Lyssna på artikeln här:
Snapchat är enligt deras egen beskrivning en app med flera funktioner, vilket vi kan diskutera. Den används för att kommunicera en till en, eller en till några, eller en till alla. Det är framförallt ögonblickshändelser som ska delas. Själva är de noga med att poängtera att det är korta reflektioner av livet som levereras i snapshots. De delas genom en stillbild eller en kort videosnutt som har fått en text tillagd, en emoji eller ett filter för att göra ögonblicket ännu mer personligt och tilltalande.
Det låter bra eller hur? De påstår också att folk delar snapshots när de pendlar med bussen eller tunnelbanan på morgonen, när de sitter i soffan på kvällen och allt där emellan. Vissa snaps påstås vara helt galna, andra mer vardagliga men alla är personliga.
Snapchat understryker att de tror på integritet, på personliga samtal som sker obevakat av andra. Så fungerar det ju i verkligheten så då tycker de att det borde vara så mobilt också. (Själv funderar jag på vad det är för fel med att använda mobilen som en telefon, då blir det också personligt och obevakat?)
Deras fokus är att allt raderas så snart mottagaren öppnat och tagit del av meddelandet. Det är meddelanden som ska vara kortlivade, finnas bara för stunden.
Din Story
Under tidens gång har Snapchat utvecklat konceptet och nu finns också dina Stories – under story kan du spara inlägg som finns kvar för vem som helst att se i upp till 24 timmar. Under den tidsperioden kan du titta på samma inlägg igen och igen.
Det är också så att alla dina stories fångas upp till ett paket av berättelser. De blandas inte med andras inlägg för den som vill titta på dem, utan sorteras under dig som avsändare. På det sättet blir det en fortsättning från en story till en annan. Om du missat din väns stories under en dag kan du ändå titta igenom hela serien under given 24-timmarsperiod.
Funktionen introducerades under 2013 och är säkerligen en anledning till att företag ser fler möjligheter än de tidigare korta 10-sekunderssekvenserna. Plötsligt finns det möjlighet att berätta en hel serie av korta händelser.
Discover är den nya upptäckten
Förra året, 2015, introducerades Discover som enligt en del tog Snapchat till ytterligare en nivå. Jag sa i mitt förra inlägg att Snapchat var lika för alla och inte hade inlägg som var promotade. Det stämmer till viss del. Discover är mediebolag som alla publicerar klickbara innehåll och förstås har fått betala för att finnas under Discoverknappen.
Hittar du ett inlägg här som du gillar kan du spara det till senare eller direkt skicka det vidare som en snap till en vän. Men det är ännu bara från ett fåtal privilegierade producenter.
Vad ska företag använda Snapchat till?
Precis som med andra Sociala Mediekanaler är det en del saker som passar bättre för just den här kanalen än annat. Jag inser att det finns fler förslag än de jag ger dig här… men det ger dig en idé om hur det skulle kunna användas.
Bakom kulisserna
Eftersom hela konceptet är här och nu, lite VIP, bara för den invigde passar bakom kulisserna ypperligt bra. Vad händer egentligen i fikarummet eller bakom receptionsdisken? Eller för den delen när jag har lämnat bilen på verkstaden, hur tar de omhand om min lilla pärla? Hur snabbt kan de egentligen byta scenkostym mellan akterna? Vilken hemlig ingrediens är det i dressingen till signatursalladen?
Dela med dig av företagskulturen och lite mer så kan det verkligen locka till engagemang och fler som följer varumärket med stort intresse.
Dela rabatter, kuponger och tävlingar
Alla älskar en god affär. Snapchat fungerar alldeles ypperligt för att belöna följare som håller sig uppdaterade och aktuella. Fredagens Fräcka… eller Tisdagens Tips… kanske kan vara något. Ju mer kreativ du är, ju mer får du dina följare att hålla sig alerta.
Men frågan är, vad behöver de göra i gengäld för att dra nytta av ditt erbjudande?
Ge bort exklusivt VIP-material
Visst känns det bra om vi känner oss lite extra insatta, extra omhändertagna, extra allt? Vad är det du kan berätta som inte riktigt alla behöver veta än. Men… för att skapa nyfikenhet kan du läcka det till några invigda… dina VIP-följare på Snapchat.
Ta med dem på ditt live-evenemang
Ja, jag menar det. Även om det bara är korta snapshots av helheten. Blixtbilder av kändisen som gick förbi… bilden på förrätten som serveras på banketten… ni vet, här och nu.
Jag tror absolut att Snapchat kan skapa massor av engagemang och säkerligen nå en ny publik som företag annars inte har åtkomst till. Frågan är om det är din målgrupp. Det finns också en del saker att vara uppmärksam på. T.ex:
Du kan inte ta tillbaka det du har skickat iväg. Det finns ingen möjlighet att redigera något som blev fel. I värsta fall kommer det ju att leva i 24 timmar, det kan vara långt nog.
Just nu går det inte att driva trafik från dina inlägg till en given sida. Därför är det fortfarande svårt att se hur du ska få in dina prospekts i säljtratten, hur du ska få till en konvertering, ett köp.
Som marknadsförare kämpar jag med att förstå varför jag ska lägga tid och energi på en plattform som är byggd runt meddelanden som ska förstöras – det känns mer som något tonåringar gör för att dölja för föräldrarna vad de pratar om. Men ändå… det finns något spännande där.
Extremt snabb tillväxt
100 miljoner aktiva användare och 7 miljarder visningar dagligen (ja, jag skrev miljarder och jag skrev dagligen!) Användargruppen är 20- till 25-åringar som lägger ner i medeltal 30 minuter om dagen på Snapchat. Som sagt, det finns något där.
Det är helt enkelt för bra för ett företag som har den målgruppen att ignorera.
Jag tänker också att vi måste se lite annorlunda på Snapchat, som en extra kick i arbetet att stärka ett varumärke. Det är inte som att besöka hemsidan eller att gå in på flaggskeppsbutiken.
[Tweet ”Snapchat är bara ett smakprov, en möjlighet att väcka nyfikenhet, en chans att överraska.”]
För den som tar del av korta, intensiva ögonblickshändelser skapar det en känsla av brådska. Om du hittar något som ett varumärke har delat med sig bland sina stories har du bara 24 timmar eller mindre på dig att visa dina vänner samma sak. Ni vet ju hur det är med erbjudanden som är tidsbegränsade – ”one time only” typ.
Hur tjänar Snapchat pengar?
Den 16 januari i år stängde de tjänsten där du kunde köpa filter, roliga tillbehör som förändrade dina filmer och bilder. Nu har de istället tio fria linser dagligen och sponsrade linser. Gatorade sponsrade en lins under Super Bowl… med tanke på att det genererade mer än 100 miljoner visningar var det säkert värt priset på upp mot en halv miljon dollar.
Att betala mindre än en halv dollar per mottagare är helt klart en bra affär.
Det finns också möjlighet för företag att köpa Geo-filter. För privatpersoner är det gratis, men vill du ha din logo, eventnamn eller annat så kostar det pengar. För ett företag som vet att det kommer att snapchattas mycket under ett event kan det med säkerhet vara värt att investera några dollar. Jag provade för att se vad det skulle kosta för mig… Valde jag kvarteret där jag bor här i USA skulle jag få betala knappt 80 USD för en månads användande.
Jag tog för givet att namnet Geo-filter också förklarade vad det betyder, men jag kan förstås vara tydligare. Som det antyder handlar det om geografi. Du ringar in ett område på en karta där filtret är tillgängligt. Snapshattar du utanför området kan du helt enkelt inte lägga filtret på dina inägg.
För företag kan du ringa in 5 000 000 sqfeet – vilket är mindre än 0,5km2. Inte speciellt stort alltså, men kan räcka för en konferensanläggning eller liknande. Visst finns det möjlighet att använda det för en konferens, frågan är om tillräckligt många konferensdeltagare är på Snapchat än. Sannolikheten är nog större att ett geofilter används flitigt på en rockkonsert eller en festival.
Snapchat och framtiden
Fortfarande är funktionerna för att skapa innehåll relativt grundläggande och nästan lite barnsligt opolerade. Facebook började med enkel text följt av bilder, sen video och nu livesändningar. Snapchat måste utveckla sin plattform för att fortsätta vara attraktiv.
Det går alltid att fantisera hur framtiden kan bli. Jag har ingen aning. Men en funktion som är inbyggd i Snapchat är scanningsfunktionen. Genom att hålla kameran framför en av dina vänners personliga Snapchatlogo – den fungerar då som en QR-kod och du får direkt lägga till vännen konto som en kontakt.
Tänk om du kunde scanna produkter i realtid genom Snapchat, innan du bestämmer dig för att köpa. Föreställ dig att du tar en selfie med ett klädesplagg som du just provar. Tänk om dina vänner kunde köpa samma skjorta bara genom ett klick.
Visste du att du kan göra videosamtal med en av dina kontakter på Snapchat, ungefär som FaceTime eller videosamtal på Facebook. Det är helt klart en gömd och glömd funktion som väldigt få använder, än så länge. Personligen använder jag FaceTime flera gånger i veckan, ibland får Facebooksamtalen ersätta, om den jag vill ha kontakt med inte har FaceTime. Nu får jag ytterligare en kanal att kunna se den jag talar med.
Tänk om företag började använda Snapchat för kundtjänst – försäkringsbolag t.ex. som genast kan se att om den skada som uppstått är något som de kan ge täckning för. Bäst av allt, alla dessa meddelande skulle bli konfidentiella, eftersom de raderas på en gång.
Utmaningen är väl att undvika att det blir ett nytt Myspace som ungdomar flyr från när det fylls med för mycket spam, reklam och ovidkommande meddelanden.
Avslutningsvis, hur milleniumgeneration gör
Jag har sett ungdomar med lätthet läsa och svara på 40 meddelanden på under en minut. Jag skojar inte, det går med vindens hastighet. Oftast är det en selfie, med ett filter och en lämplig emoji. De skickar känslor och åsikter utan att egentligen säga något, det är som att läsa kroppsspråk.
Tonåringarna skummar igenom sitt flöde så snabbt att de knappt hinner titta på alla. Det är deras snaps, snabba ögonblick och de har dem med sig hela tiden.
En tjej som jag talade med berättade att hon blev trött på oss vuxna som gjorde våra stories, dvs. lade upp flera filmer efter varandra för att kunna visa upp en längre berättelse. Enligt henne var det ett no no! En, 1, film ska det vara, inget mer. För att visa att du verkligen vet vad du håller på med – ta en screenshot av en snap som du får, gör om den du fått och skicka tillbaka… då är du på G.
Om du behöver mer utrymme för text, öppna upp ”notes” på din dator, tryck på enter flera gånger, kopiera och klistra in i din textbox i Snapchat… då får du möjlighet till mer textutrymme.
Svart och vitt som filter hittar du om du drar ditt finger ner från färgpaletten för svart och upp till det högra hörnet för vitt. Små tips som tonåringarna vet utan att ha läst på. Eftersom de verkar har omåttligt med tid att tillbringa på Snapchat och omättliga när det gäller att hitta på nytt känner jag mig besegrad.
Du kan lätt se om någon är en avancerad Snapchattare genom att titta på siffran som står bakom själva användarnamnet, den avgör inte hur många inlägg du har gjort, utan det är en poäng över hur ”bra” du är. Det är ett poängsystem som bestäms utifrån hur många snaps du har skickat och tagit emot såväl som hur ofta du publicera något eller tittar på andras stories.
Det är det med en stor suck som jag inser att jag kan bara bli en måttlig användare. Min poäng är knappt noterbar, men jag checkar ut härifrån nu och träder in i Snapchatriket för att se om jag kan lära mig lite mer. 🙂 Over and out!
#wanted, #inspire, #härvarande, #nyfiken