Visste du att 100 miljoner timmar med videoklipp ses på Facebook varje dag? Det är en siffra från början av 2017, så det det kanske är ännu mer nu. Jag var betydligt duktigare på att sända live när jag bodde i USA (2013-2016) än jag har varit det senaste året. Jag tänkte att det borde bli ändring på det.

För att få ut mesta möjliga behöver jag använda mig av de knep och idéer som gör att just mina klipp kommer att delas och uppskattas.

Fånga uppmärksamheten tidigt

Jag vet att det är viktigt att snabbt få någon intresserad, men jag vet också hur svårt det är att hitta en riktigt bra ingång. Tänk på att autouppspelningen som sätter igång när du scrollar i ditt flöde är ljudlöst. Det är ju först när någon klickar på filmen som även ljudet kommer igång. Därför måste bilden eller möjligtvis en underliggande text vara det som fångar intresset på en gång.

Hur många mer än jag har tittat både på en och två videos från Tasty – där de genast ser till att komma igång med görandet – dessutom har du från början sett slutresultatet först.

Några saker som skapar intresse tidigt är:

  • Miniatyrbilden (thumbnails) – Är den tillräckligt bra? Säger den det den ska?
  • Rubriken – Prova med olika titlar för att få en tillräckligt attraktiv rubrik
  • Pang på rödbetan – Börja på en gång, för lång intro fungerar sällan

När du laddar upp ett videoklipp kan du själv välja en anpassad miniatyrbild.

Lägg till en bildtext

Jag har sett mycket olika siffror på hur stor andel som tittar på FB-videos utan ljud. Siffran som återkommer mest är 85%. Oavsett om det är korrekt så visar alla undersökningar alltid en hög siffra. Det är alltså viktigt att budskapet går fram utan att behöva sätta på ljudet.

Även om Facebook nu automatiskt spelar upp filmerna med ljud är det svårt att säga hur många som har ljudet på eftersom det går att koppla ur funktionen för att ljudet automatiskt är på.  Det hörs heller inget om mobilen är i tyst läge. Jag inbillar mig att de flesta fortfarande tittar på filmerna utan ljud.

Om någon börjar titta på din film och inte förstår vad den handlar om är risken stor att hen scrollar vidare. Ett sätt är att lägga till förklarande text eller att texta talet. Just nu går det bara att göra automatisk textning, via Facebook, på engelska. Förhoppningsvis kommer den funktionen snart för fler språk. Här läser du mer om hur du gör.

Du kan också lägga till en SubRip-fil. Det finns nedladdningsbara program som hjälper dig att skapa sådan filer. Jag som är Mac-användare hittade min version här.

Eller också gör du din textning innan du laddar upp filmen i det redigeringsprogram som du normalt använder när du gör dina filmer. Ytterligare ett sätt är att lägga till textfunktioner i program som t.ex. Animoto. Det är också ett program som du lätt kan göra en film av bilder och lägga till text. Du kan helt enkelt göra en instruktionsfilm eller liknande väldigt enkelt.

Ett budskap = en film

Ju enklare filmen är att förstå och tydligare ditt fokus är, desto lättare är den att dela. Du måste kunna beskriva vad filmen handlar om i en mening. Om inte du kan det, hur ska den som ska dela den kunna rekommendera den?

Förhoppningsvis har du tänkt till redan innan produktion – vad är det som dina följare skulle kunna tänka sig att dela med sig av? Det finns massor av anledningar till att folk vill dela med sig. Ofta är det rätt personligt.

  • De vill visa att de är intresserade av ämnet
  • De vill visa vad de tycker om ett speciellt ämne
  • De vill få andra att tycka eller känna något
  • De vill få andra att må bra, skratta, gråta
  • De vill stärka sitt eget varumärke
  • m.m.

Titta igenom det du just tänker publicera, hur många budskap har du i din film?

Skapa film i kvadratformat

När man tittar på video i sin mobil, som de flesta gör, via Facebookappen, så är standardformatet kvadratiskt. Det har visat sig att filmer som har ett kvadratiskt format får större engagemang än landskaps- och porträttformat. Väljer du det kvadratiska format så täcker du betydligt mer bildyta.

Eftersom fler och fler tittar på sina filmer via mobilen tycker jag definitivt att du ska experimentera med det formatet.

Visserligen gör Facebook ständigt förbättringar för att alla format ska uppskattas i lika hög utsträckning. Här är några uppdateringar som genomfördes förra året:

 

 

Ladda upp dina videoklipp direkt i Facebook

Det har du säkert redan hört. Istället för att spara dina filmer på YouTube eller Vimeo och länka till deras sidor, ska du ladda upp filmen direkt i nyhetsflödet på Facebook. Som alla andra plattformar vill förstås Facebook att vi ska stanna på FBs plattform. Därför premierar de inlägg som har filmen direktuppladdad.

Kom ihåg att med många av publiceringsverktygen som Hootsuite och Buffer kan du schemalägga dina inlägg. Du behöver inte publicera dina videoklipp precis när du vill att de ska bli publika. Förutom förstås… om du inte tänker sända live.

Live drar fler tittare

Det finns många undersökningar som visar att live drar mer tittare än videoklipp som har legat ett tag. Fast det beror förstås på… det är lika lätt att förlora sina tittare om det du sänder inte är relevant och bra innehåll. Så länge du har en hyfsat bra historia, avslöjande information eller underhållande innehåll fungerar det.

Vi spenderar i genomsnitt tre gånger längre tid att titta på livesändningar än inspelat material. Om inte annat kan det vara ett sätt att få fler att lägga märke till ditt varumärke och fler att gilla din sida.

Eftersom Facebook automatiskt spelar in din livesändning finns den kvar även efter din sändning (om du inte väljer att ta bort den förstås). Det betyder att betydligt fler kan se den långt efter själva sändningen.

Det finns mycket mer att säga om videos. Men jag nöjer mig med det här för den här gången. Det kommer mer helt enkelt.

Program som kan vara bra att använda för att skapa sina korta, enkla videoklipp kan vara Animoto. För mer professionellt producerade filmer rekommenderar jag Adobe Premiere och After Effects.

%d bloggare gillar detta: