Att skriva en bok är ju en sak, att få den läst är en annan. Framförallt är det en sak att få en tänkt publik att veta om att den finns. Den sociala webben har gett oss alla en möjlighet att marknadsföra vilken idé och produkt som helst. Att publicera sig själv har vuxit lavinartat och har blivit en inkomstkälla för bloggare och experter inom t.ex. Sociala Medier.

Egentligen borde det inte vara så svårt att få spridning på en e-bok. För många av oss har ju redan kanalerna igång. Men du måste vara lite kreativ och du måste lägga ner lite tid på det. Förutom att skapa ett event där du faktiskt har en bokrelease är det några saker du kan börja med.

7K0A0664

Ge bort några böcker gratis

Vill du få andra att börja prata om din bok kan det finnas anledning att ge bort ett antal böcker utan att ta betalt. Hur många bestämmer du givetvis själv. Ju större nätverk du har, ju fler kanske du kan ge bort. Speciellt om vi bara pratar om de digitala e-böckerna.

Antingen ger du bort dina böcker till speciellt utvalda som du vet kommer att göra skillnad för dig om och när de väljer att sprida det vidare. Eller också gör du det som en VIP-grej, ni vet – just nu! under en begränsad period, passa på de 100 första… Det där som gör att det skapas en angelägenhet att agera på en gång.

 

Skapa en landningssida eller Facebooksida

Har du redan en hemsida kan det finnas anledning att skapa en landningssida där du berättar mer om innehållet, kanske ger ett smakprov, samt gör det lätt att både beställa, betala och ladda ner boken. Och självklart – att dela med sig till andra.

En Facebooksida är ju inte lika lätt att sälja från, men kan ändå, beroende på innehåll vara värt att fundera på. Kan det komma frågor runt innehållet? Kan du vilja få in resultat efter att de har följt dina råd? Vilka resultat får läsarna om de gör som du säger… Kan bli riktig spännande om du har tänkt rätt från början.

 

Knappar, banners och CTA

På så många ställen som du kan tänka dig, var kan du sprida din nya bok, gärna som en designad banner eller knapp (logo) som blir igenkänd så småningom. Ungefär som logon för vår utmaning i bloggande som den här bloggen är skriven som en del i #Blogg100.

Se till att bannern finns på din hemsida, knappen finns på din Facebooksida och uppmaningen till att ladda ner din bok kommer som en avsändare på alla dina e-postutskick. Det är bara din fantasi som sätter stopp för var du kan sprida ditt nya märke.

CTA-button

 

Du kommer väl ihål vad CTA var? Call To Action, vad vill du att dina besökare ska göra – ladda ner boken så klart!

 

Film och bildspel är också en idé

Gör en powerpoint- eller keynotepresentation med några av huvudpunkterna från din bok i ett enkelt och överskådligt format och lägg upp på Slideshare. Du kommer att bli förvånad hur många som faktiskt letar information och fakta just där.

Eller gör en enkel presentation och lägg upp på Youtube. Kanske du föreläser om delar av ditt bokinlägg och kan göra korta klipp som små aptitretare. Du vill ju inte ge för mycket.

 

Det är här och nu som jag skulle ha min bok klar och få er att helt automatisk vilja veta mer, klicka på knappen och ladda ner min bok?? Skomakarens barn finns i alla branscher. Däremot så vet jag att det är mycket närmare en release nu än det var för ett halvår sen. Jag tror bara att jag är lite för petig. Och varje gång jag tar itu med layout eller annat så vill jag nästan börja om. Det gäller med största sannolikhet att säga: Nu räcker det – nu är den klar!

 

Lätt att uppdatera

En sak till – en e-bok är lätt att uppdatera och kan snabbt göras om till version 2.0 med kompletterande innehåll, vilket gör att din inkomstkälla kan leva ganska länge.

%d bloggare gillar detta: