Du kan lyssna på det här inlägget om du hellre vill göra det. 🙂
Är du företagaren som bloggar eller jobbar på ett företag som har en blogg – det spelar ingen roll – kolla tillbaka på dina/era inlägg – vad handlar inläggen om? Handlar de om?
- Nya program och utbildningar
- Nya produkter och tjänster
- Förändringar i organisationen
- Vilka events och aktiviteter ni har anordnat eller deltagit på
- Plussiffror som investerarna kommer att drägla över
- …
Oavsett – allt det här handlar om er, om företaget – ”most corporate content”. Det är så de flesta företag gör. För de vet inte vad de kan dela med sig av annars. Försök att göra det sexigt, spännande, framgångsrikt, glammigt och glatt finns förstås. För de vill ju att vi ska vilja göra affärer med dem.
Idag när vi har så mycket information att ta del av är det nästan omöjligt att få en syl i vädret. Det är ännu svårare att få uppmärksamhet om du fortsätter att bara prata om dig själv. Precis som i verkliga livet, vem orkar lyssna på en individ som alltid avbryter med: ”jag har… jag kan eller jag vet”?
Vet du? Dina kunder bryr sig inte om dig. De bryr sig bara om sig själva. Jag vet, det är tufft att erkänna att som kund är jag rätt egoistisk. Men faktum är ju att jag i varje enskild transaktion vill ha bästa möjliga utdelning för mina kronor. Det vill väl du också?
Om företag bara pratar om sig själva blir det svårt att skapa engagemang. När du jobbar på den där pressreleasen, annonsen eller artikeln måste du komma ihåg att dina kunder bryr sig mest om sig själva, oavsett vad de är i för bransch.
Skriver du ett nyhetsbrev måste du vara säker på att du har mottagaren i fokus. Många, många av de nyhetsbrev som landar i min inkorg berättar alldeles för mycket om sig själva. Ja, jag kan förstå att det kan uppfattas som om det är för mottagarens skull. Det kanske är en inbjudan till ett seminarium som kan vara till nytta. En inbjudan kan vara helt ok, men kan du göra mer?
Från Gutenberg till Internet
När tryckkonsten kom igång började det med små enkla pamfletter som delades ut på gatan. Det var lokala skrifter som personligen delades ut till någon som passerade. Ju mer tekniken utvecklades och pressarna blev större blev producenterna också större.
Mediamogulerna började göra sig hörda. De som hade förstått att det tryckta ordet kunde vara business tog snabbt makten över utbudet. Snart fick vi både radio och TV. Företagare var tvungna att försöka slåss mot de stora eller låna utrymme i deras redan etablerade kanaler. De valde att börja annonsera.
För lite drygt 15 år sedan var det mest annonser i radio, TV och tidningar. Idag ser det annorlunda ut. Enligt Pew Internets undersökningar skickar en 21-åring 250,000 emails, sms och messages per år. De tillbringar tusentals timmar online och pratar allt mindre i telefon. De flesta streamar eller laddar ner de TV-serier eller filmer de vill se. Ondemand är en självklarhet och bekräftar deras fria livsstil. Hellre en podcast när jag själv vill än P3 klockan 15 en onsdag.
Idag har vi massor av kanaler: bloggar, kabel-TV, Internet, Tidningar, Podcasts, Content Marketing m.m. Kanalutvalet är förändrat, men fortfarande måste företag hitta sätt att synas. Vi vet att den unga generationen inte fokuserar på de stora kanalerna, de hittar egna. Företagen måste alltså själva bli publicister. För att engagera och nå sina kunder måste de publicera.
[Tweet ”Traditionell marknadsföring pratar till kunderna men content marketing pratar med kunderna.”]
Över 100 miljoner människor läser en bloggartikel dagligen. Vi spenderar mer tid på Sociala Medier än vi gör på våra emails. De delar med sig av det som berör på något sätt. Det kan uppröra, göra någon glad eller t.o.m. skapa tårar, men berör gör det. Ibland är det bekräftelse eller ett aha… De delar med sig av det de vill att andra också ska lära sig, ha nytta av, roa eller uppröra.
Det finns sällan eller aldrig anledning att dela med sig av att företag A har köpt företag B (om de själva inte jobbar där förstås) eller att företag C tänker släppa en ny uppdatering av sin applikation. Visst händer det att det delas, men ni vet vad jag menar.
Lögn eller sann statistik?
Enligt Forrester Research letar 90% av köpare i USA information online innan de tar ett köpbeslut. Jag vet inte, men jag antar att det är samma höga, om inte högre siffra, i Sverige. När kunder gör sina sökningar letar de sällan efter ett företagsnamn. Visst kan ett varumärke vara fokus ibland, men oftast letar de efter en lösning, det bästa, en funktion, eller en speciell produktgrupp.
En del statistik är skrämmande – som när Social Media Today påstår att bara inom något år kommer information som vi kommer åt via Internet att fördubblas var 72:a timma. Antingen ger jag upp och tänker att ingen kommer att hitta mitt material överhuvudtaget, eller också bestämmer jag mig för att mitt material ska ha riktigt hög kvalitet.
Så vad betyder det? Jag menar, vad betyder det att du måste göra nu för att fortfarande vara attraktiv och med i spelet om ett par år? Om content marketing är det som når fram idag, om du lär dina kunder att du levererar idag… det är nu du måste komma med i spelet.
Det är otroligt svårt att avbryta våra kunder i deras onlinebeteende och nå deras uppmärksamhet. Grejen är ju att vi kan inte och ska inte avbryta dem. Vi vill ju engagera dem, vi vill att de ska välja själva och välja oss för det vi levererar så bra. Vi vill att de ska konsumera vårt innehåll.
Annonsering är lyx och innehåll är överlevnad
Du kan fortfarande annonsera, men du måste dela med dig av bra innehåll för att överleva. Vi engagerar oss i innehåll hela tiden: online, tryckt, personligen, mobilt – för att lära oss och veta mer. Alla är publicister idag, oavsett om du gillar det eller inte. Förstår du vad det innebär? Du är redan med i matchen oavsett om du vill eller inte.
- Idag kan vi skriva, kreera, spela in och få allt publicerat direkt. Den teknik som finns till hjälp är normalt både förhållandevis prisvänlig och lätt att använda. Förr var vi tvungna att ta hjälp för att få ut vårt innehåll. Våra kunder förväntar sig faktiskt att vi ska dela med oss av våra exempel och kompetens. Lathundar, manualer, svar på vanliga frågor… det ska bara finnas tillgängligt. Det finns mycket hjälp att få för att skapa bra innehåll. Precis som du tar hjälp med att sköta din bokföring kan du ta hjälp att skapa innehåll av hög kvalitet.
Alldeles för ofta är innehållet alldeles för dåligt. Det blir ”corporate bulls..t” igen och igen. En gammal broschyr som beskriver företaget och skrivs om till ett blogginlägg är långt ifrån bra innehåll. Alla företag borde kunna bättre, du kan bättre – kavla upp ärmarna och börja producera, riktigt bra innehåll!
Välkommen in i framtiden – välkommen in i en värld av innehåll.