…det är frågan. Eller kanske inte. Jag har följt debatten och skriverierna om EU-valet hemma i Sverige. Här i USA är det fullt av kampanjer för guvernörs- och senatorsval. Några TV-sända debatter från lokala val har jag inte sett till. Här fungerar det annorlunda. Här är det fortfarande walk the talk som gäller – eller iaf drive the talk.
I de allra flesta fall står det bara ett namn på skylten, och många, många är som ni kan se, i samma färger som den amerikanska flaggan. Några sticker ut, men inte speciellt mycket.
Idag när vi var ute på vägarna så stod t.o.m. en av kandidaterna längs vägkanten i finbyxor, skjorta och slips och vinkade till alla förbipasserande. Bara det, inget annat, vinkade… precis bredvid sin egen skylt förstås.
Jag kan alldeles för lite om valprocessen i USA för att förstå hur de tänker när alla dessa skyltar kantar vägarna. Visserligen brukar det se ungefär likadant ut i slutspurten inför valet i Sverige också. Men det känns så oerhört gammalmodigt och knappast speciellt givande. Eller…? Har jag missat något?
Tjata, tjata, tjata
När Obama vann för första gången så var det solklart att han vann för att hans korta och kärnfulla budskap var så enkelt: Yes we can! Än idag är det lätt att komma ihåg hans valslogan. Hur jag än söker i mitt minne kan jag inte komma ihåg en enda annan valslogan för en amerikansk president. Den här var talande och rakt på. Och vi hörde den igen och igen och igen.
Vi säger alltid att du kan inte annonsera en gång, för det är samma sak som inte annonsera alls. Du måste göra det flera gånger för att nöta in budskapet. Och eftersom våra vänner amerikanerna är bilburna kanske det ändå är bäst att finnas där invånarna finns, på vägarna. I farten hinner vi inte uppfatta mycket, möjligtvis ett namn. Väl i vallokalen, vad kommer jag ihåg? Eller åtminstone vad känner jag igen?
När innehållet har tappat betydelse
Jag måste villigt erkänna att jag ofta väljer nya vinsorter efter etiketten och flaskan. Ser det ut som ett vin jag smakat tidigare, som om det kommer från en vingård med anor och omsorg? Och boendes i ett nytt land är det för den delen inte bara vin som väljs utifrån förpackning. Hur väljer jag tvättmedel, smör och salta kex? Hur väljer jag en ny frisör eller en optiker? Från det visuella.
Ibland spelar det första intrycket och hur många gånger du får exponering större roll än innehållet. Tänk på det när du vill nå ut till en större publik.
- Enkelt
- Ofta
- Snygg layout
Så enkelt kan det vara!