När förpackningen lovar oss något bra så förväntar vi oss något fantastiskt. Har ni varit med om det någon gång? Jag hade dessutom goda erfarenheter av samma leverantör sedan tidigare. Så att förväntningarna var skyhöga är kanske en överdrift, men ändå. Ju mer vi förväntar oss desto större blir fallet.
Jag har tagit mig från A till B, från sidan 1 till sista sidan och i morse kunde jag ääääntligen lägga ifrån mig boken som har varit allt annat än en njutning att läsa. En bok som jag hade höga förväntningar på, eftersom författaren tidigare har levererat böcker som jag har gillat.
Många av John Grishams böcker är både spännande och inträngande. De ifrågasätter samtidigt som de lyckas plocka fram hjältar ur dem som är förlorare i början. Den här hade väl egentligen samma ambition, men höll inte alls vad författarnamnet lovar. Jag var helt klart besviken!
Många förpackningar och varumärken är helt okända för mig nu när jag bor i USA (ja, jag vet, jag har sagt det tidigare). Här gäller det att hitta nya favoriter. Ofta får jag ju helt enkelt gå efter förpackningen. Den här förpackningen lovade gott när jag var sugen på något så där som man kan vara ibland.
Jag som älskar salta kex och ost – här fanns det kex med ostsmak. Förpackningen var rätt tilltaland både till form och storlek. Den var helt kubisk och inte allt för stor. Det behövdes ingen ingenjör för att inse att det var ganska få kex däri.
Att det var en förpackning i förpackningen borde jag ha förstått. Men att det var så få kex och att de såg ut som de gjorde det hade jag inte väntat mig. De smakade lika torrt och smuligt som de ser ut. Det var inte chipsliknande och det var inte kexliknande det var… torkad sockerkaka om något.
Innehållsmarknadsföring = innehåll i en förpackning
Det är viktigt att det vi levererar mäter upp till vad vårt varumärke lovar. Samma regler gäller när det kommer till innehåll på våra publicerade digitala kanaler. Det var därför jag var tvungen att göra ett omtag häromdagen.
Det duger inte att rapa upp fakta utan att själv ha en känsla i det jag skriver. För det är inte jag. När jag föreläser är jag ofta kvick, flexibel, påläst förstås men också otroligt härvarande och angelägen om att förmedla. Det har inte alltid varit så i mitt bloggande, åtminstone inte den sista tiden.
Det blir så otroligt stor skillnad när vi får det vi tror att vi ska få. Som min och sonens New York-vistelse i början av året. Vi visste att vädret kanske inte skulle vara det bästa, men vi hade ju också en förväntan om att få uppleva en stad med puls, muskler, kultur, och kontraster. Mycket riktigt, vi fick allt och lite till.
Det är bara våra egna förväntningar som avgör om vi blir missnöjda eller nöjda eller t.o.m. överraskade. Betyder det att vi borde sänka våra krav? Absolut inte! Men det är klart att jag har lägre krav om jag går in i en lågpriskedja än om jag går in på märkesbutiken på Finagatan. Det viktiga är att det stämmer att de levererar vad de lovar. Det blir ju tuffare för märkesbutiken att leva upp till mina önskningar än lågpriskedjan.
Därför funderar jag ganska mycket på vad mina besökare förväntar sig att få ta del av på den här bloggen. Visst skulle jag kunna ställa en fråga här och nu, men jag vet ju att alla som läser inte tar sig tid att svara. Det är helt ok. Det är min förväntning. Fast kanske jag kan bli överraskad? 🙂