Jag önskar att jag alltid kunna känna mig så fri som bilden visar. Men ibland så känner jag mig fast. Som  när jag inte riktigt har alla begrepp klart för mig. Ni vet, förkortningar, förkortningar, förkortningar… skulle ha behövt ha en förkortning här. Ibland kan jag bli tokig på alla förkortningar. Speciellt alla förkortningar som används inom en speciell bransch som jag själv inte är riktigt inläst på. Faktum är att det kan vara svårt att kunna alla förkortningar inom den egna branschen.

Här har ni en hel hög som ofta används inom Sociala Medier och Digital Marknadsföring.

 

AIDA – Attention, Interest, Desire, Action

Ett begrepp som har funnits inom marknadsföring i evigheter. Det handlar om hur du ska få blivande kunder från att lägga märke till dig, bli intresserade, vilja ha det du erbjuder och till sist bli kund. Inom digital marknadsföring och främst Sociala Medier kan det bäst användas så här, enligt marketingprofs.

Attention – Du skapar uppmärksamhet och ser till att dina blivande kunder lägger märke till dig genom att vara närvarande på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn och andra sociala plattformar. Jag menar, med tanke på hur global världen har blivit, har du ju möjlighet att få någons uppmärksamhet var som helst i världen.

Interest – Om du ska fånga rätt publik måste du också fånga deras intresse. Vad är det som du har som de kan vara intresserade av. Vilket innehåll är det du publicerar. Visserligen vet vi att kattungar och bebisar alltid drar många delningar och tummar upp, men det kanske inte riktigt är där du ska lägga din energi. 😉

Vad du vill är att de som gillar och följer dig på dina kanaler ska delta i konversationen, gilla dina inlägg och dela med sig av det som de tycker är viktigt.

Desire – Nu måste du börja bli mer påtaglig. Vad är det för problem du egentligen har lösningen till? Vad är det som ditt företag levererar. Om nu någon troget följt allt du har publicerat är det dags att slänga ut betet. Det är nu de ska ta beslut om det finns något som de vill ha.

Action – Hur får du nu alla som har sett ditt innehåll, börjat ta del och interagera och insett att de behöver dina produkter eller tjänster? Jo, då skickar ut en CTA, (jag vet, ännu en förkortning) Call To Action. Något som gör att de agerar: anmäl dig här, ladda ner den här, boka tid nu, beställ din egen… uppmana till handling helt enkelt.

 

API – Application Programming Interface

Visst är det irriterande att du inte ens förstår vad det handlar om när du får förklaringen till bokstäverna. Men du har säkert blivit ombedd att fylla i din API-nyckel när du t.ex. kopplat ihop ditt e-postverktyg med din hemsida.

En API gör det helt enkelt möjligt för ett system att koppla ihop sig och prata med ett annat system. Men du vill göra det säkert och se till att det är just dina sidor som pratar med varandra. Då behöves det en nyckel som låser upp vägen mellan dem.

 

CPC, PPC – Cost Per Click eller Pay Per Click

Det är vanliga begrepp när du väljer hur du ska betala och vad du ska betala för när du annonserar online. Här säger iaf orden förkortningen står för vad det innebär. Du betalar helt enkelt för varje gång någon klickar på din annons.

 

CR(O) – Conversion Rate (Optimization)

Vi har fått ett begrepp för hur vi ska räkna på resultatet av våra ansträngningar på Sociala Medier. Det står för hur många som har agerat utifrån vad vårt mål var med vår kampanj. Det kan ju vara att ladda ner en e-bok eller att köpa vår kurs eller anmäla sig till en kurs. Från början visste vi inte riktigt hur vi skulle mäta vad vi gjorde på Sociala Medier, idag har vi bättre möjligheter.

O:et står för den strategi vi tar fram för att optimera våra möjligheter att få så många som agerar som möjligt.

 

CTA – Call To Action

Oavsett om det är skrivet, sagt i en live video eller om det är en knapp som uppmanar till att klicka är det något du publicerar för att få en reaktion med ett agerande från de som läser, lyssnar eller tar del av din uppmaning. Det kan vara allt från att få någon att läsa något, ladda ner något, delta i en tävling till att prova en ny produkt eller köpa något direkt.

 

CTR – Click Through Rate

Som du märker är det många förkortningar som påminner om varandra både i bokstavskombination men också vad de står för. CTR står för hur många det är som har klickat på det du har önskat om du kör en kampanj i Sociala Medier. Annonserar du har du säkert ett mål för hur många klick du vill ha.

Det betyder inte att alla köpte, anmälde sig, laddade ner… eller vad nu din CTA var. 🙂

 

DM – Direct Message

Det är en funktion som först startade på Twitter som gör det möjligt att skicka ett meddelande direkt till någon utan att någon annan kan läsa det. För många har det blivit ett begrepp i sig och du kan få uppmaningen att ”DM:a mig”, vilket betyder att du ska skicka ett meddelande direkt till den personen. Samma sak med PM:a mig.

 

KPI – Key Performance Indicator

Det handlar om nyckeltal helt enkelt. Dvs de parametrar som du väljer att mäta din framgång i din verksamhet. I Sociala Medier kan det t.ex. vara:

  • Hur många följare och gillare respektive kanal har
  • Hur många gånger företaget blir omnämnt och taggat
  • Hur många som länkar till din hemsida och blogg har
  • Hur många gånger dina tweets blir retweetade
  • Hur många delningar du får
  • Hur många kommentarer ett inlägg får
  • m.m.

 

ROI – Return On Investment

Det kanske inte är speciellt för Sociala Medier och Digital Marknadsföring, men nog så viktigt. Enkelt uttryckt är det resultatet av din investering delat med kostnaden för aktiviteten.

 

RT – ReTweet

Det är för Twitter vad en delning är för Facebook. Det är något du skickar vidare med eller utan en egen kommentar för att du vill sprida det vidare.

 

SEO – Search Engine Optimization

Med framväxten av Sociala Medier och beroende på vilka kanaler vi syns och var våra kunder finns har hur vi optimerar våra hemsidor för sökmotorerna minskat i värde. Det betyder inte att det inte är värdefullt. Men vi har hittat andra sätt att bli hittade.

Däremot är det viktigt att du ser till att följer några enklar regler för att säkerställa att du har gjort ditt bästa för att komma högre upp i sökmotorrankingen.

Först och främst ser du till att kontinuerligt uppdatera och lägga till nytt, relevant och intressant innehåll till din hemsida. Du ser till att bilder och illustrationer har benämningar som är sökbara och har med ämnet att göra och du låter dina artiklar får sökbara ord som tilltalar din målgrupp.

Det här är inte en artikel om SEO, så vi tar mer om det en annan gång.

 

SMM – Social Media Marketing

Det är precis vad det låter som, det handlar om hur du marknadsför dig via Sociala Medier.

 

SOV – Share Of Voice

Det pratas ganska mycket om SOV, som småföretagare är det lättare sagt än gjort att mäta. Det handlar om ditt företag i förhållande till dina konkurrenter. Du kan mäta olika saker som omnämnande, som mest förekommer på Twitter. Det viktiga är att det är mätbara data som du kan jämföra med dina konkurrenter.

 

URL – Uniform Resource Locator

Det är webbadressen till din specifika hemsida. Till skillnad mot när vi skriver IRL – som betyder I Riktiga Livet… dvs. på ditt kontor eller ett möte där ni träffas öga mot öga.

 

WOM – Word Of Mouth

Det spelar faktiskt ingen roll att det sker online, när något skickar vidare något som du har sagt till någon annan. Det går fortfarande vidare från en person till en annan. Det är ju det vi vill, att vårt budskap ska spridas.

Frågan är, hur många tänker du sprida den här korta listan till?

%d bloggare gillar detta: