För bara något år sedan var det ingen som pratade om Live video i den omfattning som marknadsförare gör idag. Facebook Live, Periscope och Blab var det ingen som hade hört talas om. Idag kan vem som helst börja sända live. Det är dessutom enkelt. Jag kallar det för live video istället för att säga streama – tycker det stämmer bättre med det mobila liv som vi lever.
Det handlar förstås också om att bli mer direkt i tilltalet och visa att det verkligen är du som skickar ditt budskap. En skriven text kan ju vara skriven av någon annan. (fråga mig som spökbloggar för flera kunder 🙂 ) Ibland behöver du visa att det är du som uttalar dig. Som här i veckan under Fotbolls-EM där England hotas av att bli diskvalificerade om inte deras fans uppträder städat på sidan av planen. Då kan det se ut så här:
Facebook är mer med än du anar
Visste du att facebook precis lanserade möjligheten att publicera 360-gradersvideo. Ni vet så där som många mäklare gör för att vi ska kunna gå omkring i huset innan vi tar beslut om vi är intresserade. Vi är på väg in i en värld som är väldigt levande och extremt interaktiv.
En av de som inspirerat mig mest och fått mig att förstå vidden av hur stort direktsända filmer kommer att bli är Michael Stelzner från Social Media Examiner, som jag träffade på Social Media Market World i San Diego. Han tror stenhårt på att vi snart kommer att gå på rockkonserter genom att köpa Virtual Realitybiljetter om vi inte kan ta oss till stället där konserten är. Vi kan ändå uppleva samma känsla som de som är där genom den nya tekniken som t.ex. drönare + Facebook-live.
Stelzner säger också att Facebook är den kanalen som ligger längst fram av alla. De har både nätverket på plats och utvecklar ständigt sin plattform för att hänga med in i framtiden.
Skrämmande att sända live!
Jag vet att det kan vara skrämmande att trycka på den röda knappen för att starta inspelningen och veta att det är live. Det går rakt ut i cyberrymden och jag kan inte göra något åt de eventuella grodor som hoppar ur munnen. Men det är också precis enligt allt det vi säger är viktigt när vi pratar transparens och genuinitet. Oredigerat och rakt på är precis det vi vill se idag. Här är en av mina livesändningar också med beröring till fotbollen. (BTW – Sverige spelade oavgjort mot Irland, 1-1)
Precis som i det mesta annat vi gör krävs det lite träning. Du kan inte bete dig som en trött tonåring framför kameran om du vill få dina följare att stanna kvar och följa hela din sändning. Du måste ha något att leverera. Det är bra om du är hyfsat duktig på att uttrycka dig.
Jag har sett en hel del ganska taffliga försök som åtminstone inte jag orkar lyssna färdigt på. Mitt personliga mål är att aldrig gå över fem minuter, men helst bara ligga runt två minuter. Det är ganska pretentiöst att tro att du på dina första sändningar ska få din publik att stanna 10 eller t.o.m. 15 minuter – om du inte redan från början har en otroligt trogen skara följare. Så småningom kanske 15 minuter kan vara rimligt.
Öva dig på att vara interaktiv – ”Hej allihopa, var kommer ni ifrån? Hur hittade ni hit?” eller andra frågor.
Blir du tillräckligt van och återkommande kan det bli ett program som dina följare längtar efter och väntar på. Vet du att du kommer att missa att spela in nästa veckas program kan du förstås göra en inspelning och schemalägga, om du är tydlig med att det är förinspelat förstås. Annars kommer de som tittar att sakna interaktiviteten.
Tänk på det här när du sänder live
Tänk på att ha bra ljus och ljud. En extra lampa och en riktigt bra mikrofon. Sitter du på samma ställe och verkligen gör återkommande sändningar kan en investering i bra material löna sig. En tripod om du är sittande vid ditt skrivbord eller en bra selfiestick om du är stående. Jag har en riktigt bra mikrofon som jag sätter fast på min krage från Edutige, en fantastiskt bra selfiestick från The Alaska Life med en fjärrutlösare från Shutterremote och en bordsmikrofon från Apogee.
Tänk också på att det kan vara en fördel att vara uppkopplad på WiFi så att du är säker på att få en bra sändning. Det finns väl inget som gör att tittare hoppar av mer än en film som laggar.
Just nu är det Periscope som ägs av Twitter och FB-live på Facebook som är de två största leverantörerna av verktyg. Blab är inte lika stort i Sverige som i USA. Blab används mest när fler ska delta i sändningen. Det kräver också lite mer förberedelser.
Det många glömmer, undertecknad inräknad, är att göra marknadsföring innan du börjar sända. Skicka ut en påminnelse om att det snart är dags… Berätta helt enkelt att en livesändning är på gång.
När du nu gör en livsvideo kan det finnas anledning att spara den och sprida den på andra kanaler som Youtube och Vimeo. När vi pratar innehåll måste du alltid tänka på att du ska kunna använda ditt material igen och igen, på andra kanaler. Jag vet att du inte kan vara överallt. Men, genom att prova olika format och kanaler lär du dig att publicera innehåll med din egen röst, din egen personlighet på ett sätt som bäst passar dig.
Mer om Live-video i nästa inlägg.