Idag börjar VM i fotboll! Är det någon som har missat det möjligen? Nu på morgonen hade jag förmånen att få lyssna på två av våra VM-hjältar från 1994: Jesper Blomqvist och Magnus Hedman. Och oavsett hur inspirerande morgonen var som helhet så väldigt ofta är det en eller ett par meningar som stannar kvar i huvudet.

IMG_0024

Idag var det Magnus Hedman som citerade en av sina gamla tränare, Mourinho. För det är lätt att tycka att fotboll antingen är en lek för stora pojkar som inte har något annat att göra, eller något som ska fokusera på teknik, spelstrategi och fysik. Men Mourinho menade att fotboll faktiskt är:

”The knowledge of human science”

Kanske det inte är bara är fotollen som i mångt och mycket handlar om just kunskapen om hur vi som människor fungerar. Jag tänker att det är en kunskap som behövs likväl när jag föreläser om hur vi kommunicerar, oavsett om det är öga mot öga eller digitalt.

 

Mänskliga signaler och behov

Både när du uttrycker dig för en grupp eller till en enskild individ, oavsett om det är i verkliga livet eller om det är via en blogg eller Sociala Medier så påverkas mottagarna av samma signaler. Vi gillar när någon är personlig och visar mer än vad ytan ger sken av. Vi tycker om när någon visar att de också bara är mänskliga och gör sina misstag. Vi älskar människor som är likadana som oss själva. 

Därför uppskattades dagens föreläsning, för den var avskalade, lågmäld och genuin. Jesper berättade om sina framgångar och motgångar genom ett samtal där han blev, inte intervjuad, men ändå fick hjälp på vägen.

IMG_0026

 

Målet med föreläsningen

Magnus hade också ett budskap. Ett varför han var här och föreläste. Förutom att han jobbar som föreläsare och fokusera på förändrings- och förbättringsarbete i grupp men också i det personliga ledarskapet, har han startat Hedmans Hand.  Ett välgörenhetsprojekt för att stödja ungdomar i Sverige som vill ta del av idrotten men av olika anledningar inte har råd. Självklart ville han slå ett slag för sitt projekt. 

Med ett varumärke som är igenkänt av de flesta är möjligheten större att få genomslagskraft för idéer som du har. För faktum är, precis som Magnus själv berättade, det har inte alltid varit ett positivt starkt varumärke, som när han under tre år fick 67 löpsedlar och ingen var positiv. Till slut fick det vara nog. Genom små steg och medvetna beslut stod han här idag och var fantastiskt tydlig i sitt budskap. 

 

Rätt publik till rätt föreläsare

För mig som föreläsare var det en skön morgon. Det var fascinerande att iaktta hur åhörarna lyssnade uppmärksamt, ställde frågor som var relevanta och nyfikna, applåderade med värme och verkligen var härvarande. För egentligen var ingen av dem riktigt lysande föreläsare. De var bara sig själva, och det räckte så långt. Ingen roll att spela och ingen upptempoföreläsning där entusiasm ska spruta ur öronen. Inga pekpinnar utan bara exempel ur verkliga livet.

Det är så storytelling ser ut, det är så det vi hör blir sant. Ett par punkter att ta med sig som föreläsare:

  • Var genuin och ärlig i alla dina uttalanden
  • Fundera ut vilka exempel från ditt liv som du kan levandegöra ditt budskap med
  • Se till att ha tid för frågor och lite avslappnat ”häng” efteråt
  • Härvaron är viktig – här och nu, både mentalt och fysiskt

 

Jag vill också spela match

Det var flera månader sedan jag föreläste sist, jag längtar, jag känner att avbrottet jag har haft har samma inverkan som en skada i en fotbollskarriär har. Jag vill tillbaka, jag vill visa vad jag kan, jag vill upp där igen och jag vill vara bättre!

IMG_0028

 

Tack killar, för att ni inspirerat till att jag vill förbättra mina föreläsningar ytterligare.

 

 

%d bloggare gillar detta: