Just nu arbetar jag med att göra om tre olika webbsidor. Idag är det sällan du får chans att börja från början, de flesta har redan sina hemsidor publicerade, men många, många behöver moderniseras. Det betyder inte att allt som finns där nu är ute och behöver göras om helt. Många kastar sig in i projektet och blir helt uppslukade, försöker göra för mycket, för fort eller för krångligt.
Börja med en nulägesanalys
Som i alla förändringar behövs det oftast göras en nulägesanalys för att lättare kunna sätta en riktning mot nya mål. Det är lätt att tro eller tycka: ”vi måste gör om” – men varför då? Ibland kan det vara så enkelt att det helt enkelt känns gammalt och omodernt. Bilderna är många år och texterna är inte helt aktuella. Men många gånger handlar det om att ni vill ha mer resultat av er digitala närvaro.
Titta igenom omfattningen av din hemsida idag, hur många sidor har du, undersidor etc? Är alla aktuella, besöks de överhuvudtaget? Och var kommer din trafik ifrån. Frågorna är många, men för att få en förbättring är det bra om du vet hur det ser ut idag. Kolla också vilka sidor som verkar vara mest populära, både när det gäller träffar men också när det gäller hur länge de stannar på varje sida. En del sidor kanske bara är brosidor och kan därför vara sidor som du kan hoppa över.
Sen då – framåt
Vilka är det egentligen du vill nå? Vem är din primära mottagare? Beskriv din målgrupp så noga du kan. Du kanske t.o.m. kan differentiera dina målgrupper till specifika erbjudanden/tjänster/produkter som du har. Ju tydligare du är desto lättare blir det när nu väl sätter igång. Det är alltid bra att ha mål.
Om du nu vet omfattningen av trafiken du har idag, vad är rimligt att du förväntar dig framöver? Och hur ska du mäta? Antalet besökare eller hur länge de stannar på din sida eller hur mycket försäljning besöken genererar? Oftast beror det på vilken verksamhet du har. En webbshop är lätt att förstå att det är försäljningen som räknas. I andra fall kan det vara svårt att bestämma.
Sätta igång
Förutom att du antagligen har en budget i kronor kan du behöva se över hur mycket tid och andra resurser du har för att sätta igång projektet. Du behöver fundera över frågor runt själva innehållet och runt designen. Ska det göras om helt och hållet eller bara justeras? Behöver du ta hjälp eller klarar du det med den kompetens som finns i din organisation?
Här hittar du en lathund som kan hjälpa dig att komma igång.