Vet du att dela med sig av innehåll på Sociala Medier är en mycket värdefull handling. Det är personligt, intimt och en viktig signal. Det är långt ifrån trivialt att dela med sig till vänner och bekanta. New York Times gjorde en undersökning som visar de fem viktigaste anledningarna till att vi delar med oss:
1 – Vi vill vara till nytta
Över 90% av deltagarna i undersökningen sa att de noga tänker till på hur informationen som de delar med sig av kan vara till nytta för andra. Det kan förstås också vara till glädje, vilket gör att underhållande inlägg också hamnar här.
2 – Vi vill definiera vem vi är
Närmare 70% menar att genom att dela med sig av valda inlägg visar vi också vad vi själva står för och vem vi är. Vi vill visa vad vi står för, vad vi är intresserad av och vilka värderingar vi stödjer.
3 – Vi vill ta hand om vårt nätverk
Genom att dela med oss av innehåll anknyter vi till våra närmaste – familj, vänner, bekanta och kollegor. Det kan vara för att vi befinner oss för långt ifrån varandra geografiskt, men ändå vill hålla oss uppdaterade, eller bara för att visa att vi tycker och tänker lika. Men det handlar också om att hitta nya kontakter som har liknande intressen och åsikter.
4 – Självuppfyllelse
Genom att dela med oss upplever vi att vi är med involverade i världen som helhet. Vi ser vad som är aktuellt i världen och vi deltar i den politiska debatten. Genom att få uppskattning, kommentarer och delningar känner vi oss betydelsefulla.
5 – För att sprida information om specifika frågor eller varumärken
Över 80% av deltagarna menar att de delar med sig för att sprida kunskap om en specifik fråga eller en idé som de tror på.
Majoriteten av de som finns på Sociala Medier är passiva informationskonsumenter och delar högst sällan vidare något i sina nätverk. I praktiken skulle vi kunna säga att vi helt enkelt inte vill dela med oss av det mesta av det innehåll som finns där ute.
Tänk om det är så att en stor del av delandet vi gör grundar sig i en relation – till den som har producerat innehållet från början, till ämnet i sig eller till ett varumärke. Att dela med sig kan vara ett tecken på omtanke och en reflektion på vilka vi själva är.
Det handlar inte om att skaffa trafik till din hemsida. Faktum är att kan du få någon att dela ditt innehåll kan du också räkna med att de har tagit till sig ditt innehåll betydligt mer djupgående och insiktsfullt. Delandet har mycket större påverkan än vi kanske tror.
Ibland blir ett inlägg stort och delas i hundratusentals av anledningar som bara är tur. (eller otur) Men få av oss som verkligen vill göra ett avtryck kan förlita oss på bara tur.
För mig har tanken på innehåll förändrats och fördjupats efter Social Media Market World i San Diego för någon vecka sedan. Den som gjorde störst intryck på mig var Mark Shaefer som med stor ödmjukhet delade med sig av sin erfarenhet. De här tankarna kommer i stort sett från hans föredrag om vad som kommer efter Sociala Medier och hans bok The Content Code.