubriker. Gärna en bild eller två, kanske en inbäddad YouTube-film. - Engagera andra bloggare och inflytelserika personer
Länka till andra inom ditt gebit, ge och svara, be om gästinlägg på bloggen. Börja med att dela andra bloggares inlägg, och du kommer att se att de kommer att dela tillbaka. Leta reda på experter och referera till dem, eller ännu hellre, intervjua eller få dem att skriva på din blogg (jag jobbar på det just nu) - Marknadsför din blogg
Det finns hur många bloggar som helst (över 200 miljoner påstås det). Bara för att du klickar på publicera når du inte dit du vill. För det första måste du koppla ihop din e-post, ditt Facebook- och Twitterkonto. Dvs. se till att när du har gjort ett blogginlägg, dela det med dina mer vardagliga kanaler. Men du måste också se till att dina inlägg är lätta att dela med sig av och gärna kommentera. Och för guds skull – se till att det finns etiketter och kategorier – nyckelord helt enkelt som gör det lättare för sökmotorerna att hitta ditt innehåll. - Lyssna på dina läsare
Om möjligt mät och lyssna med örat mot marken. Vilka inlägg har fått mest respons? Varför har dem fått det? Hur kan du hitta mer innehåll av samma sort? För du vill ha engagemang. - Var envis och ha tålamod
Det tar längre tid än ett blogginlägg och en natt att nå publik. Visst har vi hört att det kan spridas viralt över en natt. Men sannolikheten är inte så stor, inte om du är en seriös bloggare. Tålamod är fortfarande en egenskap som är bra att ha. Men också uthållighet. Du måste fortsätta att skriva och publicera, trots att du ännu inte fått den respons du hade önskat dig.
Bloggandet är ett fantastiskt verktyg att skapa en bild av dig och din verksamhet som överträffar det mesta. Här har du möjlighet att uttrycka dig precis som du själv önskar inom de ämnen du själv väljer. Du kan vinkla det som du vill och lyfta fram de aspekter du tycker är viktigast. Du kan se till att du blir experten som andra refererar till.
Genom bloggarna har vi som läsare en global plattform till kunskap och kompetens som förr var inlåst i en byrålåda. Därmed inte sagt att det alltid finns anledning att vara kritisk och vaksam när du läser blogginlägg. Vem har säkerställt innehållets autencitet och äkthet? Vem har läst korrektur? Vem kan bekräfta fakta? Ni förstå min andemening.
Nu – ut där och blogga. Det är fantastiskt kul och väldigt befriande. Jag hoppas att du delar med dig av det här blogginlägget 🙂
Strålande tips att tänka på och försöka jobba på..
Tackar
//Patric
Varsågod Patric – Lägg gärna in din bloggadress så jag får chans att följa dig. // Lena