För snart ett år sen var jag i San Diego och på Social Media Marketing World – en sanslöst bra konferens som gav mig förutom insikt och kunskap en massa bra kontakter över hela världen. Flera av mina kontakter jobbar precis som jag, som konsult och expert inom marknadsföring och sociala medier. Visserligen är vi spridda från Australien till USA och i ett flertal länder runtom i Europa. Men det spelar ingen roll, det är samma regler som gäller online i vår globala värld. Kanske det är så att jag har mer nytta av dem än de har av mig, av den enkla anledningen att jag skriver på svenska och flera av de andra är engelsktalande. Jag deltar ändå med kommentarer, idéer och glada tillrop. Jag prenumererar på flera av deras nyhetsbrev och läser deras bloggar samt är vän både på Facebook, LinkedIn och Twitter. Avstånd spelar ingen roll. I morse fick jag en idé från en av mina bättre kontakter Yvonne Radley som driver det egna företaget Big Me Up Media. Som fd. journalist är hon expert på att få redaktionellt utrymme. Hon har valt att nischa in sig på fittnessbranschen. Ett mycket smart drag skulle det visa sig. I ett enkla utskick via e-post skriver hon personligt men ändå innehållsrikt. Varje gång har hon något som är lätt att omvandla direkt i praktiken. Det är aldrig pushigt och det är alltid med glimten i ögat.
Just nu skapar nyfikenhet!
Den här gången handlade det om att lägga till en flik på hemsidan. Och det har jag gjort. Den heter Just Nu, eller i engelsk variant: Now. Jag snodde genast idén för jag tycker att den är briljant. Yvonne ger förslag på vad du kan använda den till, här kommer de:
- Du kanske håller på att lansera ett online-program som du vill skapa intresse för
- Kanske du håller på att förbereda för en mässa som ni ska delta på
- Möjligtvis har du blivit inbjuden som keynotetalare på ett större event
- Du har ett webbinar som du vill att alla besökare ska anmäla sig till
- Du genomför en marknadsundersökning och behöver fler som svarar
- En av dina kunder har något spännande på gång som du är delaktig i
- Ditt Instagramkonto behöver fler följare så du gör reklam för det
Oavsett, idéerna är oändliga. Märk väl, det är inte gamla tiders nyheter där företag bara publicerar när de fått en ny order. Den här sidan kan vara en del i ditt varumärkesbyggande. Vad är det du vill att folk ska veta att du gör som de inte vet nu? För erkänn, en flik som det står Just Nu låter rätt spännande, eller hur? För att säkerställa att jag fortsätter att nätverka med rätt kompetens har jag anmält till samma konferens i år igen. Jag längtar, inte bara för att San Diego är en underbar stad, utanför att konferensen var helt sanslöst bra, jag lärde mig så otroligt mycket bra. Den kunskap som jag har fått med mig är ovärderlig. När och var ska du branschnätverka nästa gång? Vem vet, kanske det är någon därborta i Sverige som vill följa med mig. Här är länken till Social Media Marketing World.