När regnet står som spö i backen eller det är så kallt att jag inte ens vill sticka ut näsan är det lätt att krypa upp i soffhörnet och ta fram läsplattan eller min smartphone. Det känns rätt befriande att bara få vara och ta ifatt vad alla vänner och bekanta håller på med runt om i världen – att se till att bli uppdaterad.

Ja se där… Calle är i Puerto Rico, Sonja håller på att renovera sitt kök och Christer tränar för Vasaloppet. Sen scrollar jag förbi en uppdatering från ett företag… kanske var det en annons, kanske var det ett företag som jag tidigare klickat gillar på. Vem vet…

En av de största utmaningarna jag har när jag möter små och medelstora företag som vill ha hjälp att nå ut på Sociala Medier är deras förväntningar på vad som är möjligt att åstadkomma. Helst ska det ske utan kostnad och utan arbetsinsats. Av mina färdiga supportpaket väljer de flesta det minsta. Det som bara omfattar två timmar i månaden. På dessa ynka två timmar hoppas de på mirakel.

Det vettiga vore att ta bort det paketet och bara ha paket som är rimliga, men det är inte det som den här artikeln ska handla om.

 

Slösa tid där det ger värde

Facebook uppmanar oss att slösa tid. Det är dit vi går när vi vill att tiden ska gå. När vi sitter på bussen, i väntrummet hos tandläkaren, eller står i kön till bion. Det förstås, när vi vill ta en selfie och berätta var vi är och vad vi gör. Poängen är att ingen loggar in på Facebook för att de vill föra samtal med ett företag eller ett varumärke.

Ge dem det de vill ha om du vill att människor ska spendera tid på Facebook med ditt varumärke.

Jag gillar att jämföra den digitala världen med den verkliga – för det är verkligen inte så stor skillnad. Våra beteenden är jämförbara och vi har samma värderingar, men vi ventilerar de lite olika. En sak som är jämförbar är vad vi väljer att samtala om. Det vi kan ta upp en diskussion om vid fikabordet på jobbet eller med vänner är också det vi vill diskutera online.

Så… är ditt varumärke något som andra diskuterar vid middagsbordet? Delar ditt varumärke med sig av något som någon skulle nämna eller citera till arbetskamrater eller vänner? Med andra ord, delar du med dig av sådant som andra bryr sig om?

Om du har en bilskrot, tillverkar kretskort eller kör taxi – kanske de inte är de vanligaste samtalen vid middagsbordet. Märk väl, visst kan någon ha haft en erfarenhet från något av dem, men det är inte speciellt vanligt.

 

Vad är det som lockar till samtal?

Vissa ämnen och områden är helt enkelt mer lockande att föra samtal om. Det betyder inte att du inte borde ha närvaro på Sociala Medier, men kanske att du borde välja plattform med omsorg. Framförallt borde du fundera på hur och vad du ska dela med dig av.

Det finns exempel på lyckade kampanjer som har gått virala fast produkten kan ha varit hur osexig som helt. Ofta handlar det om att göra något oväntat och ibland lite galet. Ni kommer säkert ihåg när den här serien snurrade runt.

 

Vad är egentligen ett lyckat resultat?

Någonstans handlar det om att ha rimliga förväntningar. Hur global de sociala mediekanalerna än är så ska det mycket till för att nå utanför den lokala marknaden. Visst är det roligt med en idé som slår nock på det mesta och får många att diskutera både runt fikabord och middagsbord. Men kanske det hade gett mer försäljning med en rabattkupong?

Jag har någonstans insett att jag är skyldig mina kunder att visa vad som kan vara en rimlig förväntning. Det handlar förstås om bransch, nisch och konkurrens. Men också om att det är svårt att nå ut i ett fullt Internet där vi bombarderas med tusentals meddelanden dagligen. Att få en kommentar, några tummar upp och en delning är mer än de flesta får. [Tweet ”Det är inte hur många tummar som är det viktiga utan vem som till sist blir din kund.”]

 

 

%d bloggare gillar detta: