Copyright : Elizabeth Crego

 

Varför skapar du egentligen det innehåll som du gör? Har du på riktigt ställt dig frågan och fått ett tydligt och konkret svar? Vad är främsta anledningen till att du publicerar innehåll?

Om du nu vet precis varför och vad, vet du också om det ger det resultat som du önskar? Målet är ibland att publicera ex antal inlägg/tid – men vad ger det då?

 

Hur vet jag att det har gett resultat?

Först måste du förstås kunna göra någon form av mätning. Bestäm dig för vad det är du ska mäta. Därefter ser du till att du börjar ha koll.

Har du använt Google Analytics någon gång? Jag tänkte att jag skulle kliva över den där höga tröskeln och göra ett försök. Häng med mig på min väg att sätta nya mål.

Först – logga in på ditt Googlekonto, gå till analytics.google.com. Leta reda på konverteringar och mål och skapa ett nytt mål. Det är ju rätt lämpligt att namnge målet på ett sätt som gör att du vet vad det är du mäter. I det här fallet borde det ju rimligtvis vara samma sak som din främsta anledning till att du producerar innehåll.

För enkelhetens skull väljer jag att mäta hur många som besöker hemsidan och tittar in på fler sidor än bara förstasidan. Men jag vill ju göra det enkelt för mig att ta reda på hur min mätning går. Därför tänkte jag att det kan vara bra att ha en ”anpassad rapport”. Jag kallar rapporten ”Besöker mer än en sida, mål#1”.

Nyfikenhetsbesöken är inte det som är viktigast för mig. Jag vill framförallt att du och fler med dig ska läsa mina artiklar. Både för att jag vill dela med mig men också för att du ska veta att jag gillar det jag jobbar med och kan en hel del. Så ett bättre mätetal hade antagligen varit att mäta någon speciell artikel och se hur länge de som besöker artikeln stannar. Det tar ju några minuter att läsa igenom en sån här text.

Jag gör ett sådant mål också. 🙂

Om du som jag ha förstått att produktion av innehåll är viktigt, så håller iallafall jag på att inse vikten av att veta vilken sorts innehåll som fungerar. Det svåra är att välja ut hur jag ska mäta och vad jag ska mäta.

När du väl satt upp dina mätetal och skapat mål i analytics är du en bit på väg. Nu får tiden arbeta för dig. Efter ett par månader börjar du se trender och förstå vad som händer på dina sidor. Då är det dags att sätta upp ännu tydligare mål. Vad vill du se för förändring det närmaste halvåret?

För att skapa bra innehåll krävs det förstås också en plan, en process att följa, ett arbetssätt som fungerar. Om ni är fler som jobbar tillsammans är det ännu viktigare att ni förstår hur och varför och följer samma plan.

Frågan är vem är det som ska ta fram planen och vad är det som ska ingå i den?

Det är klart att strategier och planer kan se olika ut från företag till företag. Det finns liksom ingen lag för hur det måste se ut. Men några saker är bra att ha koll på.

Marknadsstrategi
Helheten, inte bara digitala kanaler. Målgrupp, budskap, varumärke och vilka mål som ska uppnås.

Innehållsstrategi
Vilket innehåll och kanaler svarar mot marknadsstrategin.

Idéer
Vad säger målgruppen att de vill ha? Vilka unika vinklar kan vi använda? Vilka berättelser kan vi använda?

Produktion
Designa, skriv, spela in, producera… Skapa innehållet.

Redigera
Titta igenom om det som är producerat stämmer med planen och målen som är satta. Men kontrollera också språk, grammatik m.m.

Promota
Nu när allt är klart och förhoppningsvis publicerat, hur sprider du ditt innehåll? Hur gör du reklam och visar upp allt det där som nu alla borde ta del av?

Hantera
Förhoppningsvis skapar ditt innehåll engagemang. Hur tar du hand om alla frågor, tummar upp, delningar och kommentarer? Vem svarar och håller koll?

Analysera
Till sist, där vi började… hur mäter du nu ditt resultat? Förutom att du har satt mål, har du skapat förutsättningar för att mäta din framgång? Vem tittar på siffrorna, sammanställer och analyser vad siffrorna betyder?

Om du tänker på alla som finns i din organisation, vem är som klippt och skuren för respektive uppgift? Tänk på att det är uppgifter, inte nödvändigtvis en person för var och en av dem. Någon kan göra fler saker, eller t.o.m. allt, beroende på omfattning.

När du blir riktigt varm i kläderna och börjar få en uppfattning om omfattning kan det vara lämpligt att till nästa säsong också ta med hur mycket tid varje moment kräver. Då blir planen ännu mer mätbar.

Föreställ dig nu att ni har en process som fungerar. Det krävs fortfarande tid och tanke för att ständigt fylla på med nytt innehåll. Bjud in ditt team eller några kollegor för att spåna fram tio nya idéer att arbeta vidare med. Har du fått koll på dina mätningar har du säkert också vetskap nu om vilken sorts innehåll som fungerar bäst.

 

Så här kan ett möte vara upplagt:

10 minuter frenetiskt idéskapande
Låt varje mötesdeltagare skriva en lista med idéer som i det här stadiet varken bedöms som bra eller dåliga.

10 minuter för att lista alla bra idéer
Nu gäller det att göra en första bedömning av vad som kan vara bra idéer och vilka som genast kan gå i papperskorgen. Be alla att ge vara och en av idéerna en bedömning från 1 till 3, där en 3:a definitivt kommer att hjälpa er att nå de definierade målen.

10 minuter för att prioritera de bäst betygsatta idéerna
Titta igenom och fundera på vilka som är unika idéer, stämmer bäst med målgruppens förväntningar, understryker era expertområden och är liknande annat innehåll som har varit uppskattat tidigare. Målet är förstås att hitta idéer som är bäst på alla plan.

När det är gjort gäller det att plocka in idéerna i era publiceringskalendrar. När ska ett utkast vara klart? När ska revideringar och formgivning vara klart och när ska det publiceras?

Problemet blir när det inte finns någon som är ansvarig för respektive fas i produktionen och datumet inte är fastställt. När du vet vad som ska göras när, så är sannolikheten större att det blir gjort.

Oavsett om det är en bloggartikel, e-bok, webinar, pod eller något annat, så underlättar det om det finns riktlinjer för hur ni tänker runt framtagning av innehållet. Men också vad precis det är som ska göras. Det är ju egentligen så enkelt.

Därmed vet ni också vad innehållet ska generera för mål. Kanske det finns anledning att skapa ett Analyticsmål för just det innehållet. Är det en tidlöst innehåll som kan hålla över tiden eller är det ett som är aktuellt nu, det skapar också olika mål.

Det viktiga är att du börjar för att kunna göra bättre i morgon.

Lycka till.

%d bloggare gillar detta: