Den sista tiden har jag online följt, duktiga enmansföretagare och entreprenörer som på ett framgångsrikt sätt har lyckats göra sitt namn till ett varumärke. Jag har pratat om det tidigare och många börjar inse hur viktigt det är. Även en enmansshow behöver ett varumärke. Visst, du kanske inte är konsult, eller författare eller föreläsare eller… vad du nu tror att du behöver vara för att vara noga med ditt varumärke.  Men jag hävdar att vilken yrkesroll du än har påverkar ditt varumärke din karriär.

[Tweet ” Även en enmansshow behöver ett varumärke.”]

Jag menar, det finns säkert hundratals individer i din bransch, din stad, din region, vad du nu jämför dig med, som har samma kunskap och kompetens som du har. Det enda skälet till att du ska få en ny kund eller att en arbetsgivare ska välja dig är för att du på något sätt sticker ut eller har gjort avtryck tidigare. Du kanske tror att dina kunskaper kan särskilja dig från dina konkurrenter…

Men ni vet vad de brukar säga, det är inte vad du säger eller gör som de kommer att komma ihåg, utan hur du får dem att känna sig. Det kan du bara åstadkomma genom att erbjuda något mer genomtänkt än ett traditionellt CV. Du är förmodligen lika kompetent som dina konkurrenter, varken mer eller mindre i det stora hela. Någon har djupare kunskap inom ett specialistområde och någon annan inom ett annat. Det som särskiljer dig är kanske hur du utför ditt arbete, du kanske har ett annat tänk, en annan ingångsvinkel – någonting är det helt klart.

[Tweet ”Det som räknas är hur du får dem du möter att känna sig! ”]

Du inser säkert att det är din skicklighet, det du levererar som kommer att få din kund eller din arbetsgivare nöjd. Men det är hur du lyckas etablera ditt varumärke som kommer att få dem att lägga märke till dig. Du kan ju ha tur med att ha ett ovanligt för- eller efternamn som sticker ut och är minnesvärt bara det. Oftast får de flesta av oss slåss med mer än ett annorlunda namn.

Men det är givetsvis mycket mer än så. Det finns saker som ingen annan ser. Det kan vara hur effektivt du använder din tid, hur du svara på e-postmeddelanden eller hur ditt automatiska svarsmeddelande låter på din mobil. Dock, letar någon efter dig och vill veta mer… då börjar det online.

För drygt en vecka sedan ändrade jag min synliga bio på LinkedIn. Ni vet den där korta meningen som står direkt under ditt namn, till: ”Jag flyttar till Sverige i oktober 2016 och söker intressanta uppdrag/jobb inom digital kommunikation & marknadsföring.” Tidigare stod det något mer allmänt som att jag är föreläsare och konsult inom kommunikation. Normalt kanske jag har ett tiotal profilbesök/vecka. Sedan jag ändrade (ca 10 dagar) har jag haft över 170 besökare.

Tyvärr har jag inte Premiumvarianten, så jag kan bara se de fem sista. Men det är klart att det lockar att få veta vilka det är. Hur som helst…

En tagline eller en slogan är ett bra komplement till dina korta profilpresentationer.

I day trade attention and build business – Gary Vaunerchuck

Guy did not invent secular evangelism, but he popularized it – Guy Kawasaki

Marketing, Sociala Media, Humanity – Mark W Schaefer

I create dead-simple educational tools that will get you more traffic – Amy Porterfield

Context is king, content is the joker. Conversation is the name of the game – Deeped Niclas Strandh

Social Media is my passion. And my job. – Peg Fitzpatrick

Ja ni ser, de är alla från min bransch. Men de har också alla gjort ett strålande jobb med att marknadsföra sig själva.

Guy Kawasaki

Jag och Guy Kawasaki Social Media Marketing World, i San Diego, 2015.

 

Jag är i processen att tänka till ett extra varv hur jag vill presentera mig själv och min kunskap. För mig är det viktigt att vara härvarande i alla mina uppdrag – det betyder mentalt närvarande. Det spelar ingen roll om det är i en föreläsning, vid ett webbinar eller när jag skriver copy för en kund eller skriver texter till mina artiklar, böcker och utbildningar. Även om det inte alltid syns att jag är uppmärksam och fokuserad så är jag det. Det jag levererar går inte att göra med kvalitet utan härvaro.

När någon kommer i kontakt med mig ska det kännas äkta. Jag hoppas att du tänker likadant.

Om du läser citaten från personerna jag valde här ovanför så kanske det först inte verkar vara så stor skillnad. Men den skillnad som finns är så otroligt utmärkande för var och en av dem. Jag har träffat och pratat med alla utom två. De andra två har jag ”lärt känna” genom att följa dem online, föra dialog och ta del av det de delar med sig av.

Gary är den stora entreprenören personifierad. Han sprutar av idéer, åsikter och handlingskraft. Den som har sett eller hört något av eller med Gary vet vad jag menar. När jag mötte Mark W Schaefer blev jag helt betagen, han talade om digital marknadsföring med ödmjukhet, hjärta och stor integritet. Där fanns inga floskler eller branschjargonger – där var bara Mark. Jag skulle kunna beskriva var och en, men ni förstår skillnaden. De gör i stort sett samma sak, bara på olika sätt.

Du kan läsa mer om mina tankar runt personliga varumärken här.

Under tiden funderar jag på min tagline:

  • Social…???
    Härvarande…???
    Håller innehållet…???

Behöver nog en grupp vänner och ett glas vin för att det ska släppa. Eller… om du har en idé för min tagline så tar jag gladeligen emot den i kommentarsfältet. 🙂

%d bloggare gillar detta: