Av återkopplingarna jag har fått på de senaste inläggen inser jag att det är svårt att få till ett språk och en röst på nätet som blir just så personlig och unik som vi skulle önska. Alla vi som bloggar vill skriva på ett sätt som gör att vi blir lästa och uppskattade. Men hur gör jag det? Vad är det egentligen jag behöver tänka på?
Din bloggröst eller digitala röst är ju inte något som du kan spåra och mäta. Din röst är mer än så. Men du kan öva och bli bättre och framförallt bli nöjdare. Först tänkte jag ge er en bild av vad jag tänker ingår i den digitala rösten.
Karaktär
Oftast när en reklambyrå får i uppdrag att ta fram en ny grafisk plattform eller en ny hemsida skapar de en persona eller karaktär, för att veta vem det är som är urtypen för att ta emot budskapen. Jag tänker mer utifrån vem jag som leverantör ska uppfattas som. Och som bloggare blir det ännu mer tydligt. Hur vill jag uppfattas?
Språk
Hur är språket, vilken sorts ord använder du? Är det mycket fackspråk från din verksamhet, använder du många adjektiv för att beskriva och skapa en känsla. Eller är du korthuggen och kanske t.o.m. skriver ofullständiga meningar?
Blir språket för svårt för läsarna att hänga med i kanske du förlorar några följare, men å andra sidan är det en företagsblogg kanske det är mer viktigt att det är ”rätt” personer som följer, dvs de som redan är bekanta med språkbruket och benämningar du använder.
Anledning
Varför har du valt att skriva om det du gör? I den klassiska retoriken talar vi om att det egentligen bara finns tre anledningar till att hålla tal. Antingen vill du utbilda och informera om något, eller också underhålla och roa, här ingår också inspirera. Eller också vill du övertyga och påverka. I det ingår allt som har med försäljning att göra men också när du har en åsikt som du vill synliggöra och skapa opinion runt. Vad vill du med din blogg?
Ton
Vilken känsla vill du skapa, vad är det för tonläge du väljer att ha?
Tillsammans bildar de här fyra olika aspekterna din digitala röst, eller ditt varumärke på nätet. Och faktum är att din röst spelar roll på Sociala Medier. Det är klart att du vill ha en massa följare och trafik till din hemsida. Men åtminstone jag uppskattar mer när jag får återkoppling i en kommentar än att jag kan läsa på Google Analytics att x antal har varit in på mitt nyligen publicerade inlägg.
Jag skulle vilja säga att din digitala röst gör dina inlägg mer mänskliga och tillgängliga och öppnar upp för en dialog. Kan du få fler att uppskatta det du skriver för att dina inlägg berör och tilltalar kommer ju fler att prata om dig och det du skriver.
Jag tror att jag läste någonstans att även om vi pratar om content marketing, att det är innehållet som är det viktiga så ge dina läsare inte bara något att prata om utan också någon att prata om. Med andra ord, ge din text ett ansikte, en karaktär, en personlighet som lyser igenom texten.
Om du hittar din röst kommer du att få de följare du vill ha och som med glädje kommer att sprida vidare både vad du bloggar om men också att du bloggar.