Kan det vara så att allt som andra kan se, vårt beteende, hur vi ser ut, vad vi säger och t.o.m. vilka vi umgås med, påverkar hur vi uppfattas? En del är extremt medvetna om att det är så och sätter på en mask utanför sin privata sfär. Andra är totalt transparenta och har ingen tanke på hur andra uppfattar dem. Ni vet vad jag menar, TMI (Too Much Information).
För de flesta av oss är det något som vi är vagt medvetna om. Vi anpassar vårt beteende och uppförande utifrån situation och vilka vi för tillfället träffar. Oftast sker det helt automatiskt och vi går in i den rollen lätt som en plätt – mammarollen, medarbetarrollen, chefsrollen, tränarrollen, kompisrollen, älskarrollen m.m. De olika rollerna är en del av oss, även om det inte är den personligheten vi visar när vi är i de mest privata situationerna.
Håll med om att i vissa fall visar vi upp en bild endast för att sälja in oss själva. Det kan vara när vi söker jobb, säljer in våra produkter och tjänster eller när vi är intresserad av en ny partner. Men om vi nu vill visa upp att vi är en bra person att anställa, köpa en bil av eller bli tillsammans med så är ju Sociala Medier ett bra ställe att börja bygga sitt varumärke, Facebook i synnerhet.
Facebook är det ställe där vi interagerar med vänner och familj online. Vi delar med oss av foton och videos från fest och vardag. Över tid har det för många av oss blivit en väsentlig mängd av gillande, foton och delade inlägg.
Håll också med om att, oavsett om vi vill det eller inte, så bedömer vi ofta en bok efter omslaget. Vi bedömer vad vi ser och hör om och av andra. Därför är en del mycket försiktiga med vad de publicerar på Facebook som kan nå ut publikt.
Än så länge är Facebook den kanal som fungerar bäst om du vill visa vem du är som person. Där visar du vad du har för åsikt om debatter som pågår, spelar och delar den musik som du gillar, filmer du ser och böcker du läser. Det går ganska snabbt att bilda sig en uppfattning om dig utifrån ditt personliga bokomslag.
Men det är några förhållningsregler som du kanske vill vara medveten om för att ändå säkerställa att ditt unika bokomslag på Facebook stämmer så väl överens med innehållet, med ditt autentiska jag, som möjligt. Här kommer de:
Skruva rätt på inställningsknapparna
Det första du måste ha koll på är vad det är du delar till vem. Vilka kan se den senaste uppdateringen? Skickar du ut allt till alla eller bara till vänner? Det är lika illa att aldrig visa något offentligt som att aldrig filtrera något.
Personligen är jag nog lite för publik. Det är mycket sällan jag ändrar mina inställningar till ”bara vänner”. Jag skulle nog tjäna på att låta en del av mina inlägg vara mer privata. Inte för att jag publicerar innehåll som jag inte kan stå för, men för att det för mitt affärsnätverk (som också är kontakter på Facebook) kan kännas för påträngande och privat.
Å andra sidan, att aldrig gå ut offentligt är som att säga att du har något att dölja. Varför skulle ingen annan få se vem du är eller vad du gör? Hur spännande, otäckt, farligt kan det vara? Vad är det som gör att någon tror att det skulle vara farligt att visa en eller annan privat sida av sig själv? För mig blir det weird, konstigt, märkligt… löjligt faktiskt om du aldrig vågar dela något offentligt. Transparens är något vi värdesätter mycket idag.
Jo, jag vet, i undantagsfall kan det finnas en anledning – att någon lever under ytan för att skydda sig själv eller sin familj för något som har hänt tidigare. Men det är en så liten promille mot hur många som väljer att tro att det är till gagn att vara fullständigt privat.
Att välja vilka som kan ta del av vilka fotoalbum, din karriär, din vardag och dina projekt på jobbet är strategiskt viktigt och stärker i slutändan ditt varumärke. Då gör du medvetna val istället för att gömma dig bakom ett bokomslag som är helt tomt. Vem vill läsa en tom bok – för det är ju det ett blankt omslag signalerar.
Välj dina vänner med omsorg
Ska jag säga som har över 1,500 kontakter på just Facebook. Kan jag verkligen ha valt alla med omsorg? Nja, både och. Det är sant att till 99% har jag mött alla i verkliga livet. Det är personer som jag har skakat hand med och tittat i ögonen. Det betyder inte att alla jag möter också blir mina FB-kontakter.
Många i mitt nätverk har ”rensat” bland sina vänner. Jag kan förstå varför, de kanske inte har valt med omsorg från början och hamnat i en situation de inte är bekväma med. Vad jag inte förstår är när de går och berättar att de tänker rensa. Det har jag skrivit om tidigare, läs gärna den artikeln här.
För mig och för många andra är ändå Facebook den bästa adressbok jag någonsin har haft. När jag bläddrar i telefonboken på min iPhone är det många som jag inte har en aning om vem de är. (Jag vet, där borde jag verkligen rensa) På Facebook behöver jag bara klicka på personen och snabbt bli uppdaterad – jag kan se vilka kontakter vi har gemensamt, var personen bor, jobbar och har jobbat. Det är ganska enkelt att snabbt friska upp mitt minne.
När jag säger omsorg menar jag förstås att du ska veta vem det är du väljer att skapa kontakt med. Jag har en hel lista med vänförfrågningar som ligger och väntar på att bekräftas som nya kontakter – men de får hänga ett tag till. Av den enkla anledningen att jag inte är helt säker på om vi träffats, var vi träffats och vad vi skulle kunna tillföra varandra.
Att jag inte genast tar bort och ignorerar deras förfrågan är enkel, det tar ingen kraft eller energi att låta dem hänga kvar… och man vet ju aldrig… endera dagen så ramlar poletten ner och vips har jag lätt att bekräfta förfrågan.
Taggar kan vara taggiga
Du kan aldrig påverka, förbjuda eller redigera andras inlägg. Visserligen kan du anmäla till Facebook om du tycker att något går utanför vad som är tillåtet att publicera eller om du tar anstöt av innehållet. Däremot kan du se till att det som publiceras inte är direkt länkat till dig.
Om någon tar ett foto av dig som du är mindre stolt över och helst inte vill ha förknippat med ditt personliga varumärke är det viktigt att du inte är länkad med det fotot. Taggar är till för att koppla ihop bilder med personliga konton.
Eller för den delen när någon påstår att du är på ett ställe (checkar in) som du inte borde vara. Du hade ju sagt till chefen att du är hos en kund.
Fast att jag har en offentlig profil, där andra t.o.m. kan välja att följa mina uppdateringar utan att jag är vän med dem är jag noga med vad andra kan publicera om och med mig. Därför har jag inställningar för taggning där bara vänner kan lägga till något i mitt flöde eller se vad andra har publicerat om eller med mig. Bara jag kan publicera offentligt det jag vill ska vara offentligt.
Vem som helst kan följa mig – men inte vem som helst kan kommentera eller lägga in något i mitt flöde. Det är helt enkelt du som bestämmer. Jag måste först godkänna att jag är taggad i ett inlägg innan det blir länkat till mitt konto. De kan ju fortfarande säga att det är jag på fotot i texten eller skriva in mitt namn på incheckningen, men det blir inte länkat förrän jag sagt ok.
Nätverka och påverka för att skapa ditt bokomslag
Idag när nätverkande och förmåga till att påverka har stor vikt vid nyanställningar och karriärutveckling finns det all anledning att ta till vara på möjligheterna som Facebook ger oss istället för att se det som något som kryper innanför skinnet och utmanar din integritet. När din kontaktbas växer så utvecklar du också din möjlighet att påverka. Din kloutscore (och andra liknande mätverktyg) hoppar upp och du kan snart anses vara någon som är värdefull med anledning av ditt stora nätverk.
Facebook är till för att nätverka och påverka. Det är här du kan involvera dig i sakfrågor, delta i debatter, nörda in i specifika grupper med smalt intresse, bjuda in till event, visa vad du kan och måla ditt bokomslag i alla regnbågens färger.