Copyright : inconcert

 

Jag har aldrig varit ett så stort fan till något eller någon så att jag är bredd att gå över eld för att se, köpa, dela, försvara den eller deras tjänster och produkter. Visst har jag gillat vissa varumärken, haft idoler, följt TV-serier, sett om filmer många gånger… men aldrig riktigt blivit ett fullkomligt Fan, ett SuperFan. 

Min brorsa däremot går all-in när han bestämmer sig för att det är något som han kan förlora sig i. Det har varit allt från Elvis till Disney och CocaCola. Jag har vänner som gör allt för att gå på Håkan Hellstrands alla konserter och en vän som är Fan till Petter och därför väljer att köpa hans vin. Är man fan så är man. Det är spännande att fundera på varför någon blir Fan. Men ännu mer spännande vad du som Fan är beredd att göra?

Faktum är att om du är tillräckligt mycket fan, älskar något enormt mycket så är du beredd att investera i det. Som varumärke behöver vi Fans, helst superfans. Det är de som kan hjälpa dig att nå dina mål. Därför är det så oerhört viktigt att bry sig om de som följer och gillar oss online. 

Även om du inte helt kan styra hur du tar kontroll över ditt varumärke (privat eller för företaget) så är det viktigt att förstå att vad du än gör eller väljer att inte göra så påverkar det alltid hur andra ser på dig. Antingen stärker det eller stjälper det ditt varumärke. 

Det märkliga är att vi är många som försöker att få fler gillare och fans än verkligen bryr oss om dem som redan är lojala. 

Tänk dig en pyramid. Vi är rätt vana att använda trattar eller pyramider för att illustrera hur något blir färre och färre i urval. Längst ner är det i den här pyramiden, tillfälliga besökare. De som någon gång råkar hamna på din hemsida eller läsa ett inlägg på någon social mediakanal. Sen har du dem som spontant engagerar sig i ditt innehåll. Det är också dem som har valt att återkomma till din blogg eller aktivt valt att följa eller gilla dig på Facebook eller kanske Twitter. 

Därefter tar vi steget till gruppen som medvetet håller sig uppdaterade, pratar med varandra, gör grupper på Facebook runt varumärket och står upp för det när andra kritiserar. Det är de som söker information om varumärket, idolen, produkten m.m.

Allra högst upp i toppen har vi dina superfans. När vi tittar på LTV – LivsTidsVärdet på kunderna du har högst upp i toppen gissar jag att det är betydligt högre än vad du kanske är medveten om. 

Det är dina superfans som marknadsför dig helt gratis. Det är en hel avdelning av marknadsförare. Det enda de kräver är att du bryr dig om. Att du ser dem mellan varven och ger återkoppling när de sträcker ut handen. 

Vårt arbete att alltid fylla botten av pyramiden istället för att anstränga oss att flytta dem uppåt som redanhar tagit plats är ibland sanslöst befängt. Tänk på att superfans hela tiden drar in nya fans för att de redan är övertygade. Dina fans lever för de där tillfällena som är obetalbara för dem. En uppmuntran som de inte hade förväntat sig kan göra enorm skillnad. 

 

Allt ligger i händerna på din publik

Det finns undersökningar som visar hur mycket du kan förlora genom bara en artikel som drar ner ditt goda rykte. Visst är det lätt att hävda att all publicitet eller allt som pratas om ett varumärke är bra. Men… är det verkligen så?

Det behövs ingen undersökning för att förstå att de flesta hellre köper tjänster och produkter från någon som har ett bra rykte än någon som har ett dåligt. Men ännu hellre köper de av dem som de känner. Bara en gnutta personlighet i varumärket kan göra skillnad. Det finns inget B2C eller B2B längre, bara P2P, Person 2 Person. Vi gillar varumärken som är mänskliga.

Du bryr dig väl om dina vänner? Ju mer du vet om dem ju lättare är det att bry sig. Om mina fans vet mer om mig så har de lättare att relatera till mig. Kan det vara så enkelt? Personligen tycker jag att det är lättare 

Det mesta ligger i händerna på andra än oss själva. Vem som helst kan tycka något om vårt varumärke när de vill. Oavsett om det är bra eller dåligt. Sociala Medier har gjort det ännu mer viktigt att observera, hantera och agera på ett professionellt sätt. Det räcker inte längre med att ha en bra relation med media. Vem som helst kan säga vad som helst om vem som helst när som helst. 

Med tanke på hur mycket kritik som publiceras dagligen på t.ex. Facebook så inser säkert du också att ha en strategi för att hantera ditt varumärke kan vara på sin plats. Jag har visat missnöje om varumärken när jag har tyckt att det har gått fel, när jag inte har fått upprättelse som jag önskat. Om det gav resultat? Åtminstone gav det mig uppmärksamhet. 

Först gäller det att förstå att ofta när ett dåligt rykte sätter igång har det lite att göra med fakta och så mycket mer att göra med känslor, sårad stolthet, missnöjet av hur någon blir behandlad – magkänsla helt enkelt. Det går sällan att bemöta med rena fakta och hävda att du som varumärke hade rätt. 

Om du har varit duktig på att bygga ett starkt varumärke är det lättare att studsa tillbaka och få upprättelse om något mindre bra skulle flyta upp till ytan. Med en stabil grund och många goda ambassadörer så finns det all möjlighet att snabbt reparera ett tillfällig dåligt rykte. 

Ofta får du hjälp av dina goda ambassadörer när någon slår till. Det är det bästa försvar du kan få, när andra försvarar dig. Ditt rykte byggs runt de relationer, de följare, gillare och ambassadörer som du bygger över tid.

Hur tar du hand om dina Fans?

%d bloggare gillar detta: