Jag är så fruktansvärt dålig på att återanvända material som jag redan har skapat. En anledning är förstås att jag är mer kreatör än förvaltare. Som föreläsare avskyr jag när jag måste göra precis samma föreläsning igen och igen.
På sätt och vis kan jag avundas mina kollegor som turnerar runt med samma föreläsning under lång tid. Jag inser ju att deras koncept är betydligt mer värt när det kommer till intäkter.
Samtidigt har ju fler än jag blivit besviken när vi lyssnar på en föreläsare för andra eller tredje gången och precis samma skämt levereras, på ett sätt som när jag första gången hörde det, trodde att det var spontant där och då, men nu inser att det är otroligt inövat.
Jodå, jag återanvänder också mina exempel och berättelser. Det är svårt att ha ett helt nytt material varenda gång du ställer dig framför en publik. Utmaningen är väl mer att få variation när jag använder dem, i vilken utsträckning jag fokuserar på dem och om jag måste ha med alla varenda gång. Ibland tar jag bara utdrag ur mina exempel. Ungefär som TV-reklamen som i början av en kampanj kör all-in, och när vi blivit bekanta hoppar de över inledningen eller en bit mitt i filmen. Vi vet ju liksom ändå.
När det gäller content marketing – är det både samma sak och annorlunda. Å ena sidan handlar det ju om igenkänning – att budskap upprepas för att vi ska bli påminda. Å andra sidan handlar det om att anpassa budskapet till olika kanaler och därmed till viss del en annan publik.
På engelska pratas dem om upcycle! Fritt översatt kan man väl säga att det handlar om att uppdatera mer än att återanvända. Du tar delar från ditt ursprungliga innehåll och omvandlar dem till olika medier och plattformar. Det kostar på att ständigt skapa nytt innehåll. För den delen, hur mycket nytt finns det egentligen under solen?
Det kostar att skapa bra innehåll!
Din målgrupp är viktig, därför bör du ta ditt skapande av bra innehåll på allvar. Det måste få kosta både tid och pengar. Men då gäller det också att få ut mesta möjliga av din investering. Det är då det verkar vettigt att återanvända eller uppdatera redan publicerat innehåll som du lagt ner din själ i.
Den här texten vet jag från början att den kommer att bli något längre än vad jag normalt brukar skriva. Redan nu funderar jag på hur jag kan dela upp den i mindre delar, göra andra format och anpassa till fler kanaler.
Det finns många anledningar till att börja tänka uppdatering och återanvändning. Här är några:
- Att skapa innehåll är kostsamt, se till att få ut det mesta av det
- Olika mottagare konsumerar innehåll på olika sätt
- Ett bra ursprungsinnehåll kan uppdateras flera gånger med minimala insatser
- Det är lätt att få nya idéer, men riktigt bra idéer är mer sällsynta och bör tas tillvara på
- Utifrån gammalt material går det att förändra och få ett helt nytt aktuellt innehåll
- Du kan också tänka detalj och fördjupning av vissa delar av en ursprungstext
Framförallt är det en taktik som småföretagare borde använda. När tiden är knapp och kärnkompetensen finns inom ett annat områden gäller det att vara smart. Hur kan vi få ut mesta möjliga av det vi ändå producerar?
Det finns företag som har gjort undersökningar bland sina kunder eller konkurrenter och lägger ner tusentals kronor för att få den omgjord till en flashig infograph. Ni vet, den där långa bilden där statistiken omvandlats till illustrativa motiv, lätt att ta till sig och estetiskt tilltalande. Sen… efter de släppt den på Pinterest och kanske Twitter blir den liggande i en virtuella låda. Så tragiskt – allt jobb som ligger bakom till nästan ingen nytta.
Kan allt omvandlas och uppdateras?
Allt kanske inte kan omvandlas och uppdateras. Det finns ju innehåll som är skapat bara för den kanalen där och då. För oss som jobbar med många olika Sociala Mediekanaler blir det extra uppenbart om vi talar om Snap eller Periscope, där vårt innehåll försvinner när det väl är konsumerat eller när en viss tid har gått. Men du kan göra tvärtom, ta en del av ett innehåll och producera för Snap eller Periscope.
Tumregeln är ändå att du börjar med ett mer omfattande material. Visserligen kan det ta tid att producera första gången, men som sagt, när du väl har ett bra material att utgå ifrån finns det mycket du kan använda det till. Din publik måste få möjlighet att till sig ditt innehåll som för tiden känns mest bekvämt för dem.
En bloggartikel med flera tusen ord kanske inte är för alla. Många påstår att de har ont om tid och blir lätt distraherade av annat som pågår runt omkring dem. De behöver kortare, mer direkta tilltal och mer visuellt material.
I morse när jag var ute och tog min powerwalk lyssnade jag på en podcast. Bl.a. talade de just om att lyssna på olika podcasts. När hinner man och när hinner man inte? Just när det du är ute och promenerar, cyklar eller sitter en längre stund i bilen är det ypperligt att lyssna på något inom din bransch för att hålla dig uppdaterad.
Visserligen är det svårt att ha en CTA – Call To Action – i en sändning där den som lyssnar inte kan agera på en gång. Det finns ingen länk att klicka på eller formulär att fylla i för att visa mer intresse. Det kan t.o.m. vara svårt att komma ihåg vilken hemsida de hänvisade dig till i programmet.
Ändå, med fler format spritt över nätet finns chansen ändå att den som blev intresserad och börjar googla hittar samma info från dig men i ett annat format.
Hur kan det egentligen gå till?
- Du skriver en artikel som är både djup och bredd i ditt kärnområde.
- Utifrån din text gör du en powerpoint- eller keynotepresentation precis som om du skulle föreläsa om din artikel.
- Den presentationen spelar du in medan du visar dina bilder och lägger på Youtube samtidigt som bilderna delas på Slideshare.
- En del av presentationsbilderna har så starka citat eller illustrationer att de kan stå för sig själva och över tid delas både på Twitter, Instagram och/eller Pinterest.
- Ljudet som spelades in med bilderna kan antingen användas för sig själv som en Podcast eller som en ljudfil på din bloggsida.
- En lathund sätts ihop av presentationen som du spar som en PDF och annonserar på Facebook och LinkedIn för att få fler att börja prenumerera på ditt nyhetsbrev.
- Till nyhetsbrevet använder du en del av din artikel, kanske som en serie till nästa utskick.
o.s.v.
Möjligheterna är enorma. Men den som började först med att lyssna på din Podcast har alla möjligheter att genom sin googlesökning hitta hela artikeln eller delar av den och i slutändan antingen köpa din CTA eller helt enkelt ta kontakt med dig.
Här har du en hel lista med förslag på var du kan publicera innehåll som uppdaterats till format anpassat efter respektive plattform.
Oavsett vad vi egentligen tycker om att återanvända vårt material så är det en bra strategi. Som producent är det lätt att bli uttråkad och tro att vi är tjatiga och att vi kommer att uppfattas som spammiga. När det gäller att bli uttråkad och vilja gå vidare till nästa artikel, nästa ämne som du blivit triggad att dela med dig av… jag vet, tro mig.
Men jag skriver ju inte för att det ska vara kul för mig. (jo till viss del, jag erkänner:-) ) Jag skriver för att stärka mitt varumärke. Jag skriver för att visa vad jag kan och att jag är en resurs att räkna med. Jag skriver för att visa att jag kan skriva. (oups, det var kaxigt, eller hur?)
Du kan ju välja att låta någon annan göra om ditt material till de andra kanalerna om du känner att du vill gå vidare i skapandet av nytt, spännande, matnyttigt innehåll. Det finns de som är experter på att göra om och återanvända.
Jag vet att det kan kännas utmanande att publicera innehållet på så många olika sätt. För att verkligen skapa autenticitet kommer det här inlägget att spridas enligt skolboken. Som ni ser, både ljud och bild hann bli producerat innan den här bloggartikeln publicerades.
Egentligen borde det vara en självklarhet. Det är ju så mycket enklare att anpassa innehåll än att skapa nytt hela tiden. Varför göra det svårare än det behöver vara? Tills vi hörs eller syns igen…
PS – som ni ser kan du lyssna på texten, lyssna och titta på presentationen eller bara läsa – det är upp till dig. Tänkte att jag för en gångs skull kunde ge mina barn skor, om jag nu vore skomakare – DS
Det är är förstås en del i mitt utforskande inför boken jag skriver om content marketing. Vill du följa med i min resa till färdig bok får du gärna göra det via mina utskick som kommer i din inkorg, men inte allt för ofta.