Utanför mitt kontor på Falkenbergska kvarnen.

 

Jag är så fascinerad över hur kursen jag gick förra året  i digital marknadsföring, fokuserade så lite på det alla andra marknadsgurus därute ständigt återkommer till; innehåll, innehåll, innehåll! Det sista kurstillfället var nästan en ren plåga. Jag är ledsen att behöva säga det, men det var fler än jag som hade uppmärksamheten på helt andra saker än presentatören och den information som levererades.

Men kanske det bara är så att vi ständigt utgår från vårt eget perspektiv och mer och mer har förlorat förmågan att se världen ur ett spektrum av synvinklar. I den sociala bubblan väljer vi att följa de som ser världen som vi gör. Vi vet att det är svårt att vara källkritisk online, så kanske det är likadant i verkliga livet. Jag kanske var för fokuserad på att en kurs för företag som vill bli digitala skulle handla en hel del om innehåll för att ta till mig vad de verkligen lärde ut.

När jag först börja skriva den här artikeln satt  jag på hotell Ariel i Zakopane i Polen. I hörlurarna lyssnade jag på Trumps senaste presskonferens och blev mer än 😱 chockad. Att förvränga fakta och tolka sanningar har fått en helt annan innebörd det senaste året. Världen är på väg att förändras. En sak jag är säker på, att det är viktigare än någonsin att hålla sig uppdaterad, informerad och våga uttrycka och formulera egna argument.

En del i det är förstås att i sin specifika bransch dela med sig av kunskap, erfarenheter och idéer. Även om det är långt ifrån den politiska debatten är det ändå viktigt att skapa information som är relevant och äkta. Vi måste veta vilka det är vi gör affärer med och känna oss trygga att det är varumärken vi vill bli förknippade med.

Jag vill ju att fler småföretagare ska förtjäna sina kunder genom att visa hur värda de är att göra affärer med. För mig har det aldrig funnits en bättre möjlighet än nu. Den digitala världen har gett oss enskilda entreprenörer en möjlighet som vi tidigare bara drömde om. Men det är klart att det inte är helt lätt.

Faktum är att det inte bara är småföretagare som kämpar med sin marknadsföring. Större företag har ofta liknande hinder att ta sig över. Det handlar om att ha tillräckligt med resurser, både tid och pengar. Men det handlar också om att en strategi och marknadsplan är på plats och att hitta bra idéer.

För de flesta företag som gör en stor del av sin marknadsföring online handlar det om att hitta fler leads, skapa större engagemang och öka kännedomen om varumärket. Slutmålet är förstås att få passiva följare till lojala kunder. Jag önskar att det fanns ett recept att nå målen. Vad jag vet är att bara fokusera på Adwords och andra googleverktyg är långt ifrån svaret, som den tidigare nämnda kursen ville hävda. Snarare är det en fin och subtil blandning av hur du får trafik till rätt ställe och vilken kvalitet du har på ditt innehåll.

 

Det visuella påverkar starkt

Det är ett ständigt pågående arbete att bygga sitt varumärke, oavsett om det är för ett litet företag, en enskild individ eller en större organisation. Varje gång vi möter andra så skickar vi signaler om våra varumärken. Vi kommunicerar ständigt om vilka vi är.

Våra visuella uttryck ger ett extra starkt intryck. Det gäller allt från hur ren bilen är när vi åker på kundbesök till presentationsbroschyrer, FB-flödet och infografer. Jag publicerade tidigare en artikel där jag hänvisade till bra program som kan hjälpa dig att skapa illustrativa infografer. Förutom det är det video som har störst genomslagskraft just nu. Visuell information är ett suveränt sätt att leverera information som är tilltalande och lätt att förstå.

Samtidigt är det så mycket som publiceras att det börjar bli övermättat. Det blir svårare och svårare att nå igenom även med riktigt bra visuell kommunikation. Vi ser att det är mer och mer viktigt att det som produceras är sammanhängande, engagerande och konsekvent. Men det måste också vara hänsynsfullt och ärligt. Det är svårt att beskriva vad vi menar med alla dessa beskrivande ord, men vi förstår vad det betyder när vi tar del av information som är producerad efter de riktlinjerna.

Som mottagare av diverse nyhetsbrev, uppdateringar i sociala medier och presentationer både online och i riktiga livet är jag extremt kritisk och kinkig på den kvalitet som kommer i min brevlåda, på skärmen och vid mötet. Jag ställer krav både på vad jag själv lämnar efter mig lika mycket som på andra jag gör affärer med. Vi matas med så mycket att vi vet vad som är av hög kvalitet och vad som känns slarvigt och oprofessionellt. Se till att det du levererar är proffsigt.

Fast det är svårt. För även de som påstås kunna har ibland andra förväntingar och krav på vad som är bra leverans. Personligen är jag hyfsat petig med språket. Det betyder t.ex. att på Sociala Medier vill jag att språket ska vara konsekvent och samma språknivå rakt igenom. Jag jobbar just nu med en kund som har flera olika redaktörer där det tydligt syns skillnader. Då blir också varumärket spretigt. Det händer t.o.m. att en individ i samma inlägg kan använda detta och skall samtidigt som det finns slang och talspråk.

 

Den största utmaningen av alla: skapa engagemang

En del plattformar är mer interaktiva än andra och inbjuder till mer engagemang. Samtidigt har vi en övertro på att vårt innehåll borde vara så bra att det räcker för att någon ska vilja dela det vidare. Så är sällan fallet. De kanske läser, men antagligen noterar de bara och scrollar vidare. Vill det sig väl läser de åtminstone ingressen och rubrikerna.

Snapchat och Instagram ger normalt mer engagemang än vad Twitter och Facebook gör. Det är många, många fler som ser och möter dina inlägg på både Facebook och Twitter, men det är också fler som bara är åskådare istället för deltagare på båda kanalerna.

Vad som krävs är tålamod, vilket är samma sak som kontinuitet. Det tar tid. Men det krävs också ihärdighet och fullständigt fokus. Igen och igen är det som gäller. Det gör heller inget om du delar med dig av innehåll som du redan tidigare har delat med dig av. Sannolikheten att precis samma publik ska se ditt inlägg är försvinnande liten. Är det någon som blir påmind är det bara bra.

 

Sist men inte minst – svårigheten i att skapa mer trafik

Om en av svårigheterna är att skapa bra innehåll så är förstås den andra att få spridning. Det tredje handlar om att ditt innehåll gör det den ska, driva trafiken ditt du vill ha den? Vet du ens var du vill att dina följare och läsare ska landa?

Om du tittar igenom allt producerat och publicerat innehåll, hur mycket är egentligen optimerat för att driva trafiken dit du vill ha den. Personligen kan jag bli betydligt bättre på det. Var är mina CTA-knappar insprängda i innehållet? Var är mina länkar och tweetmeningar i blogginläggen? Ibland är de där, men alldeles för sällan.

Du och jag kan båda göra betydligt mer för att driva trafiken dit vi vill ha den. Om vi ens vet var vi vill att den ska landa.

 

Förutom allt det så undrar jag över Budgeten?

Precis som med de flesta sakerna i livet handlar det till sist om tid, pengar och energi. Allt är förstås sammankopplat. För att något ska hända måste du ha resurser att genomföra dina idéer. För att inte behöva jobba ihjäl dig gäller det att jobba smartare. Det gäller speciellt Dig som har begränsat med resurser.

Oavsett om du är en person som producerar innehåll som en maskin eller om du är ansvarig för en marknadsavdelning med duktiga medarbetare behöver du ha en bra strategi och ett effektivt arbetsflöde. Tro mig, jag vet, jag kämpar dagligen med att få allt att fungera så smidigt som möjligt. Om du ska hålla din budget underlättar det med en bra plan.

Det är svårt. En undersökning visar att det bara är 16% av marknadsförarna i B2B-företag som tycker att de är duktiga på det här med Sociala Medier. Det är ett tydligt bevis på hur många som kämpar för att få de resultat de vill ha.

Titta gärna tillbaka på mina nyligen publicerade ariklar om redaktionella kalendrar. Det är betydligt bättre verktyg än vad det låter som. Jag som inte gillar planering och format har verligen märkt skillnad när jag äntligen har börjat följa en plan. Gör det du också!

Lycka till

%d bloggare gillar detta: