Eftersom jag nyligen flyttat tillbaka till Sverige, efter tre år i USA, (ja, jag vet jag att jag nämnt det tidigare) känns det angeläget om att berätta att jag har full kapacitet igen. Jag är tillgänglig, hungrig, påläst men framförallt är jag mån om att visa vad jag har lärt mig. Tre år där jag har sugit i mig det bästa som USA kan leverera när det gäller digital marknadsföring och sociala medier. Kanske borde jag börja med en annonskampanj på Facebook? Men varför borde jag göra det och hur skulle jag då göra? Jo…
Om jag nu skulle köra en facebookkampanj skulle jag i första hand tänka på följande saker:
Fokusera på vad mina följare efterfrågar först
Egentligen är det väl en självklarhet som borde kunna gå förbi outtalad. Det är klart att jag måste veta vad de som möts av mina budskap vill lära sig mer om, kunna och veta när det gäller mina ämnesområden. Allt det jag har lärt mig vill säkert fler lära sig.
På sätt och vis går förstås mina intressen ihop med mina följares, eller det hoppas jag. Varför skulle de annars följa min företagssida? Samtidigt så är sidan under ständig utveckling och mina inlägg ändras ikapp med mitt företag och med mina följares frågor, engagemang och intresse också. Det är nämligen så enkelt att om jag fokuserar på vad de vill ha så fångar jag deras intresse. Bra va?
Lägga till relevanta länkar
Antagligen vill du precis som jag ha fler som besöker din hemsida för att de verkligen ska se vad det är som företaget kan erbjuda. Det är lite för uppenbart och tråkigt att bara länka till din hemsida, din förstasida. Normalt fungerar det bättre om du har ett specifikt syfte med din länk.
Länka till specifika bloggartiklar, eller videos där du visar hur något ska göra, sidor som beskriver hur ett problem kan lösas, där de kan ladda ner en gratis e-bok eller kanske till en illustrativ infographic som beskriver något specifikt förhållande i din bransch. Möjligheterna är enorma, men först måste du se till att ha material på din hemsida som är attraktivt för dina FB-gillare.
Märk väl, det kan inte bara vara attraktiva kampanjer där du visar produkter och priser. Du måste tänka lite längre än så, det måste vara andra värden än att spara något genom rabatter. Det måste vara användbart, inspirerande eller upplysande.
Skapa engagemang
Det här Facebooks 10,000-kronorsfråga. Hur gör du för att skapa engagemang?
Jag gjorde för en kunds räkning ett försök under december där vi varje dag hade en ny ”lucka” på Facebook som ett försök att ha en underhållande adventskalender. Vissa dagar fick vi ett visst engagemang, men vid andra tillfällen var det lika med noll. Vad som gör det ena eller andra kan bara de vise veta.
Men… visst blir det mer engagemang om du uppmanar gillarna att dela, berätta, kommentera, speciellt om du dessutom kan göra det som en tävling, där den bästa, mest kreativa, galnaste… eller vad det nu kan vara… vinner ett pris. Jag ger dock en varning för när det kan klassas som lotteri. Du kan läsa mer om vad lotteriinspektionen säger om tävlingar på Facebook här.
Facebook själva är riktigt tydliga med vad som gäller, titta här:
2. Följande gäller för kampanjer på Facebook: a. Varje deltagare måste inneha en fullständig version av Facebook. b. Kampanjen måste innehålla en bekräftelse på att den inte på något sätt är sponsrad, stödd eller administrerad av eller knuten till Facebook.
3. Kampanjer kan administreras på sidor eller i applikationer på Facebook. Personliga tidslinjer och vänanknytningar får inte användas för administration av kampanjer (t.ex. är ”dela på din tidslinje för att delta” eller ”dela på din väns tidslinje för att kunna delta flera gånger” och ”tagga dina vänner i det här inlägget för att delta” inte tillåtna).
4. Vi kommer inte att hjälpa dig med administrationen av din kampanj och du accepterar att all användning av vår kampanjadministrationstjänst sker på egen risk.
Med andra ord, följer du inte riktlinjerna från Facebook och lotteriinspektionen kan det blir riktigt kostsamt.
Facebook har underlättat för CTA
Visste du att det har blivit lättare för FB-sidor att annonsera med CTA-knappar. Ni vet såna där knappar där det står att du ska anmäla dig här, eller ladda ner någonting, eller kanske lära dig mer.
Kruxet är att du måste installera en kod på din egen hemsida, en Facebook-pixel – så att du kan mäta hur många klick du fått, så att duk kan mäta konverteringen. Jag vet att det kan vara bökigt från början, men faktum är att får du den här koden på plats har du stora möjligheter att se vad din kampanj faktiskt ger.
Här kan du lära dig hur du gör en CTA-knapp i din FB-annons.
Använda foton, men det visste du väl redan
Även om dina gillare gillar ditt sätt att uttrycka dig, du får normalt kommentarer och tummar upp, så vet vi att alla ääääälskar bra foton. Bilder som direkt skickar en signal för igenkänning eller skapar en känsla är svårt att stå emot.
Publicera bara inte valpar och kattungar för att du vet att många delar just bilder på sina små skyddslingar. Publicera sådant som är relevant till ditt budskap. Ibland kan det kanske ha att göra med en kattunge, må så vara. Men ni vet vad jag menar.
Att jag har bott i South Carolina i tre år är kanske inte tillräckligt relevant, men erkänn att bo så här nära havet är ett privilegium. 🙂
Göra det enkelt att svara
Du har säkert märkt att ställer du frågor som har ett enkelt svar som Ja eller Nej, eller om det handlar om att avsluta en mening så får du fler svar än om du ber om längre utläggning, förklaring eller motivering. Folk orkar inte. De vill scrolla igenom sitt flöde, sätta en och annan tumme eller emoji, möjligtvis svara kort på något som de har en synpunkt på.
Gör det enkelt för dina gillare att svara – de vill väldigt gärna engagera sig om du ger dem en möjlighet.
Använda hashtags på ett smart sätt
Åtminstone blir jag störd när jag läser inlägg som är upphackad av #hashtags och emojis mellan vart och vartannat ord. För mig blir det helt enkelt svårt att läsa. I min värld ska det alltid vara så lätt som möjligt för mottagaren att ta till sig budskapet.
Det betyder förstås inte att du ska låta bli symboler och #värdeskapande, #taggade ord. Men använd dem med omsorg och urskiljning. Det ska vara motiverat och välplacerat.
Dela med mig av andras inlägg och artiklar
Ibland räcker det med att visa vad du själv tycker är intressant. Länka till en bloggartikel som du uppskattat eller en annan FB-sida som du gillar. De som redan gillar den sidan kommer att se ditt inlägg och chansen att de sprider ditt budskap ökar.
Men gör det bara om det känns relevant och om du har gjort en grundlig sökning innan, är det verkligen en sida som du vill förknippas med?