Det här med att blogga och att publicera på Sociala Medier som Facebook och Twitter, kan ju uppfattas som relativt simpelt. Nu har det förekommit så pass länge att undersökningar och erfarenhet börjar visa vad som verkligen fungerar. Min egen erfarenhet börjar också göra sig påmind. Jag har föreläst och utbildat i marknadskommunikation sedan 1998 och i Sociala Medier sedan 2007. Den senaste utmaningen med att blogga 100 dagar i rad gav mig mycket information om vad som fungerar och vad som fungerar mindre bra.

Det är många småföretagare som vill mycket och har en uppfattning om att det är lätt att använda sig av den billiga kanalen Internet med allt vad det innebär. Tyvärr är det inte så lätt som vi tror. Även större företag och organisationer som inte har specifik kompetens på plats tror att det är något som vilken anställd som helst kan göra med lillfingret. ”Du kan väl lägga in några uppdateringar på Facebook” – och tror att det är tillräckligt.

För att få det att fungera krävs det både eftertanke, tålamod och kontinuitet.

Större organisationer som har egna avdelningar för den digitala kommunikationen kan publicera relevant material på Twitter, LinkedIn och den egna bloggen flera gånger dagligen. Det mindre företaget behöver tänka till. Dessutom uppfattas säkert det lilla företaget något tjatigt om det publicerar lika ofta som det stora.

 

Här är några riktlinjer

Facebook – 1 gång/dag, det finns undersökningar som visar att efter två uppdateringar så sjunker engagemanget hos gillarna, det blir färre tummar upp och färre kommentarer.

Twitter – klarar lite mer, 3-5 gånger/dag. I samma undersökning som Sociala Bakers gjorde menar de att redan efter tre tweets går det att märka en avmattning i respons. Samtidigt så försvinner tweets lättare i flödet och därför går det att fylla ut dagen med uppdateringar i större utsträckning.

LinkedIn – börjar komma och är inte längre bara en backup till de andra kanalerna. LinkedIn är mer kopplat till yrkeslivet, så 1 gång/varje vardag är fullt tillräckligt.

Goolge+ – där är jag själv fortfarande ganska inaktiv, men börjar utforska allt mer. Jag behandlar Google+ som jag behandlar Facebook när det gäller företagsuppdateringar, d.v.s. 1 gång/dag.

facebookhuvud

En hel del av mina uppdateringar är länkar till annat material, som t.ex. till mina egna blogginlägg, som det här. Sannolikheten är ganska stor att du kom hit via en länk från någon av dina Sociala Mediekanaler.  Men om länkarna leder till irrelevant innehåll i förhållande till varumärket så kommer folk snart att sluta klicka sig vidare på dina inlägg.

Jag har många gånger skrivit just om bloggandet – och tänker nog fortsätta att utforska och tipsa om just företagsbloggandet. Idag nöjer jag mig med att tipsa om hur ofta du bör posta på t.ex. Facebook.

Lycka till.

 

%d bloggare gillar detta: