Jag kommer ihåg när jag började föreläsa för mer än 15 år sedan. Då var det fortfarande OH som gällde som bildstöd vid muntliga presentationer. Trots att jag i många år producerat OH-bilder till bl.a. ABB:s koncernledning kände jag starkt för att vara mer närvarande och använde själv oftast whiteboard och blädderblock. Sen kom Powerpoint och projektorer som ändrade fundamentalt hur vi presenterar. Både till det bättre och till det sämre.
Ibland brukar jag säga att jag är Västerås mesta OH-görare (och för den delen Powerpoint-görare också). Percy Barnevik var en erkänd användare av två OH-projektorer vid varje större presentation. Och fort gick det. Oftast närmare 200 bilder vid varje enskild presentation. De flesta producerade av Diagraf och därmed gjorda av undertecknad. Anders Narvinger som då var Sveriges ABB-chef var inte långt efter och en av mina största kunder när jag sedan jobbade på ABB:s interna reklamavdelning.
Ändå har jag inte förrän alldeles nyligen förstått att min kompetens faktiskt är unik och min erfarenhet av att producera i det formatet oslagbar. Hur kommer det då sig att jag är skomakarens barn? Hur kommer det sig att jag ännu inte har förstått storheten i att använda bilder och publicera på SlideShare? Bra fråga – men däremot vet jag att jag kommer att bli betydligt mer aktiv just där. Och det beror på följande:
Vet du om att det är över 60 miljoner unika besökare på SlideShare varje månad?
Runt 7 miljoner SlideShare-presentationer blir besökta dagligen.
Det påstås att SlideShare har över 500% mer trafik från företagsägare än Facebook, Twitter och LinkedIn.
Jag vet att fler börjar inse att det är ett fantastiskt komplement. Tänk om du kunde göra om några av dina bloggartiklar till SlideSharepresenatationer – precis som du gör när du skriver ett manus och sedan gör bilder till din muntliga presentation. Något som jag har gjort tusentals gånger.
Det är klart – att är du duktig på att göra tilltalande presentationer så är det en fördel. Är det dessutom innehåll som är värt att dela är folk intresserade av att lätt kunna ta till sig konkreta tips och idéer. Bilder är ju till för att förstärka budskapet. Det gäller även här. Faktum är att det finns de som påstår att gör du inte din presentation tillräckligt proffsig så är det ingen mening att du publicerar den på SlideShare.
När det gäller att producera bilder är det några enkla regler som gäller.
- Budskapet – vad är det du vill förstärka, förklara eller förenkla?
- Överskådligt och enkelt att förstå – det ska ta högst 8 sekunder att tolka bilden, annars är den för komplicerad. Räkna gärna till 8 så inser du att det är rätt lång tid.
- Enkla typsnitt som är lätta att läsa. Välj med fördel grotesker, dvs. typsnitt som inte har några ”fötter” som t.ex. Helvetica, Arial och Frutiger, gärna fet variant. Variera inom typsnittsfamiljen istället för att blanda flera olika.
- Använd enkla illustrationer eller bilder. Men sätt inte dit en färdig illustration bara för att det måste vara något. Låt dina bilder ha en funktion eller syfte.
- Se till att dina färger slår igenom och att det blir läsbart.
- Avslutningsvis – se till att det är en tydlig avsändare, att det syns igenom vem som är upphovsman till dina bilder.
[xyz-ihs snippet=”slideshare1″]