Det finns nästan inte en enda affärsrådgivare som kan låta bli att understryka vikten av att sätta tydliga, mätbara, relevanta och attraktiva mål. Allt ska kunna mätas och prickas av.
Har vi gjort rätt saker i rätt tid på rätt sätt och har det gett rätt resultat?
För annars måste vi ändra strategi och taktik. Ju mer jag tänker på det ju mer frustrerad och motvalls blir jag. Jag fungerar nämligen inte alls på samma sätt. Jag vill ha en bild, en vision, en diffus känsla av vad jag skulle kunna tänka mig, kanske, om det är möjligt, och det blir så… Ni märker, vagt, oprecist och helt galet enligt konstens alla regler.
Men det har fungerat hittills, för Nordinspire. Frågan alla förståsigpåare alltid ställer är: Hur vet du att du inte skulle ha kommit längre med tydligare mål? Tja, det vet jag ju inte… Men det vet du ju inte när du sätter mål heller. Var hade du kommit om du hade haft en annan inställning och förhållningssätt?
Under nyårshelgen var jag i Sälen och hade förmånen att få hela dagar helt för mig själv i en stuga när mina vänner var iväg och åkte utför (jag har ett knä som inte håller). När de kom tillbaka var de oroliga hur jag hade haft det? Hade jag saknat dem? Jo, det hade jag väl, men faktum är att jag njöt något så utomordentligt. Det är där och då, jag får tillfälle att reflektera, fundera och kanske t.o.m. planera, eller åtminstone visualisera hur det kommande året ska bli. Och det kommer att bli helt magiskt.
Jag vet och tror att Presentationstekniken – och förmågan att kommunicera – kommer att ta en ännu större plats i vårt utbud. Nästan varje organisation jag möter talar om hur fler i verksamheten måste lära sig att presentera inför en grupp. Ibland har jag förstått att det är nästintill skrämmande vilken nivå en del har som ändå ställer sig där – och tror att de kan. När vi nu också är fler föreläsare har vi möjlighet att leverera dubbelt – fantastiskt helt enkelt. Och i slutet av månaden kommer alla våra öppna kurser vara inbokade… du vill väl vara med?!
Att Sociala Medier – kommer att fortsätta vara på tapeten tar jag för givet. Det händer saker hela tiden, Twitter börjar sätta fart och bloggandet hos många företag börjar bli en viktig källa till varumärkesbyggande. Vi är förbi tjejbloggandet och inne på företagsbloggandet. Men framförallt vill fler och fler företag veta HUR de ska göra, inte bara ATT de ska göra. Och där kommer vi också in.
Till sist – Inspirationföreläsningar – ni vet till KickOffer och liknande. Jo, jag håller med, det har dragits ner på externa föreläsare. Idag är vi så vana vid duktiga inspiratörer, men vi tröttnar också snabbt. Många med heta namn turnerar runt som värsta rockartister och blir till slut uttjatade. Vi tjatar också, till viss del, men framförallt skräddarsyr vi våra presentationer till kund – det hoppas jag ska ge eko på föreläsarhimlen det här året. Vad tror du?
Det här är den bild jag har målat upp. Nej, jag har inget mätbart, dvs hur många av ett specifikt tema, det är bara fingret i luften och känna hur vinden drar. Hur ser din bild ut?