Ofta när jag är ute och föreläser om digital marknadsföring och vi kommer in på hur man tar fram nytt innehåll, (content) så kommer det stora frågetecknet fram: Vad ska vi skriva om? Traditionell marknadsföring har alltid pratat om att hitta företagsrösten, ”the corporate voice”. Idag pratar vi mer om en personlig röst. Sociala medier är sociala, där ska vi vara personliga och skapa relationer.
Den digitala arenan gör det möjligt för oss att prata med våra kunder och prospekts på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt. Vi kan äntligen diskutera, uppmuntra, svara på frågor och kommunicera som vi gör i vanliga personliga samtal.
Det som har hänt är att företagen har fått ge upp kontrollen över budskapet. Vilket kan vara nog så jobbigt. Det gör det förstås ännu viktigare att vara lyhörd. Vad säger de där ute om våra tjänster, produkter och vårt varumärke? Nu när fler får delta och prata om just vårt varumärke kan vi inte längre bestämma vilka ord som används och vilka synpunkter och fördelar/nackdelar som blir mest synliga.
Personligen tycker jag att det är rätt befriande att vi har slutat låta som en broschyr eller politiker som upprepar samma mantra med en dåres envishet för att det står i våra ”corporate guidelines”. Nu behöver vi visa att vi menar det vi har sagt i alla år. Det är upp till bevis!
Prata om det här
Om du inte längre kan förlita dig på copytexter och traditionellt reklamspråk, vad ska du då säga? Egentligen är det rätt enkelt. Du kan prata om saker du redan är välbekant med. Du behöver inte längre bli styrd av företagets riktlinjer, du vet bäst:
Prata om din kunskap
Jag vet att du tror att du måste vara bäst i branschen för att ens våga knysta något om dina ämnen. Men vet du, du vet mer än den genomsnittliga personen gör om just ditt ämne. Då kan du prata om det. Framförallt vet du mer än dina kunder.
Erkänn, om du inte visste mer än de flesta, skulle du inte göra det du gör. Jaga bort Jante och strunta i vad andra kan. Det är det här du kan bäst av allt som du kan. Det är värt att dela med sig av.
Genom att skriva om det du kan bäst skapar du värde runt din tjänst och/eller produkt.
Vem vill du helst anlita? Rörmokaren som bloggar om problem han har löst, märkligheter han har stött på, tips han vill ge eller den hantverkaren som har en hemsida där det bara står: ”Jag är rörmokare, anlita mig”? Ok, I get it – någon tänker att hen väljer rörmokarn som vill bli anlitad alla dagar i veckan. Den andra verkar ju ha tid över att blogga. Det finns alltid flera sidor av ett mynt. Det kan ju bero på vilken sorts innehåll som den bloggande rörmokarn har delat med sig av. Eller hur?
Prata med bönder på bönders vis…
Jag vet att det är ett gammalt citat jag använde mig av i rubriken ovan, men det gäller mer än någonsin. Yrkesjargong fungerar sällan på kunder och ännu mindre på prospekts. Om jag säger att jag måste cmyk:a bilden eller vektorisera logon förstår kunden sällan vad jag menar. Men om jag säger att jag måste se till så att bilden blir bra i tryck eller att jag måste se till att logon inte blir oskarp och pixlig brukar de förstå vad jag menar.
Om du säljer glödlampor behöver du inte tala om motstånd eller hur många branschorganisationer du är medlem i. Du behöver bara tala om hur länge lampan håller och kanske, på sin höjd, hur energisnål den är.
Kom ihåg! inga fler inlägg där du pratar corporate bullshit – företagssvammel. Du behöver inte imponera på kunden med industriprat och fackuttryck. Berätta om fördelarna istället för funktionerna, lösningarna istället för egenskaperna.
Du är inte ute efter att vara branschexpert. Var bara expert för din kund!
Fokusera på fördelar
Folk köper inte en brödrost för att de förstås hur varmt värmeelementet kan bli, utan snarare för att deras toast blir perfekt rostat på nolltid. När du skriver ditt innehåll är det alltid fördelarna du vill åt. Du måste helt enkelt lära dig att översätta alla fantastiska funktioner till: ”Åh, det där skulle hjälpa mig-saker”.
Om du kan skriva så att den som läser förstår hur bra just din tjänst eller produkt är, så är ju sannolikheten större att de väljer dig som leverantör, eller hur?
Kom ihåg att prata om kringgrejorna
Det finns alltid massor av saker som inte är det första du tänker på när du beskriver just din grej. Men det kan ju vara så att du kan tjäna på att prata om det också.
Om vi utgår från att du säljer löparskor kan du blogga hur mycket som helst om skor för flickor, skotrender, vårmodeller, nya stötdämpningar m.m. Men tänk ett steg till. De som köper skorna är….. (trumvirvel) just det: löpare! Vad är löpare mer intresserade av än bara skorna? Hen kanske vill veta var det finns ett lopp att anmäla sig till och träna inför. Det kanske behövs träningstips, eller någon kanske vill lära sig om olika skador och skaderisker, vilka appar som kan hjälpa till att mäta träningsframgångar och var de bästa spåren att springa finns m.m. Nu hänger du med va.
Tror du att du skulle kunna sälja fler skor om du också skrev om annat som löpare är intresserade av?
Självklart ska innehållet också handla om ditt kärninnehåll, som i det här fallet skorna – men du kan skriva om kringsakerna också. Det är det din publik vill ha.
Saker att undvika
Finns det saker som du bör undvika att skriva om? Kanske, kanske inte, det beror förstås på vilken sorts blogg du vill ha. Vill du ha en kontroversiell blogg som sticker ut så kanske det här inte gäller dig. Men var medveten om att skriva kontroversiellt är en utmaning och ett risktagande. Det kan vara som att få den där extra góbiten till kaffet eller också kan det slå bakut och få din publik att backa.
Jag tycker inte att du ska skygga för svåra ämnen och djärva uttalanden. Var inte rädd för att simma ut på djupt vatten mellan varven. När det är något som du verkligen vill säga och kan göra det på ett övertygande sätt, gör det! Det är få saker som kan engagera och skapa en viral effekt som det som utmanar. Vi vill länka, dela och kommentera det som sticker ut. Det genererar surr.
Men…
… du ska aldrig säga kränkande saker mot eller om andra. Skriv aldrig negativt om dina konkurrenter. Låt språket flöda och vara målande, men aldrig smutsigt och ovårdat. Få din publik att tänka till, men ge ingen anledning till följarna att lämna dig.
Så, skriv på ett språk som tilltalar din målgrupp, fokusera på vad som kan göra nytta för dem. Skriv saker som blir minnesvärda, men med sunt förnuft.
Lycka till.