Lite funderingar så här inför helgen – jag skickade ut ett inspirationsbrev till min e-postlista tidigare i veckan. En av mina trogna läsare var vänlig nog att hitta några stavfel i den bilaga som jag hade skickat med. Eller ”några” – tror visst bestämt att det var närmare 10 stycken. För många mellanslag, ord som fattades eller en extra bokstav visade sig dyka upp i det ena stycket efter det andra. Jag måste ha haft ett hjärnsläpp när jag läste igenom det jag skrivit.
Det var en av mina reklamkollegor, Tommy, som gjorde mig uppmärksam på mina misstag. Eftersom jag känner Tommy vet jag att det var av omtanke. Men jag vet också att han själv är noga med vad han lämnar ifrån sig när det gäller original och även korrektur. Jobbar vi med kommunikation så sätter det ribban för att vi ska kunna mer.
Är det viktigt att stava rätt på Sociala Medier?
Jag har många gånger haft diskussioner om det verkligen gäller på Sociala Medier. Måste vi vara korrekta i en kanal där det spontana och personliga ska synas?
Så – vad gjorde jag – jag ställde förstås frågan på Facebook.
Det verkar som vi är överens – som företagare är det viktigt. Jag kan ifs tycka att det är viktigt även som privatperson – med tanke på hur mycket som ändå syns där ute och hur många som drar slutsatser av vad vi skriver och hur.
Nu menar jag inte de autokorrigeringar som blir uppenbara när man läser en text – utan tydliga felstavningar och felskrivningar, som t.ex. särskrivningar. Min text var helt klart slarvigt korrekturläst.
Är innehållet viktigare än hur du skriver?
Som reklamare har jag länge hävdat att innehållet är viktigast. Men jag inser ju att mina läsare precis som jag själv, hakar upp sig i texter som har många syftningsfel eller särskrivningar.
Tänk om det är så att jag förlorar en presumtiv kund för att vederbörande irriterar sig på mina felskrivningar. Tänk om förtroendet för mig som leverantör helt försvinner. Det faktiskt rätt lätt att åtgärda. Det finns stavningskontroll för att hjälpa till och säkert många som vill läsa din text för att dubbelkolla.
Det första inlägget är en felskrivning och det andra antagligen en autokorrigering. Samtidigt är ju det andra misstaget mer allvarligt – och en besökare har t.o.m. valt att kommentera felskrivningen. Vad som gör mig mest förvånad är att Företaget AB valt att inte ändra eller besvara påpekandet. Men… inläggen ligger direkt efter varandra och visar en trend hur Företaget AB är med ord och språk. Vi får hoppas att det inte är det de jobbar med. 🙂
Alla företagare borde vara förebilder!
Här i USA har jag haft svårt att hitta en frisör. Jag har satt mig ner i minst fyra olika frisörstolar och ibland har jag redan från början känt: ”det här kommer inte att bli bra”. Bara genom känslan jag får när jag tittar på frisörens egen frisyr och har jag gjort en bedömning.
Om du säljer in och försöker tala om för dina kunder att något är viktigt och värt att lägga ner pengar på är det ju bra om du föregår med gott exempel. Tänk själv, vill du anlita någon som inte är en förebild eller använder sina egna produkter/tjänster?
- Skulle du gå till en tandläkare med dåliga tänder?
- Skulle du vända dig till en advokat som själv har råkat i blåsväder?
- Skulle du ta råd från någon om Sociala Medier som inte själv använder det?
Det jag pratar om är legitimitet, auktoritet, trovärdighet, ethos – kalla det vad du vill. Men att leva eller inte leva efter sina egna principer skickar signaler.
Proffsighet lönar sig!
Vad händer om vi inte gör det? Personligen tror jag att det är väldigt avtändande. Med det menar jag att de flesta vänder ryggen till. Om vi inte använder oss av våra egna råd, varför skulle någon annan göra det?
Så tack Tommy, för att du gjorde mig uppmärksam på något som jag egentligen tycker är fundamentalt i mina leveranser. Visst missar jag ibland, men jag vill vara noga med detaljerna.
Med det sagt, vill jag bara påpeka att i framtiden kommer jag att anstränga mig extra för att undvika felskrivningar och stavfel. Ibland kanske jag med flit gör något för att utmana, men det är en helt annan fråga.
Vad säger ni, är det viktigt att företag är förebilder inom sin egen bransch? Ni vet vad de brukar säga: skomakarens barn… osv.