Jag har länge följt Richard Branson på flera Sociala Mediekanaler. Nyligen har jag också upptäckt Elon Musk. Två verkligt stora entreprenörer, företagare och filosoferande individer. Dessutom är båda mycket aktiva på Sociala Medier och förstår fördelarna med att vara synliga.
Alldeles för många företagsledare tror fortfarande att det är något konstigt, smutsigt, ungdomsaktigt eller osmakligt att ge sig ut i nätdjungeln. De har helt enkelt inte förstått. Att skylla på att de inte vill veta om vänner dricker rött eller vitt vin på fredagkvällen är ett alldeles för svagt argument.
Både Branson och Musk använder sin närvaro på Sociala Medier för att stärka sina företags varumärken såväl som för att sprida sina värderingar. Det går bland annat en historia om hur Branson vid en rekrytering bad rekryterna komma till hans bostad. De som behövde flyga dit hämtades upp på flygplatsen av en ganska skröplig chaufför. Väl framme vid hans hem, tog den gamle mannen av sig kepsen och drog av sig masken, för chauffören var Branson själv.
Ni kan ju tänka själva hur viktigt det var hur rekryten betedde sig mot chauffören. Jag har hört liknande berättelser som alla cirkulerar på sociala medier – om hur någon blir bedömd efter hur de behandlar andra. Branson kommer hela tiden tillbaka till att det handlar om hur du behandlar andra. Om du letar efter det bästa hos dina nära, dina vänner, dina anställda – det är så du får tillbaka det bästa de kan ge.
Det är lätt att förstå att rädslan för t.ex. Twitter finns där när vi dagligen blir matade med klantiga uttalanden från inte bara Trump utan från den ena kändisen till den andra politikern till den tredje… Trump har ju skickat ut meddelanden som inte bara varit upprörande utan som påverkat både politik och ekonomi. Han klarar helt klart inte att hantera det ansvar som hans position har givit honom.
Men, eftersom vi numer vet att större och större del av kunders köpresa börjar på Sociala Medier så finns det all anledning att sätta den ton du själv vill ska vara dominerande. Om inte chefen vill bygga grunden för hur företaget agerar och diskuterar, vem ska då göra det?
Vi har sett diskussionen tidigare, igen och igen. Ska vi installera telefon? Fax? Skrivare? Scanner? Ska vi ha en hemsida, FB-sida, Blogg och Snapchat? De första är lätta att svara på, de andra kanske inte lika självklara.
Hur tar din VD ansvar för er närvaro på Sociala Medier?