Det är lätt att falla i fällan att allt som finns tillgängligt på nätet också är just det, tillgängligt. Dvs. om jag kan ladda ner, kopiera eller spara t.ex. ett foto så får jag också använda bilden om jag vill.
När vi tänker efter så vet nog de flesta av oss att så är inte fallet. Någon har ju vid ett tillfälle tagit det fotot, skapat den illustrationen, gjort den ikonen osv. men inte för att du eller jag ska använda den. Det är någon som äger den bilden.
För mig personligen tycker jag regelverket är svårast att tolka där de säger att om du tog bilden med din egen kamera (lätt att förstå), ritade eller designade bilden själv (också lätt att förstå) men att den inte får påminna om någon annans design (svårare att tolka) så att det går att misstänka att originalet inte är ditt.
Jag menar, har vi inte alla blivit inspirerade av något vi redan sett? Hur många bilder finns det av t.ex. lutande tornet i Pisa eller ikoner av ett hjärta med ekg-linjer i? Vem äger det?
Ofta kan du ändå använda bilder i utbildningssyfte, och omarbetar du en illustration så att en inte går att känna igen från sitt ursprung så är det också ok. Det allra bästa är ändå att säkerställa att du får använda bilderna du vill. Här har du några idéer om hur du kan hitta bättre royaltyfria foton.
Tips 1
Använd rätt sökord
Precis som i sökningar via Google behöver vi lära oss hur vi ska söka i fotogallerier med royaltyfria bilder. Nyckeln är att lära sig tänka som en fotograf istället för som en bildsökare.
Ett exempel som jag nyligen såg var där sökningen var efter ett tomt galleri för att lägga in egna bilder i. Efter att ha gjort samma sökning fick jag följande resultat. (ps, jag har köpt samtliga bilder).
Lite tråkigt och tomt tyckte jag. Mer miljö och känsla ville jag ha. Nästa sökning blev ”modernt tomt galleri.”
Fortfarande inte riktigt det som jag sökte efter.
Tredje sökningen blev på ”mockup konstgalleri.” Nu började det likna något. Syftet var ju att kunna visa hur en specifik kunds bilder kunde se ut i ett fysiskt galleri.
Mockup gav fler tomma ramar och lite mer miljö – en gnutta atmosfär.
Ofta blir vi alldeles för generella i våra sökningar och får därför resultat som kan användas i alldeles för många olika syften. Dessutom är bilderna ofta använda av andra.
Fotografer beskriver ofta sina bilder mer konkret medan vi ofta söker efter en känsla som t.ex. ”happy family”.
Väljer vi en av bilderna, den här:
Så beskrivs den så här av fotografen: ”Happy loving family. Mother and her daughter child girl playing and hugging on the bed in bedroom.” Ibland beskrivs t.o.m. vilken färgton som finns i bilden, vilket filter som använts och bakgrund som syns. Du måste tänka ett steg till utifrån fotografens perspektiv.
Tips 2
Hoppa över första resultatsidan
Det är lätt att bli avskräckt och sucka tungt när du ser hur många sökalternativ du får. Att ens börja bläddra till sidor längre bak känns jobbigt. Därför väljer vi alldeles för ofta första bästa. Kolla här på ”happy family”:
Drygt 1,6 miljoner alternativa resultat. Det finns ingen möjlighet att scrolla igenom och orkar leta sig fram till ens 700 bilder. Det är därför det är så viktigt att du blir mer specifik i dina sökningar.
De flesta gallerisidorna har någon form av filterfunktion. Så, förutom att du blir duktigare på att beskriva det du söker kan du använda sökfilter. Ungefär som när du söker en resa online, hur många stjärnor ska hotellet ha, ska det finnas pool, vill du ha havsutsikt m.m.
Den plattformen jag använder mest heter 123RF och där finns det möjlighet att välja på relevans, bildtyp, orientering, stil, antal personer, hur ny bilden är m.m.
Med samma sökord: ”happy family” och där jag filtrerade med nyare foton, som har landskapsformat, passande för t.ex. bloggar och med minst fyra personer fick jag ned sökresultatet till 8 704 bilder. Fortfarande många, men betydligt mer överskådligt.
Se sen till att bläddra förbi åtminstone de första resultatsidorna så börjar du snart komma till foton som inte har använts lika mycket av andra.
Tips 3
Använd omvänd bildsökning
De flesta vet att det är olagligt att använda bilder som man har hittat på nätet om man inte har tillstånd. Att googla och sen tro att det bara är att köra för att man tror att ingen kommer på en är banalt. Samtidigt förstår jag att det kan vara otroligt lockande om man har hittat den där perfekta bilden.
Många royaltyfria bildplattformar har vad man kallar omvänd bildsökning. Det betyder helt enkelt att du ”lånar” bilden du hittade en liten stund, klistrar in den eller en webbadress till bilden i plattformens sökfunktion och får upp liknande bilder, eller om du har tur precis samma bild.
Jag tog en av mina egna bilder och klistrade in för att se vad som kunde komma upp som liknande. Det här är min egen bild från Venedig i höstas.
När jag sökte liknande via 123RF hittade jag den här:
Hade jag letat lite till kanske jag hade hittat precis samma vy, men ändå en fullgod ersättare från ursprungsbilden.
Tips 4
Liknande bilder
Många gånger så vill vi att våra bilder ska påminna om varandra för att förstärka varumärket, hålla ihop ett projekt eller finnas med i samma presentation. Det blir annars lätt att bildspråket hoppar från det ena uttryckssättet till det andra. Men du kan se till att få mer konsekvens i dina bilder.
Hitta liknande bilder
Många plattformar har möjlighet att söka på ”liknande bilder”. På det sättet kan du hitta bilder med samma sorts motiv, samma färger eller annat.
Samma serie
På 123RF när jag har gjort ett val kommer bilder i samma serie upp i flödet. På det sättet kan jag hitta bilder som kompletterar, som har en annan vinkel, men är fotograferade vid samma tillfälle.
Samma modell
På många plattformar är det också möjligt att söka på samma modell, dvs att du får samma person som gestaltar dina bilder i olika scenarior. Man får helt enkelt uppfattningen att den här personen är en del av varumärket.
Avslutningsvis
Det finns massor av fantastiska foton därute. Möjligheterna att illustrera ett inlägg på Facebook, din bloggartikel eller hemsida är enorma. Det behöver inte kosta skjortan, även om det ibland är värt priset att vända sig till en fotograf för att få just dina specialanpassade foton.
Tänk på att ständigt fylla på ditt eget fotobibliotek också. Det är ju så lätt idag när vi ständigt bär med oss kameran i mobilen. Kaffekoppen, vårsolen och ett överfullt skrivbord har vi alla mött i vardagen och kan enkelt ha egna foton på.
Med bra foton så stärker du ditt varumärke. Kvalitet ligger inte bara i produkten eller tjänsten du levererar, utan också i hur du framställer ditt varumärke. Gör det bästa du kan och använda de möjligheter som finns.