Den här artikeln var först publicerad den 20 december 2011. Tre år senare och jag tycker fortfarande att innehållet håller. Alltså som företagare, inser jag att mitt varumärke, mina värderingar står sig över tid.
För mig är det viktigt, som ständigt föreläser och undervisar om varumärken. Vikten av att vara autentisk är ett av mina viktigaste budskap.
Visserligen blev julen i år helt annorlunda, eftersom omständigheterna ibland skapar andra förutsättningar. Det betyder bara att det BLEV annorlunda, inte att jag TYCKER annorlunda. Visserligen står gröten på spisen och puttrar nu sedan en timme tillbaka. Det är min uppgift på julaftons morgon.
Här är texten från 2011 i sin helhet:
”I går lade jag ifrån mig boken som skulle kunna ha varit hela julens julläsning. Jag läste klart boken om Steve Jobs. Och jag måste säga att den har varit fascinerande att läsa. Inte alltid enkel att ta sig igenom eftersom vi har slängts fram och tillbaka i tiden. Namnen har varit många och ibland har det känts som om författaren har tagit för givet att vi vet vem det är han skriver om. Amerikaner kanske gör det… Det som har berört mig mest och fått mig att bli så fascinerad är bl.a. följande:
Passion
När du känner dig fullkomligt övertygad om någonting och brinner så att det slår eldslågor ur öronen, då blir du ostoppbar. Det har vi ofta hört – när det gäller idrottsprestationer, men sällan när det gäller näringslivet och företagsledare. Jobs lät aldrig teknikers och ingenjörers ”det går inte” stoppa honom. Han var så fast övertygad om att det skulle gå, det var bara tid som stod mellan honom och målet.Jag älskar julen – i år har det varit mycket runt omkring mig inför julen, jag har helt enkelt inte hunnit med det som jag skulle velat. Men det är ju bara tiden som står mellan mig och julen för att det ska bli som jag vill ha det. Igår satt jag en stund framför brasan och konstaterade att den pyntning och julstämning jag redan hunnit skapa kanske är good enough, eller
Good enough finns inte
Just det ja, jag vill ju ha julen som jag vill ha den. De flesta företagsledare drivs av ekonomiska mål och medel. Det bara ska levereras i tid – för det kostar för mycket att bli sena. Men Jobs tyckte annorlunda. Gör om och gör rätt. Det är fortfarande fel nyans, fel rundning på hörnet eller någon annan detalj som kunde bli lite bättre. Det gjorde också att de allra flesta gånger, om inte för att säga alla – gick han upp med sin Keynotepresentation vid produktlanseringarna och var så stolt som det bara går att vara. För han visste att han hade den bästa produkten som fanns i sin hand.Julgranen brukar vara min stolthet. Varje år har jag minst en ny kula att hänga upp i granen. Det här året höll jag på att bli småsnål och välja en kula som jag inte tyckte lika mycket om på hyllan för den jag ville ha kändes onödigt dyr. Men jag valde den jag ville ha. Jag vet att jag kommer att vara stolt över granen i år också.
Kvalitet och kompetens föder kvalitet och kompetens
Jobs hade en filosofi att bara de allra bästa skulle jobba med honom och Apple. Höll du inte måttet så fick du gå. Det kan låta hårt och känslokallt. Han uppfattades ofta som just det. Men han menade att kompetenta medarbetare uppskattade att arbeta med andra kompetenta medarbetare. Det finns ingenting som skapar så mycket irritation i en organisation som när någon inte gör jobbet. När någon är duktig och det finns andra runt omkring som också har hög standard och gärna lite tävlingsinstinkt skapar det ännu mer nytänkande.Här hemma har jag tonåringar. De bryr sig inte så där jättemycket om min julgran. Jo, egentligen vet jag att de gör det. Framförallt vet jag att de kommer att ta med sig jultraditionerna härifrån in i sina egna hem om ett par år. Jag tycker att det är viktigt med traditioner och vet att de uppskattar julaftonsmorgon när granen är tänd för första gången en kall och mörk decembermorgon. Julklapparna ligger fint upplagda under granen, noggrannt inslagna med matchande papper. Jo, jag är perfektionst när det gäller julen. Men jag kan också konsten att njuta – för just en del av detaljerna gör att jag njuter ännu mer. Som Jobs vid sin keynotepresentation.
Hur ser din jultradition ut?”
Tonåringarna har blivit stora
Mina barn är inte barn längre, de är inte ens tonåringar. Visserligen har de inte egen familj ännu. Men nog går det att se att deras värderingar är färgade av mina. De är inte helt kopierade, men snarlika. Det märks när vi diskuterar politik, ledarskap och ambitioner i livet.
Om deras julgran kommer att se likadan ut som min? Antagligen inte, men den kommer helt klart på något sätt vara en del av deras tradition.
Vi får se om #Blogg24 kommer att bli en del av min tradition. Det här första året har gått till lucka 24 och det finns bara en sak kvar att säga: