Om att hitta nya uppslag till content
Häromdagen var det totalt tvärstopp i mitt skapande av content/innehåll. Ibland vet jag bara inte vad jag ska skriva. Det svåra är ändå inte att hitta innehåll – det svåra är att välja av allt som finns. Var jag än vänder mig så finns det uppslag till nya artiklar. Jag måste nästan värja mig för att inte hela tiden ha jobbglasögonen på mig.
Många av mina kunder menar att de inte har tid eller att de inte vet vad de ska dela med sig av, att det är svårt att hitta något att dela med sig av. Allt är förstås en sanning med modifikation. De kanske upplever att det är så. Jag skulle t.o.m. vilja påstå att de väljer att se det så.
Det finns nämligen innehåll runt omkring oss hela tiden.
Skyltar och informationslappar ger alltid uppslag till hur folk kommunicerar. Har ni sett alla lappar som sitter i tvättstugor över hela landet. Det finns t.o.m. en bok som heter ”Arga Lappens Bästa” av Mikael Sellin – som bara är exempel på lappar skrivna av ilskna personer, lämnade i tvättstugor, på toaletter, parkeringsplatser och arbetsplatser. Det blev en hel bok – snacka om innehåll.
Bilder från vardagen när du sitter på tunnelbanan eller bussen. Det är så mycket som händer när människor måste vara närmare varandra än de är bekväma med. När du måste sitta bredvid någon som om du fick välja aldrig skulle sitta bredvid annars. Iaktta och du ska se. Kroppsspråk, dialog som du hör och beteenden du observerar.
Natur och omgivning som vi tar för givet och knapp reagerar på. Ibland är jag extra medveten om var jag befinner mig. Jag sträcker på kroppen, lyfter blicken och tar ett djupt andetag. Plötsligt känner jag lukter, ser saker och upplever kanske min hemstad som helt annorlunda än annars. Jag upptäcker den första knoppen på trädet jag just passerade… räcker bra för att ta ett foto och skriva en artikel om hur viktigt det är att ta vara på timing om du tänker starta företag, eller…
Familj, vänner och diskussioner som vi har dagligen ger tillräckligt mycket associationer för att jag skulle kunna skriva en bok om bara det. Det kan vara ett samtal om en bil som är på reparation som jag hade med en av mina söner idag. Eller också kan det vara hur de har förändrat menyn på lunchrestaurangen som jag och mina kollegor brukar besöka.
Den första diskussionen kan leda till ett uppslag om kundbemötande, teknikutveckling, frustration eller framtidens nya behov. Du väljer, men samma exempel, kan ge hundratals olika innehåll.
Som företagare behöver vi visa att det det är människor bakom varumärket. Vi behöver visa att det finns en verksamhet som styrs av vardagliga framgångar och motgångar. Statistiken säger att bara 20% av våra inlägg borde vara för att sälja våra tjänster och produkter. Resterande 80% ska göra varumärket mänskligt, sätta ett ansikte på allt arbete ni lägger ner för att hjälpa era kunder.
Vi vet alla att människor tycker om att göra affärer med dem de känner, tycker om och litar på. Så hur svårt kan det vara. Plocka upp din mobilkamera och börja registrera vad du ser under din dag. Du kommer att bli förvånad över hur mycket uppslag du kan få.
Lycka till