För några veckor sedan hade jag besök av min goda vän och kollega Gittan Persson som driver Tack PR!. Hon säljer produktmedia och kompletterar på det sättet min verksamhet väldigt bra. Vi har sedan vi lärde känna varandra för ungefär tio år sedan samarbetat och uppmuntrat varandra som de småföretagare vi är.
Hon har äntligen fått ordning på sin kalender och hittat ett system där hon har slutat släcka bränder och faktiskt hinner med både marknadsföring, sälj, produktion och leverans. Hon visade mig sitt system och jag vet… jag borde också.
Som jag skrev för någon vecka sen, jag förstår precis småföretagare som säger att de faktiskt har en verksamhet att sköta. De blev inte egna företagare för att de gillar marknadsföring. Det var något annat som lockade. Att blogga, skriva texter och sälja kändes långt ifrån det de ville göra. Men jag antar att de har märkt att gör de inte det så kommer de snart att försvinna. Så vad ska de göra?
Som med allt annat som vi vill få gjort handlar det om att göra det till en vana. Visserligen har säkert de flesta av oss större erfarenhet av att försöka bryta dåliga vanor än att skapa bra. (ibland kanske de går hand-i-hand) Men sanningen är att det är bara genom att öva som du kommer närmare din vana.
Så hur gör jag för att hålla min blogg levande och leverera innehåll hela tiden? För det första vet jag av erfarenhet att kan jag ligga några steg före så känns det alltid bättre. Ni vet, ungefär som med tvätten – det är betydligt skönare att hela tiden ha en tvättmaskin på gång än att plötsligt stå helt utan rena underkläder. (PS, den här texten blev klar den 15 maj 2016)
Månadsvis
När barnen var små skrev jag menyer för hela månaden. Jag vet att många har veckomenyer, jag tyckte att det var så skönt att se en hel månad. Då visste jag hur länge sen det var vi hade spagetti, pannkaka och köttbullar. (betydligt mer sällan än vad man kanske annars tror)
Dessutom var det lättare att få en överblick över högtider, födelsedagar och andra event som bröt av vardagen. Gjorde jag det veckovis blev min överblick lite för snäv. Det är likadant med din marknadsföring. Du behöver göra en överblick och ha ett schema som sträcker sig längre än en vecka.
Om du gör din plan för hela året, låt så vara, jag tror personligen att det är svårare att hålla sig till – så mycket hinner hända på vägen. Men… det är klart, planen är inte huggen i sten och det går alltid att korrigera – en gång i månaden t.ex.
Om du sätter ett tema på månaden blir det ännu lättare att hitta uppslag. Dina ögon spanar för att hitta referenser, citat, bilder och kommentarer, det kommer helt naturligt. Även om du har en plan är det lätt att flytta fram och korrigera för att lämna plats för något som känns angeläget och aktuellt.
För att verkligen säkerställa att du har material som täcker ditt behov av att publicera innehåll borde du också en gång i månaden avsätta längre tid för att göra mer omfattande arbete om det skulle behövas. För mig kan det ta en hel dag att skriva artiklar, fixa layout och få till ett nyhetsbrev. Men jag vet att det är värt varenda minut.
Veckovis
När du väl har din strategi på plats vet du vad du ska publicera och var du ska publicera det. Det blir det mer som ett projekt som vilket som helst. Du har dina deadlines och du vet när du måste ta dig tid för att få allt på plats. Men varje projekt går också att bryta ner i mindre beståndsdelar.
I början av veckan sätter du dig helt enkelt ner och bestämmer vad du behöver göra näst och lägger i det i din veckokalender. Det kan vara att ta fram en annons för en bloggartikel som publiceras nästa vecka eller boka och genomföra en intervju med någon till en podcast, eller ta kameran med ut för att hitta den där perfekta bilden. Saken är den, att vi måste ta tillvara och se möjligheter för att skapa bra innehåll.
Möte varje dag
Sen bokar du in i kalender ett möte med dig själv varje dag. Om du visste att du skulle ägna en liten stund varje dag åt marknadsföringen så vet du också vad det är du hinner göra på den tiden.
Jag ägnar tvätten 15 minuter dagligen. Det gör att jag hinner ta hand om en maskin om dagen. (Fast då har jag sett till att mannen får stryka sina skjortor själv) Men faktum är att ägna en liten stund varje dag åt dina sociala mediekanaler, kolla efter eventuella kommentarer, kontrollera statistik på hemsidan, publicera en eller annan tweet, dela vidare en artikel på LinkedIn… borde vara lika självklart som att kolla mailen.
Personligen börjar jag varje morgon med iPaden i knät innan jag ens har ätit frukost och klätt på mig. Jag kontrollerar att mina schemalagda inlägg har publicerats som de ska, kollar i flöden om det är något jag vill spara för att läsa senare, dela vidare eller kommentera. Jag lägger antagligen ner en halvtimme varje morgon, men då är inte allt jobb, en del är privat.
Boka sen in åtminstone en dag där du ägnar lite längre tid att fortsätta producera innehåll så att du hela tiden kan ligga lite före. För mig brukar det normalt vara Måndag eller Fredag. Mitt i veckan är det oftast mer uppbokat med möten och föreläsningar. Flexibilitet är förstås bra, om det inte blir på bekostnad av inte alls.
Lycka till.
#wanted, #inspire, #härvarande, #närvaro