Om du vill kan du välja att lyssna på den här artikeln.
Jag befinner mig i USA där valkampanjerna för att välja en ny president är i full gång. Det märks tydligt att en hel del av den politiska debatten har flyttat till de digitala kanalerna. Framförallt Twitter som ofta används som en källa för kommentarer som kandidaterna har yttrat.
Politiker som vill sälja in sitt budskap för att bli valda vid nästa val måste tänka strategiskt på sitt varumärke och hur de uppfattas hos den stora massan. Eller måste de det? Kan det vara så att en del bara kör på känsla? Jag hoppas ju att de har en plan för hur de ska få in sina potentiella väljare i sin säljtratt.
Bara genom att jämföra Hillary Clintons och Donald Trumps Twitterflödet så får vi en tydlig bild av hur olika de använder kanalen. Hillarys flöde är fullt av bilder och illustrationer. Uppenbarligen är det någon annan som oftast twittrar i hennes namn. Mellan varven så skickar hon in en egen kommentar.
Trump verkar vara i full kontroll över sitt eget konto och är mer spontan och ibland kanske inte så genomtänkt. Det svallar av upprörda känslor och uttryck som är triggade av nuet. Genuint och autentiskt, visserligen, frågan är hur tilltalande det är.
Hur vi marknadsför oss har förändrats radikalt med Sociala Mediers intåg. Nu översköljs vi av hjälpverktyg för att underlätta vår digitala närvaro, när och var publicerar och hur vi mäter vår närvaro. Allt för att kunna samla data och mäta ROI (Return On Investment). Verktygen finns där för att automatisera våra processer och spara tid i vår hektiska tillvaro. Vi behöver nå fler, mäta mer och ta reda på hur våra prospekts tar sig igenom den där säljprocessen.
Skapa förtroende genom meningsfullt engagemang
Content marketing handlar om att skapa förtroende genom ett givande och tagande av värdefull information. Politiker om några behöver skapa förtroende. Kanske kan morgondagens politiker vara de som kan engagera rätt publik på ett meningsfullt sätt för att optimera sin möjlighet att nå ut med sitt budskap.
Alla marknadsförare vet att det är svårt att skapa det där äkta innehållet som påverkar oss på en känslomässig nivå och därför blir delat igen och igen. Politiker om några behöver skapa innehåll som väljarna vill dela med sig av. De behöver verkligen nå ut med sitt budskap.
Visserligen har vägarna här i South Carolina varit kantade av skyltar med presidentkandidaternas namn sen en lång tid tillbaka. Den gamla vägen att marknadsföra sig verkar fortfarande finnas kvar. I USA kanske just de fysiska transportvägarna fortfarande kan vara ett bra val. Det är bara det att de digitala vägarna är ännu mer trafikerade.
Förändra, förbättra och förtydliga ditt budskap
Med dagens verktyg för att mäta hur budskap konsumeras, uppskattas och delas finns det betydligt större chans att finjustera meddelanden under en kampanjperiod. Oavsett om kampanjen rör ett presidentval, en produktlansering eller införsäljning av ett stort event. Det går att hela tiden förändra, förbättra och förtydliga. Med den mängd data som det går att samla in online borde politiker kunna optimera varenda steg av sin digitala kampanj.
Det borde vara alla analytikers dröm att leva i den här digitala åldern. Personligen blir jag alldeles trött bara av tanken. Jag är ingen analytisk person och föredrar när jag kan gå på känsla. Lyckligtvis har jag mer analytiska personer runt omkring mig. För möjligheten finns där för mig också, att ta reda på vad det är jag bör producera det mina läsare och följare vill ha mer av.
Enklast är kanske att bara fråga… Vad vill du att jag ska skriva om?