Det här med vilken röst du har i de sociala medierna – jag har reflekterat ganska mycket över det under bloggutmaningen #Blogg100, där det ganska fort gick att känna in vilka bloggar jag själv tycker om att följa och läsa och vilka jag stakar mig på eller får lite eller inget ut av att läsa. Personligen tror jag att det handlar lika mycket om innehåll som om tonen, rösten som når igenom.
Din röst är ditt varumärkes personlighet. Vanligtvis kan det beskrivas med ett adjektiv som t.ex. positiv, proffsig, kompetent, ironisk, humoristisk, kritisk o.s.v. Tonen är mer hur du smakar när jag läser texten. Det beror på vilken publik du vänder dig till, vad situations är och vilken kanal du har valt att använda.
När företag blir för regelstyrda på Sociala Medier
Jag har skrivit om det tidigare här. Ju mer jag funderat på det ju mer ser jag hur företag och enskilda personer, har liten eller ingen förståelse för hur både röst och ton slår igenom i de sociala kanalerna. Någonstans behöver företag bestämma hur de vill uppfattas. Alldeles nyligen hörde jag om ett företag som precis beslutat hur de ska använda Facebook. I min värld tänker de fel. De vill bara skicka ut egna erbjudanden och det är bara en person som ska hantera allt utflöde.
Varför tycker jag att det är en dålig idé? Jo, för det första för att det är delning och engagemang mellan företag som visar att ni är uppmärksamma, omvärldsuppdaterade och generösa med att sprida andras information. Om ett företag alltid bara spottar ut det egna budskapet – blir det som vilken gammal traditionell annonskanal som helst. Sociala Medier är sociala, där ska det finnas en personlighet, en bild bakom kulisserna och en öppenhet som går utöver det vanliga.
Jag och mina kollegor har länge hävdat att det är bättre att ha fler Do´s än Don´ts – dvs. regler som hellre styr hur du ska bete dig, än att begränsa tillgängligheten. Ju fler som kan ju större är chansen att ni är på plats och agerar precis när det behövs.
Skapa en personlighet som berör (patos)
Din röst och din ton gör din dialog mer mänsklig och låter dig delta i konversationen. Faktum är att en bra röst gör att andra gärna gör din marknadsföring åt dig. Då behöver du inte ”annonsera”. Ge dina kunder något mer att prata om, ge dem någon att prata om.
Du måste helt enkelt ge ditt varumärke ett ansikte. Med bara erbjudanden och ingen konversation känns det endast opersonligt. Om du gör det här rätt kan du få hur många följare och gillare som helst.
Först måste du bestämma dig för vilken ton du ska ha på din röst och det beror på olika faktorer. Så här kan det se ut när ni bestämmer er:
- Innehållstyp: Vad skriver du om?
- Mottagare: Vem pratar du till på just den här kanalen?
- Mottagarens känslor: Vad vill du att mottagaren ska känna när hen tar emot budskapet?
- Din ton behöver vara: Använd adjektiv för att beskriva hur du vill låta
- Skriv så här: Ge några korta exempel på hur det kan se ut
- Tips: Ge några tips på hur du når dit ni vill nå
Så här kan det se ut:
- Innehållstyp: Facebooksuppdateringar
- Mottagare: Potentiella kunder, t.ex. konferensbokare
- Mottagarens känslor: Angelägen att hitta en proffsig och inspirerande talare, vill se kompetens
- Din ton behöver vara: Engagerad, kreativ och uppdaterad
- Skriv så här: ”Idag när jag föreläste på företag X, fick jag följande fråga: Hur vet du att kommunikationen når fram? Vet ni vad jag svarade?”
- Tips: Använd egna exempel, ställ gärna en fråga, citera och lyft upp kunder och åhörare.
Gör åtminstone en reflektion
Oavsett vad ni bestämmer er för så är den skönt att ha reflekterat, för det gör det så mycket enklare för alla att veta hur vi uttrycker oss på olika kanaler. Det viktigaste är dock att det känns att det är naturligt och inte ansträngt eller för formellt eller kliniskt. Sociala Medier är inte samma sak som att skicka ut en inbjudan eller en pressrelease. Här pratar vi med varandra. Men kom alltid ihåg att du också har företagskostymen på dig. För snuttig, gullig eller alldeles för rå och hjärtlig kan vara att gå över gränsen.
Lycka till med att hitta din röst