Jag fortsätter att skriva om innehåll. Bara för att. Det är ju det jag får mest frågor om.
”Vad ska jag skriva om?”
” Det finns egentligen inte så mycket innehåll att välja mellan.”
Jag vet, det låter knasigt, men det är sant. I den klassiska retoriken brukar man tala om att det bara finns tre olika sorters tal: det roande, det informerande och det övertygande. Det är samma sak idag, vi har bara bytt plattform. Det finns egentligen inte så många olika sorters innehåll.
Det mesta av ditt innehåll kommer att ramla in under kategorin informerande. Det innehåller saker som branschnyheter, kommande evenemang, nya idéer du har eller något från andra experter inom ditt område.
Det är också det absolut lättaste innehållet att både skriva om och dela med sig av. Men… det är inte speciellt mycket som inspirerar eller utmanar inom informationstemat. Det faller sig rätt naturligt att dela med sig av just information, dessutom är det sällan något som är varken utmanande eller några affärshemligheter. Samtidigt stämmer det bra med hur företag vill nå kunder – de vill informera.
Lär ut hur man gör något
Instruktioner och hur-du-gör-innehåll är alltid efterfrågat och kategoriseras under samma tema: information. Håller du inte med om att många företag skulle kunna vara betydligt mer generösa med att dela med sig av hur du gör saker. Hur många gånger har du letat efter en manual på nätet och nästan gett upp innan du hittar en helt obegriplig pdf-fil långt ner i webbstrukturen? Oftast brukar åtminstone jag få bättre resultat om jag söker på YouTube.
Det borde vara självklart med den här sortens information speciellt om du hanterar produkter. Kanske är det en av de mest värdefulla texterna du kan ge bort till dina kunder, en riktigt bra serie i text eller video, om hur dina produker/tjänster bäst används.
Starta en konversation
Det som skapar diskussioner och samtal är oftast innehåll som berör. Det kan vara svårare frågeställningar, intriger och utmanande synpunkter. Du är inte ute efter att skapa kontroverser. Balansgången är hårfin. Däremot vill du under temat ”roa” publicera mer innehåll än det som ordagrant gör just det roar. Att beröra handlar om mer än att locka fram ett skratt. Ilska, frustration, sorg och uppgivenhet är också känslor.
Om du är osäker på om det du tänker posta utgår mer från tanken att skapa en konversation än att publicera något kontroversiellt, kolla med en vän först. Att tycka annorlunda än konkurrenter och branschen kan vara utmanande. Se till att du vet vad du pratar om. Visa att du är den expert du är genom att argumentera väl.
Inspirera
Många bloggar handlar om att uppmuntra läsarna att göra mer, må bättre, ta hand om sig själva m.m. Om du med ditt innehåll kan göra något liknande har du en bra början.
Folk vill må bra och om du kan hjälpa dem att må ännu bättre kommer de att komma tillbaka för att få ännu mer tips och idéer. Dessutom, dina läsare är ju riktiga människor och att uppmuntra uppfattas alltid som positivt. Det skickar bra signaler runt ditt varumärke.
Att inspirera ligger förstås och under temat ”roa”. Ibland kan faktiskt det t.o.m. vara inspirerande att se motgångar också. Allt behöver inte vara kryddat i rosa florsocker och pyntat med bling.
Underhåll
Kanske den här rubriken är lite väl nära föregående; inspirera, men jag valde ändå att dela på dem. Eftersom världen består av många bekymmer och problem kan det alltid behövas lite glädje. Ha kul helt enkelt.
Berätta något dråpligt som hände dig eller en ta upp en historia som du har hört. Genom att skriva underhållande får du verkligen möjlighet att visa personen bakom rubriken.
Berättelser kan vara sanna historier, kundhistorier, dina berättelser eller anekdoter. De kan fungera som en metafor för ett komplicerat ämne, främja diskkussionen, eller sätta ett ansikte på en idé. Berättelser är fantastiska.
Innehållsmarknadsföringens formula
Allt börjar med innehåll. Faktum är att det är en struktur som har funnits bra mycket längre tillbaka i tiden än vi tänker på. Vi har tagit del av tidningar, böcker, broschyrer och flyers från företag som faktiskt har berättat en historia länge. Historien om hur de kom till, berättelser från nöjda kunder, anekdoter om upphovsmän m.fl.
Det enda du behöver göra är följande 4 steg.
- Skapa bra innehåll, skrivet eller visuellt
- Distribuera ditt innehåll, vanligtvis via en blogg eller via e-postmarknadsföring
- Sprid ditt innehåll genom dina sociala nätverk
- Väx din grupp av gillar, följare, prenumeranter och kunder
Med andra ord, det finns inga genvägar. Det är bara att göra det som alla andra också gör. Bara att du gör skapar ju förutsättningar för att du ska nå ut. Syns du inte så finns du inte är en gammal bra devis som gäller än.
Så vad ska du börja med att skapa?