När vi småföretagare först insåg att Sociala Medier är ”gratis” och att vem som helst kan marknadsföra sig där, blev vi överlyckliga. Äntligen en möjlighet för oss att nå ut. Är du småföretagare har du säkert en FB-sida, kanske ett Twitterkonto, möjligtvis ett Instagramkonto och/eller ett Pinterestkonto, ett LinkedIn-konto förutom din hemsida förstås. Det kan göra vilket företag som helst stressad över hur mycket tid som behövs för att hålla alla konton uppdaterade och relevanta.

Ändå, det räcker liksom inte. Det behövs mer marknadsföring än så. För nu är ju alla där och vi märker att vi syns allt mindre, får färre och färre nya gillare/följare. Vi blir liksom inte nöjda – för vi kan inte se något reellt resultat. Vad behöver vi mer göra?

 

Hitta goda ambassadörer

Nu är det nog tio år sedan som jag först startade vad vi då kallade: Fabulous Five. Vi var fem stycken enmansföretagare som skapade ett litet samarbetsnätverk. Tillsammans kände vi oss starkare och visste att vi hade stöd när vi behövde det.

En gång i halvåret gjorde vi en konferensresa där vi var och en gick igenom våra respektive verksamheter. Vi delade med oss om vi behövde, bad om och gav råd. Men vi gjorde mer än så. Vi var varandras ambassadörer. Eftersom våra verksamheter inte krockade eller var konkurrerande var det lätt att rekommendera när vi stötte på någon som behövde en tjänst som någon av de andra erbjöd.

Just i vårt fall fanns det ett ömsesidigt intresse att hjälpa varandra. Idén i sig är bra, men den går förstås att utveckla. Finns det andra sätt som du kan knyta ambassadörer till dig? Kan du hitta återförsäljare eller distributörer som får del av det som den lyckas sälja? Finns det andra belöningssystem som kan fungera? VIP-program eller belöningar kan göra det värt att lämna en rekommendation?

 

Delta på konferenser och mässor

Det vimlar av konferenser och mässor som du kan delta på. Du behöver ju inte alltid ställa ut själv. Deltar du på en mässa där potentiella kunder ställer ut har du dem uppradade för dig att skaka hand med.

Ja, jag vet! De är där för att sälja sina tjänster och produkter. Men du behöver ju inte sälja där och då. Du behöver bara samla kontakter och öppna dörrar. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Från Social Media Marketing World 2015 i San Diego.

Från Social Media Marketing World 2015 i San Diego.

 

På större konferenser har du chans att både lära dig något om branschen vars event du besöker, men också att möta folk i foajén, vid kaffepausen, under lunchen och kanske vid en workshop eller ett mindre seminarium. Varje gång du får chans att möta någon och skapa nyfikenhet runt ditt varumärke är första steget till en mer långvarig kontakt. Om du är duktig på att återkoppla och följa upp förstås.

 

Häng på bloggkulturen

Oavsett om du skriver artiklar själv på din egen plattform eller om du har valt att producera innehåll på annat sätt  är bloggosfären något du kan undersöka lite djupare. Du kan börja med att leta bloggare i din målgrupp, hos kollegor och konkurrenter eller inom branschen allmänt. Om den bloggaren har många som kommenterar kan du delta i konversationen. Börja inte med att sälja in dig själv, utan delta på ett generöst och ödmjukt sätt. Bjud på dina erfarenheter.

Kanske du kan bidra med ett gästinlägg. Fråga bloggaren om hen är öppen för en eller flera artiklar som du har skrivit. Normalt brukar bloggare vara generösa och villiga att bjuda in. Men du kanske måste ge något tillbaka. Fundera ut på vad du skulle kunna ge eller göra i gengäld.

Kan du få med en presentation av dig och förhoppningsvis ditt företag så är det bra. Länkar till din hemsida uppskattas av sökmotorerna.

Men framförallt kan andra som besöker den bloggen se att du också är med i debatten och vet vad du talar om. Var aldrig dryg, nedlåtande eller överlägsen – bara generös och ödmjuk.

 

Börja föreläsa

Faktum är att oavsett vilken bransch du representerar finns det alltid möjlighet att få berätta om din kunskap och dina specialiteter vid många olika tillfällen. Du kanske har en ovanlig historia om varför du blev företagare. Eller också har du en unik lösning på hur du levererar din produkt eller tjänst… eller också. Det räcker bra med att du är passionerad över vad du gör.

Företag, skolor och organisationer letar alltid efter talare som kan inspirera och dela med sig av sina erfarenheter. Det är inte alltid säkert att du får betalt. Men du kan ju alltid bokföra din föreläsning under marknadsföring. Som föreläsare är det viktigt att du inte gör hela ditt tal till ett enda stort säljargument. Det var inte därför de ville lyssna.

Kom ihåg att ta med dig något som du kan dela ut när du är klar. Oavsett om det är en give-away som förstås har något med ditt företag att göra, eller om det är ett visitkort eller en flyer med kort information, du vill att de ska ha något i handen när de går.

Kom också ihåg att avsluta med någon sorts uppmaning. Vad är det du vill att de ska göra nu? Se över sin nätsäkerhet (eftersom det är sådana tjänster du säljer), lämna något till välgörenhet (för ditt företag stödjer en viss organisation) gå hem och… vad du nu tycker passar.

 

Styla dig

Ja, jag menar det. Du behöver inte göra en ”total makeover” – bara tänka på att alltid vara representativ. Du kan t.ex. se till att alltid ha kläder där din logo är synlig. En jacka med webbadressen på ryggen kan göra under. Självklart har din bil blivit stripad med logo och webbadress! Det ska alltid synas vilket företag du representerar. Då behöver de du möter aldrig fundera.

Förresten, en av företagarna i Fabulous Five kan hjälpa dig. Hör av dig till Gittan på Tack PR!

 

 

Sen finns det förstås alltid tryckt media och traditionell marknadsföring, ni vet annonser, TV-reklam, utskick i brevlådan m.m. Det ena behöver inte utesluta det andra. Framförallt vet jag att det är ett helttidsgöra bara att få ett fåtal av dessa aktiviteter på plats för oss som småföretagare. Det finns hjälp att få. Vilken del kan du någon annan hjälpa dig med? Se över din korg av aktiviteter, fundera på vad du behöver lägga till, vad du kan ta bort och vad du kan göra lite bättre. Nordinspire kan alltid vara till din tjänst. 🙂

%d bloggare gillar detta: