Tja – vad är det egentligen som definierar ett varumärke? Egentligen tre saker, vad du faktiskt är, hur du vill uppfattas och hur du uppfattas.
Profil
Vi har alla en bild av hur vi vill bli uppfattade. Därav de plutande munnarna och poserande selfisarna. En del av oss kanske har gett upp och har ingen klar bild av vad vi vill att andra ska tycka om oss. De flesta av oss vill bli omtyckta och uppskattade för den vi är. Men ett fåtal av oss har en uttalad bild av vilka adjektiv vi vill bli beskrivna med.
De av oss som vet har ett lättare arbete att också bli uppfattade på det sättet. Det kan vara som en person som alltid ställer upp, den bästa partytrubaduren i staden, den mest rättvisa ledaren i klubben eller något annat. Genom att ha en tydlig bild av vad du själv vill blir det också lättare att agera för att uppnå det.
Företag definierar sig genom sin grafiska profil. Färger, formspråk och den personal de anställer, hur de svarar i telefon etc. Som enskild individ är vi sällan så genomtänkta. Men visst vet du också någon som genom sitt yttre uttrycker sig mer tydlig än andra. Jag har t.ex. en vän som alltid vill ha en bröstficka på sina skjortor; för att det är så bra att ha sin penna i. Små saker som till slut definierar en del av dig som individ.
Identitet
Det är ju nu inte säkert att jag ännu har blivit den mest omtalade partytrubaduren i stan eller att jag alltid orkar vara den som alltid ställer upp, eller att jag har varit i klubben tillräckligt länge eller …. och det kan vara så att jag faktiskt mellan varven agerar på ett sätt som jag egentligen inte gillar själv.
Identiteten är ju den som du egentligen är. Och jag antar att det är fler än jag som ibland allvarligt funderar på vem vi är och varför jag har blivit den jag är. Ryggsäcken vi bär på är olika tung för oss alla. Den definierar oss och håller oss ibland tillbaka. Men den är en del av bagaget. Det betyder ju inte att jag inte kan ha en kompass, en vilja, en vision av vem jag vill vara i framtiden.
Image
I betraktarens ögon är det inte säkert att det är samma bild som din profil eller ens som din identitet. Alla signaler som du skickar och betraktarens egna erfarenheter och ryggsäckar avgör hur den bilden ter sig. Den kan vara skarp och kantig eller suddig och otydlig. Ju mer du är i synk med dig själv och det du vill – ju fler signaler du skickar desto större är chansen att den stämmer även i betraktarens ögon.
Det här fungerar i företagsvärlden – och mina vänner, det är likadant oss människor mellan. Vi ger våra vänner, våra bekanta och tillfälliga möten epitet på några sekunder. Ibland tar det tid att justera bilden ibland kan den finjusteras på några minuter.
Det vi ser, det vi säger och det vi gör
Det första vi ser är alltid det som möter ögonen. Det kan vara de foton som du väljer att publicera av dig själv på dina sociala mediekanaler, eller i ett personligt möte. Det kan också vara den hatt du valde att sätta på dig idag eller bilen du parkera utanför huset du besöker.
Sedan möts vi alltid av det du säger eller i den digitala världen det du skriver. Dina ord räcker långt. Om du hävdar att du är en fantastisk trubadur vill jag ju gärna tro dig. Sannolikt blir jag både imponerad och avundsjuk eftersom jag gärna skulle ha velat kunna både spela och sjunga. Hävdar du att du är duktig på något eller att du inte kan något tror jag på dig. Tills… du börjar agera.
För sist, men absolut inte minst möts vi av agerandet. Är du så duktiga trubadur som du sa… eller allra helst, ännu bättre – så blir bilden komplett. Det stämmer och du blir trovärdig. Jag å min sida, kommer med glädje att rekommendera dig till fester och partyn i min närhet. För ditt varumärke som stadens bästa partytrubadur kan jag skriva under på. Och i mitt varumärke, vill jag vara generös, ärlig och nätverkande – därför stämmer det med att jag gärna rekommenderar vidare.
I min värld är vi alla varumärken, och det är inte något dåligt. Du skulle kunna byta ut ordet mot något annat, en personlighet, en unik individ eller en attityd kanske. Men de signaler du skickar kommer alltid att ge avtryck. Och andra kommer alltid att reagera på dig på ett eller annat sätt.
Hur jag vill bli uppfattad? Tja, så här kanske:
Intressant läsning. Intressant hur vi tror att bilden av oss är och hur andra uppfattar oss:)
Faktum är att det är gammal kunskap i ny förpackning och med modernare språkbruk. Det kommer från de gamla grekerna och kunskap i retorik – så det är verkligen något som vi har burit med oss genom många, många år.
Mycket intressant! Det är tankar jag har när jag skriver min nystartade blogg. Vad vill jag skriva, vad vill folk läsa och vad tycker läsarna om det jag faktiskt skriver?
Samtidigt – vad vill du att de ska tänka, tycka och känna när de har läst dina inlägg. Vad är det du vill förmedla? Kanske ännu viktigare än vad de vill ha ut – bara tänker högt. 🙂
Riktigt intressant läsning.
Jag upplever att jag i omgångar vet vem jag är och vart jag är på väg. Andra gånger famlar jag för att sedan fortsätta igen. Det är väl så livet är? Ibland skulle jag vilja vara en fluga på väggen och få höra hur jag uppfattas.
Flugan på väggen kan jag känna igen. Och ibland skulle jag inte vilja veta vad andra tycker. För samtidigt är det skrämmande, tänk om de inte tycker om mig? 🙂
Du e klockren som alltid Lena!
Sånt här borde alla i skolan tvingas att läsa och lära sig. Och även om de gjorde eller gör det, så är det många många som inte förstår innebörden förrän flera år senare. Det är sånt här som jag försöker förklara för min nioåriga dotter – hur vill du uppfattas av andra (kaxig, snäll, hjälpsam….), för att framför allt: vad vill du ha tillbaka av de som är runtomkring dig? Man är alltid ”sitt varumärke”! 🙂
Stor kram till dig!
Tack vännen. uppskattar att du läser och kommenterar. Vi ses om en vecka
Självklart får du använda mitt Twitter-exempel 😉
Jag tror på love and share <3
Lycka till med ditt intressanta arbete.
//Linda
tackar!