Ibland känns det rätt skönt att lägga tid på mitt eget kontor. Tid för egen marknadsföring och tid för egna texter. Planering, skapande och uppföljning tar tid. Bara den minsta uppdatering kan i värsta fall dra iväg och ta flera timmar. Men jag tycker fortfarande att det är väl investerad tid. Det krävs tid att hålla sig flytande i den stora contentdjungeln.
Vid det här laget vet alla ni som följer min blogg att jag tycker att det är viktigt att publicera värdefullt innehåll. Det är genom det du delar med dig som du skapar ditt varumärke och stärker din position som kunnig inom din bransch. Genom innehållet skapar du engagemang, får retweets, delningar och tummar upp samt nya gillare. Allt det där som vi Sociala Medianördar älskar.
Resultat eller värde kan förstås definieras väldigt olika. För mig är det en blandning av engagemang, nyckeltal och ROI. Precis som med allt annat så vill du lägga ner din tid och dina resurser där de ger bäst återkastning. Då är det bra att veta vad du tycker är ett bra resultat. Är det antal kommentarer, delningar och tummar upp eller hur många som blev konverterade till kunder?
Jag vet att det är lättast att skriva, blogga, filma, spela in… det som du är mest motiverad och inspirerad att ta itu med. All aktivitet som du gör är bättre än alla planer i världen. Tro mig när jag säger att om du har en plan så är sannolikheten att du når dina mål mycket större. Därför vill jag påminna dig igen om att bara göra och gör det nu. Aktivitet slår alla planer, om planen bara blir en plan utan åtgärd. Fastna inte i planerandet och bli paralyserad.
Om, mot förmodan, dina ansträngningar inte ger det resultat som du önskar kanske tiden du lägger ner inte är motiverad. Vad kan du då göra annorlunda för att få bättre utdelning?
Kan infografer vara din väg till bra innehåll?
Visste du att Slideshare rapporterade redan 2013 att infografer hade fler delningar än både presentationer och andra dokument. Det är fortfarande sant. Det är ett lätt och överskådligt sätt att få ut ett budskap. Det är inte så konstigt. Hjärnan är lat och snappar snabbare upp det som är lätt att omsätta till något begripligt, dvs. bild före text.
Att barn gillar bilderböcker är ingen överraskning. De lär sig otroligt mycket genom bilderna. Det gör vuxna också. Hjärnan gillar helt enkelt bilder. En infograf lurar hjärnan att på ett visuellt sätt ta till sig information.
Kanske kan infografer bli ditt sätt att dela med dig av bra innehåll. Vad vet jag. Här har du några webbtjänster som du enkelt kan skapa infografer med.
infogr.am
Det här är en gratistjänst som är relativt enkelt att använda. Det finns en del begränsningar men är fullt tillräcklig för enklare infografer med diagram och färdiga bilder.
visual.ly
Det här är en sida där en samling formgivare tillsammans har skapat en plattform för att erbjuda sina tjänster. Du får en offert och ett pris utifrån dina kriterier. För en infograf är prislappen för att ens sätta igång 3,000 USD – men när du väl fått en prislapp som du är nöjd med är du med i processen hela vägen in i mål.
easel.ly
Också det här är en gratistjänst som påminner mycket om infogr.am. Här är det drag and drop som gäller. Inuti programmet finns det tilläggstjänster som du får betala för, men de allra enklaste modellerna kan du använda utan kostnad.
När du har gjort en infograf, dela den gärna med mig här i kommentarsfältet eller på FB-sidan.