Jag är fascinerad över att det fortfarande pågår en så aktiv diskussion om att det som händer i Sociala Medier händer inte i verkligheten, att de som vet bättre lägger ner tid på riktiga aktiviteter. Ändå så är det aktivitet som räknas på alla sociala kanaler. Det är gillaklickningar, kommentarer, publicerade inlägg, delning av länkar och bilder eller filmer som räknas. En användare som på något sätt är aktiv på din företagssida på Facebook påverkar till att ranka den sidan högre i Facebooks sökmotor och avslutningsvis rankar din sida högre i alla sökmotorer. Det är helt enkelt aktivitet som räknas.
Aktivitet som beror på att du har tillräckligt bra innehåll för att andra ska vilja dela med sig. Hur kan du veta vad du ska skriva för att få aktivitet? Det är det som just nu är den stora frågan. Vi ser en stor ökning just nu på innehåll där du uppmanas att delta aktivt genom att gilla ett foto eller dela ett inlägg och därmed få chans att vara med i en utlottning eller liknande. Risken finns väl att antingen Facebook sätter stopp för den här sortens aktiviteter eller att vi blir så trötta på alla uppmaningar att vi helt enkelt blockerar den användaren eller hoppar av gilla-sidan. Ibland kanske det kan vara bra att låta bli – att låta innehållet i sig själv tala tillräckligt till de som vill lyssna.
Nästa alla föreläsare eller bloggar som jag lyssnar på och följer som handlar om Sociala Medier uppmanar just till att se över innehållet. Men väldigt få ger konkreta exempel på vad det kan vara. Och ärligt talat, vem vet vad det är som slår? Det är väl som den ”gamla traditionella” marknadsföringen, hälften är bra och hälften är dåligt, och ingen vet från början vilken halva som är vilken. Du vet helt enkelt inte, för det ligger alltid i mottagarens händer. Du har helt enkelt förlorat makten och kontrollen över vem som tar emot och hur de hanterar informationen. På gott och ont.
För varje gång som du kan få en av dina följare att göra ett inlägg eller en kommentar så syns den aktiviteten på den personens vänners nyhetsflöde, och utökar därmed din potentiella publik, följarskara och möjliga kunder. Men innhållet indexeras också – vilket betyder att sökmotorerna letar efter nyckelord – och din relevans ökar ju mer av innehållet som stämmer med den beskrivning du har gett. Precis som med din hemsida gäller det att ge sökmotorerna det dem vill ha.
Men framförallt handlar det om att aktivitet på dina sidor vittnar om att du har hög kvalitet på det som du publicerar, eftersom många väljer att delta aktivt – eller åtminstone är det så vår virtuella värld tolkar det. Precis som med länkar till och från hemsidor. Ju fler länkar du har, desto högre rankas du. Men jag tänkte jag skulle föra en diskussion framöver vad som faktiskt räknas och rankas som bra innehåll – i nästa blogg – du får helt enkelt ha tålamod… 🙂