Jag läste nyligen en artikel om att företag måste börja förstå att hela personalen är en tillgång när det gäller att sprida varumärket på de sociala kanalerna. Jag håller med. Faktum är att jag är förvånad över hur många företag som fortfarande tror att Facebook är något som vi ska hålla stängt och inte tillåta. Med en bra företagskultur och riktlinjer för fler hur vi gör än hur vi inte gör borde det vara enkelt att åstadkomma.
Alla varumärken behöver bra ambassadörer. Vilka kan vara bättre ambassadörer än de som är anställda. Ambassadörer som kan ge goda råd, insikter och inblickar i verksamheten. Det om något borde bygga varumärkets trovärdighet och förtroende mot kund. Ja, jag förstår att det kanske inte alltid gäller alla anställda. Eller…
Trivs de på sin arbetsplats så försvarar de angrepp och förklarar varför, kanske i tusentals små samtal världen över. Dessutom gör de det alldeles gratis.
I min värld så ser jag ju hur många ”experter” i mitt område lär företag just hur de ska skapa förtroende och hitta sina ambassadörer bland lojala kunder. Men de anställda då?
Företag är idag verksamma på de flesta Sociala Mediekanaler och gör allt för att hitta sin grupp av fans som troget delar och bidrar till sprida varumärket vidare. Kunder som blir ambassadörer anses ju vara de allra bästa förmedlarna av de budskap vi vill få ut. Jag vill ju hävda att de allra bästa ambassadörerna gömmer sig i de egna korridorerna, de anställda.
Dina anställda är dina bästa ambassadörer
Många större företag har idag förutom sin vanliga marknadsavdelning också en avdelning eller åtminstone någon anställd som är fokuserad på Sociala Medier. Den eller de personerna kan bara göra så mycket. Istället för att lägga pengar och ansträngning på att i första hand nå externa ambassadörer, vad skulle hända om de kunde nå interna?
Illustrationen jämför hur många, en av USA:s största banker, maximalt kunde nå med och utan sina anställdas sociala mediekanaler, med utgångspunkt från att de är aktiva där.
Bilden tar förstås inte hänsyn till att en del av kontakterna är överlappande. Det är klart att många känner samma personer som andra känner. Men de här överlappningarna är mindre än vad du tror. Faktum är att de anställdas nätverk är inte ihåliga, ekande lådor. De är virala portar till en betydligt större publik.
Varje anställd kan vara början till en lång kedja av personliga kontakter som delar och delar vidare igen. Ju fler startpunkter du har, ju större chans att det skulle kunna bli en viral marknadssuccée.
Nya undersökningar visar nya resultat
Tidigare har det spekulerats i att det är viktigare att ha rätt personer än många personer. Jag har själv pratar om det på många av mina föreläsningar om Sociala Medier. Med tiden har vi fått andra resultat och företag som StumledUpon och Buzzfeed har gjort undersökningar som visar:
”stories go viral when lots of people engage with their normalsized circles to share content.”
Så när många personer reagerar på samma sak och skickar ut det till sitt begränsade nätverk, det är då det kan ta fart.
Med andra ord det är bättre att ha ett stort antal lättpåverkade individer än att ha några få knutpunkter med tusentals kontakter bland sina följare.
Ta fram era varumärkesspridare
Man kan likna de anställda ambassadörerna vid kraftpaket för marknadsföring. Tänk om företag kunde tillåta sin personal att delta i bloggandet, dela sina tankar om sitt arbete och därmed bygga varumärket. Hewlett Packard uppmanar sin personal att dela med sig om sina tankar om datorer och användandet av datorer online. Och det är inte bara experterna, utan anställda från hela organisationen.
Jag har varit inne i många företag och organisationer där jag ser hur noga de är med att begränsa yttrandet. Men tänk på att de flesta ser sociala medier som ett vanligt sätt att kommunicera. Framförallt kan det vara dumt för företag som inte har egna Sociala Medieavdelningar. Företag där en eller kanske bara en halv tjänst är ansvarig för all marknadsföring behöver hjälp.
Nu är bara frågan, hur ska ditt företag kunna få hela arbetsstyrkan från vanliga anställda till sociala kraftpaket?
Jag har några tankar som jag delar med mig i ett senare blogginlägg. 🙂 Men ni får gärna komma med idéer och tankar – gärna på vår facebooksida.
Tankar och exempel har jag hämtat från Hootsuite.