Jag läste idag en artikel på Aftonbladet.se av Peter Kadhammar. Han ondgör sig över alla informatörer och nya marknadsförare som spenderar allt större delar av bolagens budgetar på vad han kallar skitprat. Samtidigt fick jag i inkorgen en inbjudan till en heldagskonferens från Computer Sweden om Content Marketing. Är det svart eller vitt eller är det som 5-2-metoden? Dvs en del tycker si och en del tycker så.
Content Marketing
Enligt de flesta, även om det förekommer andra beskrivningar också, säger att Content Marketing är redaktionell marknadsföring. Men det räcker inte, det ska också vara värdeskapande, lärorikt, informativt och långsiktigt stärka relationen till målgruppen.
För den initierade handlar det om att innehållet är värdefullt för kunden. Det ska förmedla kunskap och inspiration och det är viktigt att det är företaget som är avsändare och utgivare. kntnt.com har flera bra artiklar som utförligt beskriver vad Content Marketing är.
För mig låter det mer som att det som Sociala Medier, och då främst företagsbloggandet har bidragit med ganska länge nu, har lyfts upp till högre nivåer. Till styrelsebordet och ledningsgruppen har nu knutits twittrande informatörer och bloggande marknadskommunikatörer.
Peter Kadhammar, menar att det bara är produktion av ord för att skrika ut hur duktiga den växande yrkesgruppen är.
Hur länge har vi egentligen pratat om att det vi producerar på Sociala Medier måste ha ett innehåll? Länge, eller hur? Med de nya kanalerna och hur de fungerar så har det varit självklart att för att behålla en besökare/lyssnare/läsare så behöver det vi producerar ge något mer.
Värdegrunden som utgångspunkt
Värdegrunder hamras ut och utbildningar i varumärkesstrategier eller marknadskommunikation poängterar att veta vilken värdegrund alla budskap ska utgå från eller landa i. Personal får gummiband att bära runt handleden med värdeorden tryckta på för att komma ihåg vad företaget står för. Det säger väl allt.
Ändå vet alla – och då menar jag ALLA – att inget av det här blir värdefullt förrän det ägs av alla anställda och att alla faktiskt lever efter värdegrunden, från topp till botten. Inte konstigt att vi ofta tycker att det bara är ordmos och utan förankring. För det är den samlade erfarenheten många av oss har. Många av oss vittnar om att det verkar mer gälla att det är botten som ska leva efter värdegrunden än toppen.
Kommer verksamheten eller pratet först? undrar Kadhammar…
Bra fråga!! Vittrar språket sönder och blir intetsägande först eller är det organisationerna och verksamheterna som har blivit urvattnade?
Jag är bra på att ordbajsa, men jag vill ju att det jag skriver ska betyda något. Ibland tar det lite tid innan en ny blogg blir skriven. Jag hoppas att det beror på att jag känner att jag INTE har något av vikt att säga just nu.
Content Marketing är kul och givande att både leverera och ta emot. Vi pratar om seminarieserier, infographics, kundtidningar, utbildningsfilmer på Youtube m.m. (och företagsbloggar förstås) – allt fantastiskt roligt att både producera och konsumera. Men… formen spelar ju egentligen ingen roll. Det går ju fortfarande att spruta ut ord utan mening.
Vad läser du? Vilka följer du? Och varför gör du det? Innan du trycker på publiceraknappen kan det kanske ibland vara vettigt att fundera… Ska jag eller ska jag inte?
PS – som du märker så valde jag SKA – DS