Det har varit fantastiskt spännande och lärorikt att vara med i utmaningen #Blogg100 – idag skriver vi det 79:e inlägget och jag har fortfarande mer att dela med mig av. Under resans gång har jag lärt mig en hel del och gjort en del reflektioner.
Jag tänker bl.a. på alla oss som bloggar och så desperat önskar att någon ska läsa det vi skriver, och helst också interagera, d.v.s. dela vidare eller kommentera. På någon vis lever vi i förhoppningen att när vi trycker på publiceringsknappen så kommer andra att hitta våra blogginlägg helt automatiskt.
Den skrämmande verkligheten är väl att vi var och en bara är en liten pyttedel av flera hundra miljoner blogginlägg som publiceras dagligen. På något sätt måste vi berätta att bloggen finns, vi måste marknadsföra oss.
I utmaningen så har flera av oss både hittat andras inlägg att läsa men också fått nya följare. Det har varit magiskt, åtminstone för mig. Nej, inte så att jag kan läsa av en hårresande ökning av besökare, men jag har åtminstone fått återkoppling på ett nytt sätt.
Att sätta sig ner och vänta på att bloggen ska bli framgångsrik kanske kan hända om du har stort tålamod och mycket uthållighet. Men att själv se till att få spridning kanske är ett ännu bättre sätt.
Jag har några fler sätt att se till att skapa större spridning för den här bloggen. Det här kommer jag att utveckla för min egen spridning.
Keynote- eller PowerPointpresentationer
Som föreläsare i över 15 år har jag mycket material som är i presentationsformat, typ PowerPoint eller Keynote. Mycket av det jag skriver om är ju också sådant som jag genom åren har föreläst om – alltså finns det dokumentation djupt ner i datorarkivet.
Jag har dessutom ett Slidesharekonto som jag har använt alldeles för lite. Om jag väljer att publicera några av mina presentationer på Slideshare och sedan inkluderar dem i min bloggtext kan jag visualisera mina åsikter på ett ännu tydligare sätt. Och förhoppningsvis attrahera fler läsare.
Film och bilder
Visserligen har jag blivit betydligt bättre på att både ta kort och använda mig av egna bilder i mina blogginlägg. Men jag har glömt en viktig detalj. Det är att se till att mina bilder också är publicerade på t.ex. Flikr och/eller Pinterest.
Likadant med film – att ha ett YouTubekonto är en sak, men att också se till att det publiceras filmer på min sida och sedan inkludera dem på bloggen ger garanterat spridning. YouTube är idag den näststörsta sökmotorn, efter Google förstås. Det är klart att vi behöver vara sökbara där också.
Delningsknappar
Jag har sökt och försökt få till bra delningsknappar på min blogg. Just nu kör jag genom tillägget Jetpack. Jag har provat några andra – men gillar Jetpack för att jag får så många andra fördelar samtidigt. Att kunna dela med Facebook, Twitter och LinkedIn tycker jag är självklart.
En del andra kanaler kan också vara bra att kunna dela med, men vad jag uppskattar är möjligheten att skicka länken vidare med mail. Jag behöver personligen spara en länk ibland för att läsa senare eller för att komma ihåg. Då kan en sådan delningsknapp vara guld värd.
Facebook, Twitter och LinkedIn
Under utmaningen har jag hela tiden delat mina inlägg på vår gemensamma grupp för inläggen. Inte dagligen men med jämna mellanrum har jag också delat på min företagssida på Facebook. Varje dag har jag delat på Twitter och kanske en eller ett par gånger i veckan på LinkedIn.
Varför har jag inte kört allt på alla kanaler kanske vän av ordning undrar. Tja, jag vill verkligen inte vara tjatig. På Twitter försvinner det lättare i flödet och där skulle jag t.o.m. kunna dela samma inlägg flera gånger under samma dag. Men… Facebook och LinkedIn kräver mer eftertanke enligt min mening. Det är lättare att förlora följare på både Facebook och LinkedIn om du missbrukar dina följares välvilja att ta del av dina inlägg.
Sammanfattningsvis
Faktum är att om du får fler trådar i nätverket som pekar till din blogg så är sannolikheten större att sökmotorerna fångar upp den. Och på det här sättet hjälper du till ordentligt själv. Så se till att dela dina inlägg och marknadsför dina idéer, för att det är bara genom att bli hittad som du kommer att få återkoppling.
Bra artikel. Tack för många bra tips och ny input. Har en hel del kvar att bygga upp på min blogg/hemsida men just fler läsare (och förhoppningsvis i förlängningen potentiella kunder) är något jag funderar över och jobbar med för tillfället.
Tillhör inte heller de där som vill bli ”tjatig”. Gränsen mellan det som upplevs som marknadsföring och spam är hårfin.
Tack för dina tankar. Jag håller med, hårfin är bara förnamnet på när det blir tjat och spam. Jag har sett och reflekterat under utmaningen #Blogg100 att det är en del av bloggarna som skriver många inlägg per dag och publicerar alla i gruppen. Vilket borde vara ok, men jag börjar uppleva t.o.m. det som tjatigt, och jag är säkert inte ensam.
Tålamod tror jag ändå är ett nyckelord och kontinuitet – att fortsätta göra det du gör på det sätt du gör, för att bli igenkänd och ihågkommen. De kommer att följa dig för att de gillar dig, och vill fortsätta få det du ger – om du förstår vad jag menar.
Lycka till.
Lena