Vet ni vad jag har noterat efter att ha varit nästan helt bortkopplad från den dagliga digitala närvaron i närmare ett halvår? Jo, att det mesta är precis som när jag försvann och valde att mest observera och tjuvkika istället. Jag menar – oavsett om jag skriver, kommenterar och bloggar eller inte så är det samma saker som cirkulerar och skapar engagemang.
Som småföretagare är vi oerhört sårbara i vår verksamhet eftersom vi bara kan göra en sak i taget. Vi måste ständigt prioritera. Det säger sig själv att leverans till kund alltid kommer först. Vi har helt enkelt svårt att under lång tid publicera inlägg och artiklar så konsekvent som alla specialister påstår. (undertecknad inkluderad) Även om ambitionen är hög och vår vilja är stor fungerar det inte alltid. Ibland finns varken tid eller möjlighet att bidra till våra lojala följare och gillare. Antingen har vi så mycket att göra i vår kärnverksamhet eller också händer det något i vårt privata liv som sätter käppar i hjulet.
Medan vi fortsätter att hävda med en dåres envishet att när det gäller marknadskommunikation att allting är förändrat så är ändå allt likadant. Tro mig. Förtroende, personlig kontakt och bra service kommer alltid att överträffa vilken häftig, bekväm och tillgänglig tjänst eller app du än hittar på. Att svara, finnas där och leverera det du lovat – det är allt som egentligen betyder något. Samtidigt vill och kan jag inte bortse från att den digitala närvaron är viktig.
Alla tänker och tycker inte som jag
De senaste månaderna har jag varit handledare för några högskolekurser inom bl.a. köpbeteenden och inom organisation & ledarskap. Det har varit sanslöst spännande att ta del av milleniumgenerationens betraktelser över olika köpgrupper, men också att se deras förutfattade meningar om de äldre generationerna och de ungas övertro till den digitala världen.
Deras inställning gör att de till viss del tappat kontakten med den fysiska världen. De tror fullt och fast att det går att göra en bra undersökning om köpbeteenden genom att skicka en länk till en digital enkät ut i sina respektive facebookflöden. Urval av målgrupp, segmentering och möjlighet att följa upp verkar vara irrelevant. För tillsammans hävdar de med en dåres envishet att de når tillräckligt många och får ett tillräckligt varierat utbud av respondenter.
Hemma hos mig sitter sonen i soffan med datorn i knät, mobilen bredvid sig och Netflix på TV-skärmen. Allt ska konsumeras samtidigt och i ett ständigt pågående flöde. Jodå, vi har stängt av allt under delar av jul- och nyårshelgen, när vi har spelat spel eller umgåtts över god mat. Men det är ändå ständigt skärmar som drar till sig uppmärksamhet som magneter av aldrig tidigare skådad kraft.
Avbrott och förändring är det som gäller
Vi befinner oss i en era av avbrott och förändring. Allt ska förändras hela tiden. Företagen omorganiseras varje halvår. Organisationen har knappt fått en tydlig struktur innan den ska förändras igen. Det känns som om det varje vecka lanseras en ny strategi eller en ny social medieplattform, eller annan teknik som blir ett måste, något som kommer att förändra hur du lyckas i din verksamhet – något som du måste vara med på.
Jag tog nyligen del av en undersökning som ville visa vilka digitala kanaler vi måste ha med i marknadsplanen för 2017. Något överraskande vann företagets egen hemsida som den mest effektiva kanalen samtidigt som den också var den kanal som det är svårast att hitta en strategi för hur du ska använda.
Ännu mer överraskande var att e-postmarknadsföring landade som näst mest effektiv kanal. Jag antar att det är fler än jag som är mer och mer trött på alla spammail som landar i inkorgen. Varför tror de att jag behöver låna pengar eller att jag vill anmäla mig på en singelmatchningssajt? Jag har ju för sjutton gubbar varit tillsammans med samma man i över 30 år!!!
Visst är det mycket i det nya som är irriterande och som jag som mottagare misstänker aldrig kan fungera. Därför kastar jag bort, klickar ner eller förkastar det på en gång. Men… så tänker jag att det är ju precis likadant i den fysiska världen. Jag har aldrig varit en kupongperson. Ändå vet jag att kuponger fungerar. Varför skulle företag annars envist fortsätta att leverera sina kuponghäften i våra brevlådor? Kan det vara så att det är något i det nya som faktiskt fungerar?
Kan det vara så att kontakterna som jag har på Facebook räcker för att göra en relevant marknadsundersökning och att vi genom skärmarna skapar andra vägar att kommunicera? Jag har ju faktiskt motvilligt spelat Quiz med sonen i soffan samtidigt som jag tittade på Beck på TV4.
Så… så här på det alldeles nya året 2017 gör väl jag som så många andra. Jag funderar på hur jag vill att det ska bli bättre än det förra, vad jag behöver göra annorlunda för att få ett annat resultat och vilket det resultatet skulle kunna vara.
Med andra ord – jag är tillbaka… vi ses snart igen.