Om fler småföretagare förstod hur stor del den digitala kommunikation betyder idag, så skulle fler lägga ner betydligt mer tid på att sköta sina digitala kanaler. Visste ni t.ex. att:
- 829 miljoner är aktiva på Facebook dagligen
- 624 miljoner loggar in via mobila enheter på Facebook dagligen
- det är drygt 1,3 miljarder som är aktiva varje månad på Facebook
- det nästan är 6 miljarder sökningar på Google dagligen
- 65% klickar hellre på en annons än de som kommer högt upp på den organiska sökningen
- Om du är rankad 1:a på ett sökord är det ändå bara 8,9% av trafiken som söker på just ditt sökord
Statistik i all ära – men lite kan den iaf vägleda oss. Den säger oss att det är otroligt många som kopplar upp sig dagligen och som söker eller bara surfar runt på Facebook. Den säger oss att det kan faktist finnas ett värde i att annonsera. Den säger oss att utan rätt kunskap är det svårt att veta hur jag ska synas i allt brus.
Vem lyssnar på dig?
Om du vill att någon ska höra vad du har att sälja måste du ha en publik som lyssnar. Och faktum är att du aldrig har haft så stor möjlighet som idag att nå den publik som du själv väljer. Självklart måste du fortfarande ha något att sälja som din publik skulle vilja ha, eller ännu hellre kunna säga något som din publik vill lyssna på.
En del av din publik är det nätverk som du har skapat online. Häromdagen bloggade jag om hur viktigt det är att du har rätt nätverk för att bygga din karriär, men det är kanske ännu viktigare om du är egen företagare. Kvaliteten på ditt nätverk kan verkligen göra skillnad.
Idag har Sociala Medier funnits tillräckligt länge för att vi ska kunna hitta framgångsrika exempel. Det är inte överentusiastiska webbnördar som tror att det fungerar längre. Idag finns det undersökningar och företag som kan visa att det fungerar – att använda sig av Sociala Medier.
Ledningen av företaget vill fortfarande veta ROI, fast de borde fråga efter COI (Cost of Inaction) Vad kostar det om vi låter bli att agera?
Ju fler du kan nå, ju fler kan du omvända till prospekts och slutligen kunder och trogna kunder. Men om du väljer att låta bli, så är det svårt att nå de du borde försöka hitta.
Vill och behöver är olika saker
Nyckeln är att veta vad de vill ha istället för vad de behöver ha. Som företagare vet vi förstås vad våra potentiella borde ha – men de är inte där än. Vi måste prata med dem utifrån vad de vill ha. Det är få som vill ha det de behöver. Tänk t.ex. medicin, det är inget vi vill ha, men antagligen något vi behöver om vi befinner oss i en specifik situation.
Så när du först tar kontakt med den enorma publik som finns där ute, hur adresserar du dem första gången, utifrån vad du vet att de behöver, eller utifrån vad de faktiskt vill ha.
Företagare vill normalt ha tid och/eller pengar. Ingen vill ha t.ex. en ny kanal att behöva marknadsföra sig på som t.ex. Pinterest. Men de vill ha merförsäljning och gärna så snart som möjligt – t.ex. inom en vecka. Så vad sägs om:
Öka din försäljning med X% med hjälp av Pinterest!
Lär av dem som gjort det förut
Idag har varit en oerhört intensiv dag. I morgon blir det ännu mer korvstoppning. Jag befinner mig i Atlanta och lyssnar på den ena amerikanen efter den andra som tjänar massor av dollar på sina respektive online-bussinesses. Det är nästa överväldigande hur mycket information det finns att ta in. Men jag vet att hittar jag ett par godbitar kan jag föra de vidare till er.
Idag har vi gått igenom allt från Facebookannonsering till sökordsrelaterade blogginlägg och hur du uttrycker ditt företags värdegrund på ett genomtänkt sätt. Vi måste ”skrika” ut vad vi står för – vi är nämligen alla benägna att hellre göra affärer med någon som har samma värdegrund som oss själva än andra.
Småföretagare har generellt för dålig design, ett förvirrande språk och brist på kreativitet både i sitt formspråk och i sitt innehåll på sina hemsidor. Vi måste bli mer medvetna för att tydligare kunna nå fram i bruset.
Jag lär mig varje minut – och mitt mål är att ta fram ett program, ett verktyg eller en modell som du lätt ska kunna använda för att hitta ditt sätt att kommunicera.
I morgon kommer fler idéer och tankar från Atlantakonferensen.
#HTDILIVE