I förra blogginlägget skrev jag om vikten för småföretagare att definiera sin kund. Jag har själv haft svårt att vara tydlig med vem min idealkund är. I vissa fall kan det blir lättare när du vet hur du sticker ut, hur du skiljer dig mot dina konkurrenter. Det finns många företag som säger att de gör precis samma sak som du gör minst lika bra eller ännu bättre.
Det finns helt enkelt massor av småföretagare där ute som är kanonduktiga på vad de gör och som brinner för just sin produkt eller tjänst. Men om de är urdåliga på att berätta det och totalt oförmögna att visa hur de är annorlunda än konkurrenten… tja, då finns det kanske ingen anledning att välja just det företaget.
Jag menar, varför skulle du ens vilja starta ett företag om du inte vill vara bättre eller annorlunda än dina konkurrenter? För egen del kan jag tycka att det är rätt skrämmande att tänka på att det kanske inte räcker med att ”göra så bra jag kan”. Jag kanske behöver vara bättre än alla andra. Det kan betyda att jag måste lära mig något nytt, ta in en extra ingrediens, våga utmana normer, bryta regler och sticka ut. Jag måste göra bättre än jag trodde var möjligt.
Visserligen vill många småföretagare gärna tro att de är unika. Tyvärr är det sällan som det verkligen är sant. Vi har ett sätt att uttrycka oss när vi försöker sälja in våra budskap som ofta är alldeles för lika våra konkurrenters. Kolla själv!
Gå in på dina konkurrenters hemsida – klipp ur de första meningarna där de beskriver verksamheten – ta bort vem avsändaren är och låt dina medarbetare eller andra kollegor runtomkring dig se om de kan avgöra vem som har skrivit vad. Antagligen finns det inte en chans på miljonen att skilja dem åt.
Ett sätt att ta reda på vad som verkligen skiljer ditt företag från andras är att helt enkelt börja med att ställa dig frågan: ”Hur skulle du vilja att andra beskriver ditt företag bakom din rygg?” Det är dina varumärkesvärden som du vill bli ihågkommen för och som kan göra skillnad på hur du uppfattas.
Värdefulla värdeord eller hygienfaktorer
Det är lätt att hamna i ord som bara är hygienfaktorer – som är redundanta, dvs ord som alla kunder förväntar sig att företag är. Som att det är professionellt och kunnigt. Levererar du en tjänst förväntar sig kunden att du vet vad du gör. Det är helt enkelt underförstått. Men om du gräver lite djupare kanske du kan komma på något bättre.
Speciella branscher har värdegrundsord som kan vara specifika för just dem. Branscher som hantverkare har förstås hög service, tillgänglighet m.m. med i sina beskrivningar. Men det räcker inte. Inredare är kreativa och advokater kanske är diskreta. Jag kan sätta min högra tumme på att de flesta marknadsförare påstår att de är kreativa.
Kanske en kreativ advokat skulle sticka ut – kanske det inte är relevant, eller också är det just vad det är. Det är inte ett ord som behöver skrikas ut, skrivas på hemsidan eller ens kommuniceras alls. Men om du följer med i mitt resonemang kommer du snart att förstå vad jag menar.
Om du har värdegrundsord som definierar ditt varumärke och är likadant som alla andras kommer du aldrig att kunna sticka ut. Du måste göra ditt varumärke mer personligt. Vilken personlighet har ditt företag?
Det här är en modell som jag har fått av två engelska killar jag två år i rad har mött på Sociala Media Marketing World, den största konferensen i världen inom digital marknadsföring. Låt mig presentera Andrew och Pete-modellen.
Börja med att ta fram en hel hög med ord som beskriver din verksamhet, hur du är, vad du tror på, vilka egenskaper du har etc… gruppera dem sedan så att du får likvärdiga ord att hålla ihop i någon form av tema.
Vi kan ta en elektriker som exempel. Säg att hen såg sig själv som följande:
Ambitiös, hjälpsam, lätt att jobba med, utåtriktad, levererar med hög kvalitet, håller koll på trender, problemlösare, ordningssam, bestämd, uppdaterad, modern, estet…
Ni ser en hel hög med ord och beskrivningar som går att koka ner till en eller ett par olika teman. Om vi grupperar orden skulle det kunna se ut så här:
Ambitiös, levererar med hög kvalitet, ordningssam, bestämd
Hjälpsam, lätt att jobba med, problemlösare, utåtriktad
Håller koll på trender, uppdaterad, modern, estet
Utifrån att jag lagt de i grupper får jag en tydligare bild. Det här är ingen vanlig elektriker. Här finns det faktiskt något att trycka på.
Om vi tittar på den första gruppen så ger det en tydlig bild av att det här är en företagare som vill mer. Det finns en vision om ett större företag där framme. Det finns en vilja att verkligen bli omnämnd som någon som gör ett riktigt bra jobb. Det är någon som vet vad hen vill och har bestämt sig för att göra något för att nå sina mål.
Den andra gruppen visar en annan bild, inte som en motsats, men som ett komplement. Här är någon som är villig att göra det lilla extra, som alltid ser en lösning istället för en låsning, som gärna finns där när andra behöver hjälp, som är lyhörd och bryr sig om.
Den tredje gruppen visar ytterligare en sida. Här finns det ord som understryker den första gruppen men också gör att vi förstår en del av den andra. Om du är någon som vet vad som finns på marknaden nu, vilka nya regler som gäller, hur du löser nya tekniska problem, som vet vilka trender som är på gång och som är adaptiv till sin omgivning blir helheten tydlig.
Här har vi en uppdaterad, ambitiös och lösningsorienterad elektriker som faktiskt är intresserad av att se sina kunder mer än nöjda, med emfas på mer än.
Tricket är att sen sticka ut på ett sätt som stämmer med dina värdeord, eller teman som du nu har fått fram. Du måste hitta alla dina kontaktpunkter och fundera på var du kan förändra något så att du sticker ut. De bästa ställena att gå emot strömmen, att sticka ut är normalt där de flesta tar för givet vad de ska få, där de vet vad de förväntar sig.
Kontaktpunkter är alla ställen som du på något sätt kommunicerar med eller får kontakt med dina kunder. Det kan vara allt från receptionisten, till din röstbrevlåda på mobilen till dina visitkort, bilen du kör och din hemsida. Det handlar t.o.m. om hur du väljer att klä dig.
Börja med att lista det vanligaste:
- visitkort
- profil- och temabilder på dina sociala mediekanaler
- meddelande på röstbrevlådan
- layout och ton på dina offerter
- e-postsignatur
- m.m.
Men det handlar förstås också om vad du producerar för innehållsmaterial, vad din blogg har för ton och hur dina e-postutskick ser ut och låter. Normalt ser alla de här kontaktpunkterna lika ut i respektive bransch. En del är modiga nog att våga sticka ut med sina visitkort, men annars… rätt mycket likadant.
Det är faktiskt mycket lättare att sticka ut på ställen där ingen förväntar sig något annorlunda. Varje kontaktpunkt är en möjlighet för dig att dela med dig av dina varumärkesvärden och att sticka ut genom att bryta vanliga mönster. Om du kan få någon att reagera, göra en konstpaus i den första kontakten – då har du gjort rätt.
Undervärdera aldrig dina vanligaste kontaktpunkter, tillsammans kan de bygga ett varumärke som sticker ut.
Vill du veta mer hur du kan gå vidare i att använda dina nya temaord eller värdegrundsord för att låta dem vara med och påverka hur du sticker ut kan du ladda ner min guide om att differentiera sig genom sina värdegrundsord här.
Ett annat sätt att ta reda på hur just ditt företag sticker ut är helt enkelt att fråga kunderna. Ställ t.ex. följande frågor:
- Vad fick dig att bestämma dig för att köpa just hos oss?
- Om du fick välja en sak som du tycker att vi gör/levererar bättre än andra, vad skulle det vara?
- Finns det någonting som du tycker att vi skulle kunna göra bättre?
- Skulle du rekommendera oss till någon annan?
- Om du skulle rekommendera oss, vad skulle du säga då?
Om nu kunden skulle säga att du har så bra service, dvs. något som faller under kategorin hygienfaktorer, något som alla kunder förväntar sig – ställ några följdfrågor, som t.ex.
- Hur skulle du beskriva god service?
- Berätta om ett tillfälle när du tyckte att vi gav riktigt bra service.
- Vad bidrog det till för dig?
Det är magiskt hur snabbt några frågor kan göra att det blir glasklart vad det är som skiljer dig från dina konkurrenter. Om du intervjuar, frågar fler kunder – gör likadant med svaren du samlar in som med Andrew och Pete-modellen. Lägg ihop saker som påminner om varandra och se om du kan urskilja teman.
Lita på andra eller bana väg själv?
För mig är det märkligt att så många småföretagare har en tendens att göra likadant som alla andra. Av någon anledning tänker de nog att fungerar det för mina konkurrenter så måste det fungera för mig. Pratar andra elektriker om sin verksamhet som säker, pålitlig, certifierad och med snabb service så tror andra elektriker att det måste vara så.
Men om dina kunder ringer dig och på en gång frågar hur mycket det kostar är det stor sannolikhet att du inte har talat om vad som skiljer dig från dina konkurrenter. Om det är priset som du ska konkurrera med måste du inse att det alltid finns någon som är beredd att ha en lägre prislapp, eller som helt enkelt är beredd att lägga ner sin verksamhet snabbare än du.
I min värld är det inte priset som är avgörande. Ja, ja, visst kan jag också välja bort för att prislappen är för hög ibland, men är allt rätt kan jag också välja att köpa det dyrare, för att det är värt det. Ofta handlar det mer om hur du levererar din produkt eller tjänst. Det är upplevelsen som kunden känner i köpögonblicket, före och efter… en känsla helt enkelt. Det är känslan som folk köper.
Så vad är det för känsla du vill leverera? Vad är det du vill att folk ska säga bakom din rygg om ditt varumärke? Hur kan du sticka ut bland alla dina konkurrenter? Jag…? Jag har precis börjat om i mitt jobb med att stärka mitt varumärke. Eller… ännu hellre, det är ett ständigt pågående jobb som utvecklas med tiden.