Oavsett om jag vet vad jag vill och oavsett om jag är duktig på att kommunicera så kan världens alla guidelines, instruktioner, vägvisare, coacher, instruktörer och fyrer ibland  vara till allt annat än hjälp. Jag har precis skrivit ett förslag till ett företag om en föreläsning i kommunikation och varumärken. Hur svårt kan det vara?

Att sälja sig själv och sitt budskap kräver att du vet precis vad det är du vill förmedla. När jag satt mig ner och formulerade min text insåg jag att jag var osäker på vad det egentligen var jag vill säga. Det betyder att när jag sedan läste min text så var den precis så svammlig och diffus som du kan vänta dig. Med andra ord, skulle jag ha skickat iväg den texten skulle mottagaren bara ha funderat på om jag är riktigt klok i skallen. Ärligt! Esaias Tegnér sa en gång: ”Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta” Han kunde inte har mer rätt.

För att bli tydligare behöver du helt enkelt tänka klarare tankar.

Tidigare idag var jag på ett teknikkonsultföretag och pratade just om kommunikation. Personligen kändes det som det gick bra. Men sen hörde jag en del kommentarer i korridoren. Nej, inte om presentationen men om en del reaktioner i rummet. Vi talade nämligen också en del om hur begränsade vi har blivit i vårt kroppsspråk som vuxna och hur lite vi vågar visar våra känslor. Kan det vara så att som tekniker, ingenjör, analytiker – så är det nästan otänkbart att högljutt och med självklarhet skratta högt, hoppa jämnfota av förtjusning eller helt enkelt falla i gråt.

Jag tror att vi har lärt oss att vara otydliga – nu är det UPPROP! och UPPROR! Det är dags att lära sig bli tydlig igen. Det blir du bara om tanke och känsla är lika och du vet vad målet med ditt uttalande är.

Så – visst är det enkelt, det var väl det jag visste.

 

%d bloggare gillar detta: