Det är bara att konstatera – att ge sig in på nya utmaningar skapar ett kaos i början. Samtidigt som det alltid är oerhört spännande så finns det en viss frustration under ytan. Mitt beslut att lyfta mitt bloggande till en ny nivå innefattar inte bara själva bloggandet, utan också hur jag hittar fler följare och i slutändan kan hitta ett sätt att använda bloggandet som en ingångsport till en återkommande intäkt.

 

Kaxigt?

Kanske. Samtidigt som jag är lite rädd för att sticka ut hakan för långt, vill jag gärna ta med er trogna läsare på vägen, för att se om det är möjligt. Det är möjligt att jag gör ett riktigt magplask och får se mig besegrad innan jag kan sätta en sista punkt. Men #Blogg100-utmaningen fick mig som att vilja mer. Just nu utbildar jag mig inte bara i själva bloggandet utan också i system för att hitta nya läsare, nya kunder och nya gillare. Så här kan det se ut på vägen:

 

LeadPage

LeadPage

LeadPage

LeadPage

Nya verktyg och nya tankesätt

Det här är en landningssida som jag just nu skapar för att bl.a. lägga på min Facebooksida.  Det är inte slut med det – jag måste skapa ytterligare sidor för att fullfölja tratten som förhoppningsvis ska ge mig både fler prenumeranter på mitt nyhetsbrev och fler läsare av mina blogginlägg. Till sist… ja, det visar sig, webbinars, e-böcker, föreläsningar, kurser… jag vet inte – men just nu har jag möjlighet att utveckla den här delen av min verksamhet.

 

Fem saker som kan gå fel

För er skull kan jag dela med mig av fem saker som kan gå fel när du skapar landningssidor som den här ovan. Misstag som du säkert har stött på själv när du klickat dig vidare någon gång. Så här är de:

  1. För många budskap på samma sida. 
    Med andra ord, vad är det egentligen du vill att jag ska göra när jag väl har landat där? Ska jag beställa något? Ska jag titta på något? Ska jag lära mig något? Vad är det egentligen som är budskapet? Enkelt och klart ska det vara.
  2. Det du lockar med är inte relevant
    Att ge bort recept på goda och fräscha glassdrinkar samtidigt som du försöker sälja ett träningsprogram för att få ett sexpack på magen rimmar illa. Även om det vid första anblick kan verka ok. Se till att det du bjuder på att för att få kontakt är relevant för det du senare vill sälja.
  3. Inget händer när du klickar vidare
    Det har hänt mig flera gånger – du klickar på ”skicka-knappen” och inget händer. Du landar inte på någon bekräftelsesida, eller länkas vidare, det är bara blankt i de fält du nyligen fyllt i. What? Ska jag fylla i igen? Gick det iväg? Med andra ord, du har en möjlig kund som har blivit omöjlig, ditt förtroende är förbrukat.
  4. Rubriken är inte tillräckligt bra
    Kanske är rubriken det allra viktigaste. Det är svårt att skriva riktigt bra rubriker. Jag tvekar nästan varje gång men inser att alla rubriker behöver inte heller vara världsbäst. Men den här behöver vara det. För den ska locka in fler. Det behöver ta tid och det behöver vara lockande. Faktum är att jag har 12 tips på hur skapar en bra rubrik. Men det får komma i någon av fortsättningskurserna. 🙂
  5. Det tar för lång tid att uppdatera sidan.
    Ni vet när jag får vänta och vänta och vänta för att det är så mycket som ska laddas ner och så många filmer som ska igång att jag har klickat mig vidare innan budskapet har gått fram.

Det här och mer utforskar jag och lär mig mer om just nu. En del är gammal skåpmat, men bra att bli påmind om. Framförallt gör mitt utforskande att jag producerar, tar mig vidare och utvecklar min verksamhet.

Vad gör du för att utveckla din?

 

%d bloggare gillar detta: