Den senaste tiden har jag haft förmånen att lyssna på två framgångsrika kvinnor, nämligen Laila Bagge och Ebba von Sydow, båda skulle säkerligen sägas ha bra personliga varumärken samt att vara entreprenörer. Båda berättade också just om livet genom sina jobb, uppdrag och företag som de driver eller drivit. Det som slår mig är att mycket handlar om timing – förutom de tre K – som jag tidigare skrivit om när det gäller entreprenörskap. (Kommunikation, Kreativitet och Kontaktnät)
Det handlar också mycket om att se möjligheten den korta stund som fönstret är öppet. Det har båda tjejerna lyckats med. Visst kan en del av det som har fungerat i deras liv också ses som tur – men som Stenmark sa någon gång: ”Vad konstigt, ju mer jag tränar, ju mer tur har jag.” Det ligger mycket i det. Att bli framgångsrik i affärer och sin karriär handlar också om att se till att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Dessutom har båda påpekat hur viktigt det är att ta ett nej för vad det är, ett förtäckt Ja.
När Ebba delade med sig av sin jobbkarriär i måndags på Marknadsföreningen så berättad hon bl.a. om modet att slänga sig in i nya världar, våga prova nya teknik, se till att finnas med där det händer helt enkelt. När du gör det du gör med passion så kommer timingen till dig. Tänk om det är så enkelt?
Kommunikation är det jag brinner för. Igår när jag besökte Attendo LSS och talade om både kommunikation och vikten av att vara en bra ambassadör för sitt eget varumärke och för sin arbetsgivares varumärke märkte jag tydligt hur många det är som är intresserade – jag tror att det beror på våra enklaste drivkrafter, tänk Maslow:
Vi är ett flockdjur och vi behöver sociala kontakter, och det är genom att vara med rätt personer vid rätt tillfälle som möjligheter skapas. Ju bättre du är på att kommunicera, med hög som låg, med bönder som med adel, med arbetare som med tjänstemän, medmän som kvinnor, med medborgare som turister, med… ni förstår vart jag vill komma – ju större är chansen att du når det du vill.
NEJ! timing är inte allt – det är en konsekvens av resten av ditt agerande. Se till att vara på rätt ställe vid rätt tillfälle och kommunicera vad du vill – så enkelt är det!