Jag har blivit ombedd att skriva några artiklar om kommunikation för en hemsida om företagande. Längre tillbaka skrev jag ett antal artiklar för samma site, men har inte levererat på ett bra tag nu. Men så kom frågan upp på tapeten igen och det är klart att jag vill bidra. Så lägger du uppdraget där bak i huvudet och börjar fundera på vad du ska skriva om.
Att skriva för någon annan än sitt eget varumärke ställer högre krav på innehåll. Så länge jag skriver på min egen hemsida så är det bara mig själv det slår tillbaka på om jag har faktafel eller ironiserar eller på något sätt skapar debatt eller en negativ spiral. Samtidigt är det fantastiskt smickrande och uppskattat att bli ombedd att skriva för andra. Det gör på sätt och vis att ribban åker upp ett par nivåer till.
Just nu funderar jag på en artikel om skillnaden mellan att ha stora föreläsningar med bra bildspel och att presentera något stående vid änden av ett konferensbord med projektorn surrande på bordet framför dig. De allra flesta presentationerna ser ut på det sättet. Ändå när vi övar och lär ut så utgår vi alltid från den stora presentationen.
Men att föreläsa från de mest oanpassade ställen som finns kräver mycket mer än vad vi tror. Ofta står vi i vägen för våra egna bilder, hälften av publiken får sitta med huvudena vridna 90 grader och det är trångt med skrivbord och sladdar över allt. Går det att förbereda sig för det?
Förbered din artikel lika noga som en presentation
När du väljer ett ämne att skriva om är det precis samma sak som när du ska ha en presentation – det gäller att förbereda sig och det gäller att ha en bra ingång, ett angrepp som får dig och dig och dig att vilja fortsätta läsa.
Men som sagt, det här är inte den artiken – den kommer på en annan site – kanske jag länkar dit senare… just nu håller jag bara på att samla ihop mig, ladda undermedvetet och fundera på vilka punkter jag måste ha med.
När du skriver måste du också tänka på att länka och citera på ett korrekt sätt. Många gånger kan du komma undan med halvsvammlande svar vid en muntlig presentation. När du väl har valt att publicera en skriven text så är den tillgänglig för andra att dela, kopiera och tycka till om. Varje bokstav blir mer viktig än felsägningar vid en muntlig.
Skriva för skrivandets skull
I den här bloggutmaningen har jag till viss del skrivit för skrivandets skull, artiklar som ska publiceras hos andra skrivs för att det finns ett värde i det jag levererar. Inte för att mina blogginlägg är helt värdelösa – nej, många är fulla av värde. Men en uppdragsskrivning kräver bättre ändå.
Det är precis likadant när du talar inför grupp – ställer du dig där för att du ska stå där eller har du ett mål och syfte med det du presenterar. Den här texten är mer ”skriva för skrivandets skull” – det är det som händer när kvantitet går för kvalitet. Men ett par sådana inlägg är tillåtna, bara det inte bara blir sådana inlägg.
Den kommande helgens bloggande kommer att vara mer av privat karaktär då ni kommer att få ytterligare en ”reseskildring” då vi ska njuta av Memorial Day på beachen vi Charleston och spela golf på en bana som varnar för krokodiler. Mer om det i morgon.